Naar
boven
Logo Karel Geenen

Hoe een goede contactpagina eruit moet zien

Eén van de belangrijkere pagina’s van een website is de contactpagina. Om nieuwe klanten te bereiken zullen je toch moeten kunnen contacteren…

Ook voor webwinkels is een duidelijke contactpagina van groot belang. Het wekt namelijk vertrouwen en zo zien de klanten dat er een echt bedrijf achter de website schuil gaat.

Toch zijn er nog erg veel websites met een belabberde contactpagina, helaas…

In dit artikel beschrijf ik hoe een goede contactpagina eruit zou moeten zien.

Minimale eisen contactpagina
Op een contactpagina moeten in mijn ogen minimaal de volgende gegevens staan:

  • Naam persoon/bedrijf
  • Adresgegevens (straat, huisnummer, postcode/postbus,land)
  • Telefoonnummer (faxnummer)
  • Emailadres
  • Email contactformulier

Emailadres
Het emailadres moet het liefst een klikbare link zijn. Wanneer bezoekers dan op die link klikken wordt automatisch het e-mailprogramma van de pc geopend.

Het komt echter vaak voor dat spammers websites scannen en zodoende je emailadres op hun spammerslijst zetten, en dat willen we uiteraard niet! Je kunt daarom het beter de e-maillink omzetten naar javascript. Gelukkig hoef je dit niet zelf te doen. Op deze website (onderaan de pagina) kun je de naam van de link invullen en het te verbergen emailadres. Vink tenslotte “javascript” aan en klik op “conceal email”. Plak deze code vervolgens op de plaats waar je wil dat de e-maillink wordt weergegeven.

Email contactformulier
Omdat niet iedereen het e-mailprogramma op de eigen pc gebruikt (denk aan Hotmail/Gmail gebruikers) moet elke contactpagina ook een e-mailformulier bevatten. Via dit formulier kunnen bezoekers contact met je opnemen. Een aantal tips voor wat betreft het contactformulier:

  • Let er op dat er niet meer gegevens ingevuld moeten worden dan nodig, dit schrikt af;
  • Maak GEEN gebruik van een zogenaamde “wis” knop onderaan het formulier. Ik heb nooit begrepen waarom die knop bestaat. Het risico bestaat namelijk dat men op die knop klikt in plaats van de verzendknop. En het is erg vervelend om het bericht nog een keer te typen (als men dit al doet…)
  • Maak de invulvakken voldoende groot;
  • Nadat de bezoeker op verzenden heeft geklikt moet duidelijk zijn dat het bericht goed is aangekomen of wat er fout is gegaan. Tevens kun je de “bedankt voor uw aanvraag” pagina gebruiken om interessante onderdelen van je business/website te promoten.

Hier is een pagina met enkele contactformulier scripts om het je wat eenvoudiger te maken.

Eventuele extra’s
Tot slot zou je eventueel de volgende zaken nog kunnen toevoegen aan de contactpagina:

  • Skype gegevens;
  • MSN gegevens;
  • Chatfunctie;
  • LinkedIn;

Succes met je contactpagina! Als hij klaar is of als je mijn mening over je contactpagina wil reageer dan even met de url naar je contactpagina, ik zal er dan mijn (kritische) mening over geven!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
28 reacties op "Hoe een goede contactpagina eruit moet zien"
  • Geert Veneklaas zegt:
    24 jan, 2008 om 22:53

    Je noemt een aantal zaken die minimaal op een contactpagina moet staan. Ik denk dat je daarin in principe volledig bent. Kleine webshops zullen echter vaak een contactpagina integreren met info over het bedrijf: ‘wie zijn we en hoe kun je ons bereiken’ (ofzoiets). Wat in dat geval natuurlijk niet mag ontbreken is je Kamer van Koophandel-nummer, je bank-/gironummer, etc. Misschien een open deur, maar ik wil alleen maar zeggen: wat er op je contactpagina staat hangt een beetje af van wat je op je andere pagina’s hebt staan.

