Naar
boven
Logo Karel Geenen

Betaal minder per klik met Adwords

Google Adwords editorVeel mensen adverteren tegenwoordig met Google Adwords. En hoewel het vroeger een kwestie was van zoveel mogelijk zoekwoorden in een groep plaatsen en slechts 5 cent per klik te bieden is het tegenwoordig een hele sport om je kwaliteitsscore op te krikken. En een goede kwaliteitsscore betekent minder per klik betalen!

Een belangrijke factor van je kwaliteitsscore is de relevantie van je zoekwoorden en advertentiegroepen. Het is namelijk de bedoeling dat je in de advertentiegroep “sokken” ook alleen maar zoekwoorden plaatst die (liefst) het zoekwoord sokken bevat.

Wanneer je dit echt goed wil doen moet je dus zeer veel advertentiegroepen aanmaken met slechts enkel gerelateerde zoekwoorden. En hier wil Google ons uiteraard graag mee helpen…

Om je Google advertentiecampagnes effectief te beheren heeft Google de zogenaamde Adwords Editor (hier downloaden) ontwikkeld. Met deze editor kun je offline je campagnes beheren en aanpassen en met een simpele druk op de knop wordt deze offline aangepaste campagne gesynchroniseerd met je online campagne.

Met de editor kun je ook zeer eenvoudig advertentiegroepen opsplitsen in relevante advertentiegroepen met bijbehorende zoekwoorden.

Ga hiervoor naar “hulprogramma’s” en dan naar “zoekwoord grouper”, zie onderstaande screenshot:

Adwords editor

 

Daarna kun je aangeven welke campagne en welke zoekwoordgroepen je wilt “ontleden”, zie onderstaande screenshot:

Adwords editor

Als je dit hebt gedaan geeft de Adwords Editor je een aantal suggesties. Alle zoekwoorden die dus gerelateerd zijn aan elkaar worden in een nieuwe advertentiegroep geplaatst. Je kunt er dan voor kiezen om deze aan te maken en daarna de accounts te synchroniseren of je kunt de online campagne erbij nemen en alleen die aanpassingen maken die voor jou interessant zijn (de Editor geeft namelijk ook af en toe wat “rare” advertentiegroepen weer die je waarschijnlijk liever niet in je campagne wilt hebben).

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "Betaal minder per klik met Adwords"
  • HP zegt:
    01 aug, 2007 om 15:21

    Een goede tip is om advertentie tekst varianten in te zetten. Maak er drie en kijk na een maand welke het beste loopt. De minste haal je eruit en maak je weer een nieuwe voor aan.

    Reageren

Reageren