Naar
boven
Logo Karel Geenen

Ik beloof mijn klanten dat …

Voor uw klant staat maar één woord centraal: betekenis. Wat kan dit product, deze dienst, deze persoon of dit bedrijf voor mij betekenen? Als u zich wil onderscheiden van uw concurrenten, zult u op deze vraag een duidelijk antwoord moeten geven.

Identiteitsmarketing heet dit in het vakjargon. Wilt u uzelf beter verkopen? Dan zult u een duidelijke, onderscheidende identiteit moet hebben. Kaj Morel, identiteitsmarketeer bij Mercurius Marketing, gaf er afgelopen vrijdag een workshop over op de nationale Re-Integratiedag in Lunteren (NL).

Bij identiteitsmarketing draait alles rond de belofte die u aan klanten maakt. Anders gezegd: wat u voor hen kunt betekenen.

Spontane antwoorden op de workshop waren: kwaliteit, service, aandacht, commitment, … Helaas, hiermee komt u niet weg. “So what”, hoor ik uw klant denken. Word ik daar beter van? Wat heb ik daar nu concreet aan? Wat schiet ik er mee op?

Bent u diëtiste? Beloof uw klanten dat ze dankzij u zullen vermageren zonder honger. Bent u arbeidspsycholoog? Beloof uw klanten dat ze door uw inbreng betere keuzes gaan maken in hun carrière. Mijn belofte? Ik beloof u, als u mij als marketingadviseur inschakelt, dat u veel meer rendement haalt uit uw marketingbudget.

Een identiteitsoefening gaat als volgt te werk:

  • Zoek eerst uit waar uw passie ligt, wat u het allerliefste doet;
  • Maak van uw passie uw kernactiviteit, en wordt er dan de allerbeste in;
  • Bepaal vervolgens hoe u met uw activiteit richting en betekenis kunt geven aan klanten, hoe u dit alles gaat verpakken in een belofte;
  • Zet iedereen binnen uw bedrijf op dezelfde lijn qua gedachtengoed. De doodsteek voor uw identiteit is dat elke werknemer een andere identiteit gaat uitstralen;
  • Zorg dat alles wat u doet bij uw identiteit past: de manier waarop u klanten ontvangt, uw persoonlijk voorkomen, uw stijl van marketing en communicatie, …;

Het resultaat is een betere klantbeleving, een hogere loyaliteit en een duidelijker imago. Bovendien komen er sneller succesverhalen bovendrijven, krijgt u sneller feedback van uw markt en gaat uw identiteit ‘leven’ tot het een echte cultuur wordt.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
6 reacties op "Ik beloof mijn klanten dat …"
  • Jan zegt:
    24 nov, 2008 om 15:34

    Het verhaal van Steve Jobs om datgene te doen waar je passie ligt

    Dan nog een linkje
    http://briankim.net/blog/2006/07/how-to-find-what-you-love-to-do/

    Love and Loss

    I was lucky. I found what I loved to do early in life. Woz and I started Apple in my parents garage when I was 20. We worked hard, and in 10 years Apple had grown from just the two of us in a garage into a $2 billion company with over 4000 employees. We had just released our finest creation – the Macintosh – a year earlier, and I had just turned 30. And then I got fired. How can you get fired from a company you started?

    Well, as Apple grew we hired someone who I thought was very talented to run the company with me, and for the first year or so things went well. But then our visions of the future began to diverge and eventually we had a falling out. When we did, our Board of Directors sided with him. So at 30 I was out. And very publicly out. What had been the focus of my entire adult life was gone, and it was devastating.

    I really didn’t know what to do for a few months. I felt that I had let the previous generation of entrepreneurs down – that I had dropped the baton as it was being passed to me. I met with David Packard and Bob Noyce and tried to apologize for screwing up so badly. I was a very public failure, and I thought about running away from the valley. But something slowly began to dawn on me – I still loved what I did. The turn of events at Apple had not changed that one bit. I had been rejected, but I was still in love. And so I decided to start over.

    I didn’t see it then, but it turned out that getting fired from Apple was the best thing that could have ever happened to me. The heaviness of being successful was replaced by the lightness of being a beginner again, less sure about everything. It freed me to enter one of the most creative periods of my life.

    During the next five years, I started a company named NeXT, another company named Pixar, and fell in love with an amazing woman who would become my wife. Pixar went on to create the worlds first computer animated feature film, Toy Story, and is now the most successful animation studio in the world. In a remarkable turn of events, Apple bought NeXT.

    I returned to Apple, and the technology we developed at NeXT is at the heart of Apple’s current renaissance. And Laurene and I have a wonderful family together.

    I’m pretty sure none of this would have happened if I hadn’t been fired from Apple.It was awful tasting medicine, but I guess the patient needed it. Sometimes life hits you in the head with a brick. Don’t lose faith. I’m convinced that the only thing that kept me going was that I loved what I did. You’ve got to find what you love. And that is as true for your work as it is for your lovers.

    Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking.

    Don’t settle. As with all matters of the heart, you’ll know when you find it. And, like any great relationship, it just gets better and better as the years roll on. So keep looking until you find it. Don’t settle.

    Steve Jobs

    Steve Jobs gave this as his second story of his Commencement Address at Stanford University on June 12, 2005.

    Reageren
  • Michiel de Visser zegt:
    24 nov, 2008 om 16:31

    Het mooie is dat klanten vaak zelf vertellen wat ze willen. In het verhaal achter bijgevoegde link vertellen twee experts hoe je je organisatie kunt inrichten op de wens van de klant.

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    24 nov, 2008 om 18:18

    Als je ze op de één of andere manier een ROI kan beloven, wat dat ook mag zijn, dan heb je inderdaad iets wat veel online bedrijven missen :o en zal je gegarandeerd beter gaan verkopen..

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 nov, 2008 om 22:58

    beleving – belofte – beslissing > drie belangrijke B’s.

    Ik zou in de identiteitsoefening nog wel checken of er markt voor is. Een beetje crowdsourcen zeg maar.

    Verder helemaal eens met de aanpak.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    19 jan, 2009 om 16:55

    Richting, passie en overtuiging opent alle deuren, helemaal mee eens, goed artikel!

    Reageren
  • Marco Bouman zegt:
    05 jun, 2009 om 16:06

    Hai Peter,

    Leuk artikel. Een heel mooi onderwerp. Het leuke is zodra ja echt aan de slag gaat met identiteitsmarketing dat het lijkt alsof de rest (alle benodigde acties) vanzelf gaan.

    Hoe meer energie je steekt in de identiteit en het uitdragen van je kracht, talenten en passie… hoe sneller dit leidt tot resultaten.

    Succes verder!

    Marco Bouman

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014