Naar
boven
Logo Karel Geenen

Effectief website design: houd je doel voor ogen!

Op Karelgeenen.nl is al veel aandacht besteed aan usability als kernconcept in website design. Maar de meest effectieve en lucratieve websites bieden meer dan alleen gebruiksvriendelijkheid. De gehele bezoekerservaring van de site moet mensen niet alleen uitnodigen meer te willen weten over je product, uiteindelijk moeten ze ook tot aankoop over gaan. Wat je nodig hebt is een website die de prospectieve klant op een vlekkeloze manier meevoert van punt A: het moment dat ze op de site terechtkomen, naar punt B: het bestellen van een product, het aanvragen van een offerte, of het maken van een afspraak voor een consultatie.

Ontwerp met de bezoeker in gedachten

Usability speelt hierbij natuurlijk een grote rol. De site moet op zo’n manier ontworpen zijn dat hij makkelijk te navigeren is, want – zoals we allemaal weten – een slecht functionerende, onlogische website vol overbodige informatie of jargon schrikt prospects af. Bovendien is het belangrijk dat bezoekers bij het openen van de homepage binnen enkele seconden inzicht hebben in hoe de site in elkaar steekt, zodat duidelijk is waar ze op moeten klikken om verder te komen.

Hoe moet de bezoeker zich gedragen?

Het is zaak dat bezoekers niet alleen een goed overzicht hebben van de verschillende opties op de site, maar spoor bezoekers aan om ook daadwerkelijk iets te bestellen. Om dit te bereiken moet er bij het ontwerpen van de website nagedacht worden over wat er, in het meest ideale scenario, moet gebeuren vanaf het moment dat de bezoeker de site binnenkomt.

Van geïnteresseerde bezoeker tot klant in drie (soms vier) stappen

Vervolgens verplaats je je in de bezoeker, en bedenk je wat deze nodig heeft om uiteindelijk overtuigd te worden en een bestelling te doen (of wat het dan ook is dat je wilt bereiken). Meestal zal dit een aantal stappen vergen.

  1. Wat bied je aan?

De bezoeker moet een duidelijk idee krijgen van wat er precies aangeboden wordt. Het eerste wat bezoekers dus moeten zien als ze de site binnenkomen is de naam van je brand, met daaronder een korte maar duidelijke beschrijving van je product(en). Hierbij zorg je dat de volgende vragen beantwoord worden.

  • Wat is het?
  • Voor wie is het bedoeld?
  1. Informeer met overtuiging

Voor er tot aankoop overgegaan wordt, moet de prospect overtuigd worden dat jouw product (en niet dat van iemand anders!) het beste aan hun wensen voldoet. Dit betekent dus dat er wat meer informatie gegeven moet worden over wat jouw product uniek maakt (grotere gebruiksvriendelijkheid, snellere service, superieure kwaliteit, etc.). Ga hier echter niet overboord met ellenlange beschrijvingen, vat liever de meest belangrijke punten samen met behulp van bulletpoints. Meer gedetailleerde en/of technische productinformatie kan worden aangeboden op een additionele pagina die te bereiken is via een duidelijke link.

  1. Maak het makkelijk

Nadat de prospect voldoende geïnformeerd is en overtuigd is van de kwaliteit van jouw product, maak je het ze zo gemakkelijk mogelijk om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Zorg er dus voor dat de link naar de pagina waar dit kan worden gedaan op de meest voor de hand liggende plek staat en goed opvalt. Vervolgens maak je de betalingsprocedure zo eenvoudig mogelijk.

  1. Bied een alternatief

Niet elke prospect zal direct besluiten om voor jouw product te gaan. Bied daarom een alternatief om ervoor te zorgen dat de bezoeker de site niet met lege handen de site verlaat om vervolgens nooit meer terug te keren.
Verkoop je een softwareproduct, bied dan de mogelijkheid aan om eerst een gratis versie uit te testen. Verkoop je een groot aantal verschillende producten, geef dan de mogelijkheid om een brochure te downloaden die prospectieve klanten op hun gemak kunnen bestuderen. Hopelijk leidt dit ertoe dat deze bezoekers uiteindelijk toch nog tot een aankoop overgaan.

Blijf bij de basis

Alle andere informatie die je wilt vermelden, zoals de geschiedenis van het bedrijf, de filosofie achter je product, succesverhalen, klantenreviews, nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf, en dergelijke, zijn ondergeschikt aan deze simpele volgorde van stappen. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het zal je verbazen hoeveel websites geen rekening houden met deze eenvoudige basisvolgorde.

Natuurlijk hangt de uiteindelijke vorm van de website in grote mate af van het soort product dat aangeboden wordt.  Door bovenstaande stappen in gedachte te houden kan zelfs de meest onervaren amateur een website in elkaar zetten die niet alleen overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is, maar ook zorgt voor conversie.

Geschreven door Sanne Velthuis, Multilingual SEO Researcher, bekijk hier haar LinkedIn profiel.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Lianne via lianne@karelgeenen.nl!
Ben de eerste die reageert!

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014