    Reageren
    • Maureen van Goethem zegt:
      05 jul, 2010 om 16:12

      Bankrekeningnummer zou ik alleen vermelden indien echte noodzakelijk is. Dit in verband met misbruik.
      Bij navraag is gebleken dat KvK en BTW nummer veelal voldoende zijn.

  • Nick zegt:
    25 jan, 2008 om 09:59

    Bedankt voor deze goede blog, ik ben zojuist bezig met een contact pagina en dit komt goed van pas. Keep on the good work

    Reageren
  • Cicco zegt:
    25 jan, 2008 om 11:05

    Een volgens mij toch heel belangrijk onderdeel is in deze topic toch vergeten. Het belang van de pagina waar de bezoeker terecht komt wanneer hij het formulier heeft verstuurd.

    Deze pagina kan voor vele doeleinde dienen, die zeker extra interesse kan opwekken bij bezoekers voor bepaalde acties op de webshop.

    Voor degene die nog een extra fomulier wensen dan deze hierboven vermeldt : http://www.webtutorials.be/2007/07/11/een-formulier-voor-mijn-website-maken-zonder-dat-outlook-opstart/

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    25 jan, 2008 om 11:40

    @Cicco
    Vergeten! Heb het meteen even toegevoegd aan het artikel, bedankt voor de tip!

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    25 jan, 2008 om 14:42

    Prima tips, contact pagina’s zijn immers voor sommige bedrijven hun product, namelijk de mensen zelf en die ‘producten’ moet je dus ook kunnen ‘kopen’ .

    Aanvulling van mijn kant:
    -> niet meer gegevens dan nodig: Plaats ook niet te veel velden of niet benodigde velden. Mensen gaat twijfelen of ze die ook in moeten voeren (=drempel)
    -> Maak de invulvakken voldoende groot; Eigenlijk is groot niet het goede woord, de vakken moeten qua grootte horen bij de informatie die erin komt. Postcode vakken van 10 characters groot zijn verwarrend etc.)
    - bedank pagina; Afhankelijk van de site ook erg belangrijk om de klant nog even te houden. Bij een winkel kun je aanvullende verkoop suggesties geven, extra services aanbieden, nazorg. Bij vragen kun je aangeven dat er ook een goede FAQ is en help ze er doorheen te zoeken. Goed voorbeeld is mijn hosting provider die bij hun vraag realtime de woorden scant die je intoetst en onderaan de onderwerpen weergeeft die hij vindt in de FAQ, soms staan de oplossing er opeens toch tussen (of geef deze oplossingen na het verzenden en zeg dat men alvast zelf daar kan kijken oid).

    Klein puntje van (positieve kritiek; Klopt het dat ik geen klikbaar emailadres van jou kan vinden? Ook zijn de labels van je contactformulier zijn een beetje vreemd uitgelijnd, al kan dat ook aan mijn pc/browser liggen natuurlijk.

    Leuke onderwerpen ;)

    Reageren
  • INDERT zegt:
    28 jan, 2008 om 19:21

    Een goede contact pagina moet zeker de juiste informatie hebben. Zelfs als je een hekel hebt aan het feit dat je voor de stompzinnigste dingen gemaild wordt, is het toch ook ergens nuttig voor. Meestal krijg je genoeg data binnen van mensen om je website zo gebruiksvriendelijk te maken.

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    31 jan, 2008 om 14:44

    Goed artikel, bedankt Karel. Uitstekende blog heb je trouwens, en wat een productie!

    Als je klanten vraagt hun eigen e-mailadres in te vullen, is het slim om ter plekke te garanderen dat het e-mailadres ALLEEN gebruikt zal worden om de vraag te beantwoorden.

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    31 jan, 2008 om 14:46

    @Tim: zou je het linkje kunnen geven naar je hostingprovider die zo’n elegante manier heeft om vragen te beantwoorden terwijl je ze nog aan het stellen bent? Super vind ik dat.

    Reageren
  • Ton van der Helm zegt:
    31 jan, 2008 om 14:50

    Vergeet ook niet een beveiliging in te bouwen voor spammers.
    Zij kunnen je formulier misbruiken door bepaalde codes die je script gebruikt na te bootsen, jouw e-mail formulier gebruiken om bulk spam te versturen. En dat gaat dan via jouw website (of van je klant).
    Dit noemt men e-mail injection, zoek maar op Google.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    31 jan, 2008 om 15:25

    @Aartjan en Ton

    2 hele goede tips!

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    31 jan, 2008 om 15:28

    @Aartjan, dit was http://www.webstekker.nl en via hun https://helpdesk.webstekker.nl/ kun je dit zelf ook uitproberen (ook als je geen klant bent, type maar eens wat woorden in bij het veld voor je bericht)

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    31 jan, 2008 om 16:35

    Het opstellen van een formulier volledig afhankelijk van het soort website. Als je digitale producten verkoopt of je hebt een informatieve site tbv presales voor affiliateproducten etc, is het niet noodzakelijke adresgegevens etc weer te geven.

    Een klikbare link voor de email en een bescherming tegen spammers is een beetje tegenstrijdig.

    Als je een goed contact formulier hebt, dan is het inprinciepe niet nodig om een email adres te vermelden. Wil je deze om wat voor reden dan ook toch vermelden, dan kun je er het beste een plaatje van maken.

    Afhankelijk van je website is het ook gemakkelijk keuze mogelijkheden te bieden mbt de verschillende onderwerpen of producten.

    Ikzelf gebruik een gratis maar toch profesioneel phpscriptje incl uitgebreid admin menu en volledig integreerbaar met elke website.

    Hieronder kun je het bekijken:
    (ps: onderaan de pagina zit een linkje naar het script)

    http://www.fersell.com/helpdesk_nl/

    Reageren
  • Hummerbie zegt:
    31 jan, 2008 om 20:24

    Een ding nog vergeten: Als je een website of blog hebt voor je bedrijf, moet je tegenwoordig ook je Kvk nummer vermelden.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    31 jan, 2008 om 20:28

    @hummerbie
    Klopt helemaal…

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    31 jan, 2008 om 20:36

    @Tim: erg mooie manier om zelfservice te ondersteunen. Het werkt zo te zien nog niet vlekkeloos trouwens: als ik typ ‘wat kost webhosting’ krijg ik als antwoord (met 100% relevantie volgens webstekker) ‘Hoe lang duurt een domeinaanvraagprocedure?’
    Bedankt voor de link!

    Reageren
  • joost zegt:
    31 jan, 2008 om 21:24

    Mmmm… Karel,

    Je schrijft leuk, en gezellig.
    Enker iets dieper op de materie ingaan zou ik interessant vinden. Neem voorbeeld aan het artikel ‘formulieren’ op www. usarchy.com van Ruben Timmerman

    Voor de rest lees ik wekelijks met veel plezier je e-mails.

    Ben benieuwd naar je nieuwe design,

    v.g.

    Joost

    Reageren
  • Anja zegt:
    31 jan, 2008 om 23:45

    Hé, Karel het lijkt mij óók heel goed om het KvK nummer bij de bedrijfsgegevens te plaatsen.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    01 feb, 2008 om 19:32

    Je hebt een prachtig blog, Karel. Elke vrijdag neem ik een kijkje op je site, na je mail. Nog even verdiepen in RSS en Feedburner (ik zoek nog een toegankelijke handleiding), -ook voor mijn eigen blog in aanbouw- en ik zet je als eerste op mijn lijstje.

    Maarrrrr… Waar is je eigen contactformulier? Ik vind alleen een pagina ‘Over Karel’.

    Reageren
  • Christiaan zegt:
    03 feb, 2008 om 11:20

    Ik ben het niet helemaal met je eens om je e-mailadres te verbergen voor de zoekmachines. Zelf heb ik mijn e-mailadres altijd als volgt op mijn site staan: info at cvbwebdesign dot nl. Dit is dan meteen een link naar een contactformulier met naam, e-mail, onderwerp en bericht.
    Ik blijf het bijzonder gevaarlijk vinden om je e-mailadres zonder enige vorm van “beveiliging” tegen spammers op je website te zetten…

    Reageren
  • Peter Desmyttere zegt:
    03 feb, 2008 om 17:51

    Goed artikel. Een contactpagina is inderdaad cruciaal voor een goede website. Tenzij bezoekers … geen klant mogen worden. Maar dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb alvast op mijn blog een link naar je artikel geplaatst.

    Toch moet deze discussie ook in een breder conversiekader bekeken worden. Wat wil ik met mijn site bereiken? Als dat ‘contact met ons opnemen’ is, dan is de contactpagina cruciaal. Maar vaak zijn andere doelen gesteld, bv. iets downloaden, iets kopen, aan een wedstrijd deelnemen, … Dan verliest de contactpagina wat aan belang.

    Deze week heb ik met mijn webbouwer de conversiegraad op mijn site grondig doorgenomen. Omdat ik via mijn site nieuwe contacten wens (acquisitie!) te leggen, is een goede contactpagina voor mij van groot belang. Ik ga dan ook graag in op je uitnodiging om mijn ‘vernieuwde’ contactpagina (www.peterdesmyttere.com/contact) aan je kritisch oog te onderwerpen. Ook op mijn dienstenpagina’s heb ik een contactformulier verwerkt. Wat vind je daarvan?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    04 feb, 2008 om 09:31

    @Joost
    Dank voor de tip, zal er op letten!

    @Anja
    Inderdaad!

    @Renee
    Op die pagina staat ook een contactformulier ;-)

    @Cristiaan
    Ik begrijp je bericht niet helemaal. Eerst schrijf je dat je het emailadres niet moet verbergen en op het einde geef je aan dat je het gevaarlijk vindt om je mailadres op de website te plaatsen… Met dat laatste ben ik het in ieder geval eens…

    @Peter
    Ziet er goed uit. Hem hem gelijk even getest. De “bedankt” pagina kan echter wel wat opvallender, nu komt er enkel een regeltje met “je bericht is goed verzonden”.

    Reageren
  • Rosa zegt:
    13 mrt, 2008 om 13:58

    Dank je Karel,
    Ben net begonnen met de contactpage van een nieuwe site.
    Jouw verhaal komt dus nu goed van pas.

    Reageren
  • [...] Geenen, een internet marketing specialist, heeft hierover een interessant artikel (Hoe een goede contactpagina eruit moet zien) op zijn blog geschreven. Volgens hem moeten op een goede contactpagina minimaal de volgende [...]

    Reageren
  • emag zegt:
    23 jun, 2008 om 14:14

    Beste heer Geenen,
    Als beginneling in deze materie vind ik uw informatie verhelderend. Ik heb sinds kort een stichting en wil graag een contactformulier op de site plaatsen zodat de mensen enkel de gevraagde gegevens hoeven in te vullen. Ik heb de site met het NVU programma gemaakt waar ik al aardig in thuis ben. Wellicht hebt u voor mij advies hoe ik dit het betse kan doen. Met het html hoef ik niets want het wordt door de NVU software omgezet. Ik zit wel met de vraag hoe ik mijn formulier op de site krijg.
    Uw minimale eisen neem ik graag ter harte.

    Met virndelijk groet, FG

    Reageren
  • Tonny teuwisse zegt:
    16 sep, 2010 om 14:16

    Geachte heer,
    Het aanpassen van het formulier ging heel goed. Alleen de kleur rood wordt niet rood. Ook niet als ik een webkleurcode ingeef.

    Na geklikt te hebben op de link voor het downloaden van de php pagina heb ik alles geselecteerd en in een nieuwe php pagina van Dreamweaver CS4 (mac) geplaatst.
    Vervolgens kijk ik naar de code maar daar staat alleen VAR!
    Wat doe ik verkeerd?
    Bij voorbaat dank voor uw reactie,
    Tonny

    Reageren
  • Radina zegt:
    01 jun, 2012 om 15:15

    @Tonny: Als je een “leek” bent in het maken van contact/bestelformulieren, probeer dan eens CloudFormz (http://www.cloudformz.com)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014