Naar
boven
Logo Karel Geenen

Internet Marketing met Second Life

Internet Marketing in Second LifeAls het goed is heb je er wel eens van gehoord, Second Life. Dit is een 3D wereld op internet waarin je met je eigen avatar rond loopt. Second Life wordt voornamelijk gezien als een interactief spel maar er is veel meer.

Ten eerste is er de mogelijkheid om te adverteren. Dit gaat via digitale netwerken binnen de verschillende “SIMS”, dit zijn stukken land met een unieke eigenaar. Vaak staan er billboards op ooghoogte van de avatar die gekoppeld zijn aan 1 systeem. Oftewel, meer bereik met maar 1 advertentie.

Daarnaast worden er veel events georganiseerd, dit is het grootste marketing middel van Second Life. Op een event komen veel bezoekers omdat deze gepromoot kunnen worden op de website van Second Life zelf en vermeld staan in de event list inworld. Deze event list is het meest gebruikte zoekmiddel van Second Life. Vergelijk het maar met de zoekmachine Google.

Het populairste onderdeel onder events is “Live Music”. De grootste events bevatten altijd live artiesten en DJ’s. Een landeigenaar(SIM) heeft vaak winkels met verschillende producten en diensten. Ook staan er vaak billboards met daar aan gekoppeld een link naar een website. En daar komt nou internet marketing om de hoek kijken.
Ook kun je de bezoekers een notecard geven (digitale notitie) die ze direct kunnen lezen na acceptatie.

Er zijn dus veel bezoekers die afkomen op een event met live muziek. Ook de artiest maakt hier gebruik van. Mijn naam “Nikita Lumet” komt ook uit Second Life omdat ik daar ben gaan optreden. Ik krijg altijd veel extra bezoekers op mijn website na mijn concert omdat ik dat door mijn microfoon omroep en omdat ik de url in de chat typ. Als artiest zijnde mag dat en is dat dus geen spam. Tevens heb ik een Fanclub groep in Second Life. Van deze groep kan iedereen lid worden. Als ik dan een concert heb stuur ik alle fans een bericht. Dit bericht zien ze direct op hun beeld verschijnen als ze inloggen en komt zelfs binnen via email.

En als mijn website maar goed genoeg zijn werk doet, converteren deze concert bezoekers ook nog eens tot een verkoop.

Conclusie: Als landeigenaar kun je dus een webshop maken maar dan in een 3D omgeving en verkoop je je producten door events te organiseren met live artiesten en DJ’s. Door gebruik te maken van direct marketing tijdens een event converteer je dus de bezoekers naar online bezoekers voor je website! En als artiest promoot je dus je eigen muziek en kan er verkoop plaats vinden van je muziek op je eigen website.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Nienke van de Haar
Als Internet Marketeer ben ik bezig met alles wat te maken heeft met Internet Marketing. Ik doe de sales en internet marketing voor Web Match. Web Match is een CMS Hosting en Internet Marketing bureau wat werkt met het CMS Covide.
8 reacties op "Internet Marketing met Second Life"
  • Karel Geenen zegt:
    24 sep, 2008 om 16:24

    Interessant artikel Nienke! Heb trouwens ook al veel geluiden opgevangen van bedrijven waarbij het niet succesvol was. Hoor er de laatste tijd ook maar weinig over…

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    24 sep, 2008 om 17:00

    Wij zijn onze eilanden weer aan het opzeggen. De grote bedrijven waarvoor we bezig zijn geweest trekken zich ook steeds meer terug uit Second Life. Ze zijn de goede kant op gegaan door de software opensource te maken maar het heeft niet het gewenste effect gehad waardoor we weer populairder is geworden. Dus mensen die goedkoop hun eiland vol willen hebben staan met gebouwen…we hebben er nog genoeg in onze binnenzak zitten. Wil je in die wereld een interessante doelgroep vinden dan moet je er wel eerg veel tijd in steken ben ik bang.

    Reageren
  • Gijs Bos zegt:
    24 sep, 2008 om 20:47

    Second Life, bestaat dat nog?

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    25 sep, 2008 om 08:30

    Als bedrijf is het inderdaad lastig. Maar als artiest haal ik er veel uit. Ik bouw een mooie fanclub op die ook daadwerkelijk interesse hebben voor mijn muziek. Dus grote kans op verkoop.

    Daarentegen kun je als Second Life scripter heel wat lindens verdienen. Dus nog niet alles is verloren en zeker niet de concerten.

    Reageren
  • Jim Brock zegt:
    27 sep, 2008 om 13:51

    @Rob, niet negatief bedoeld hoor maar is dit niet het gevolg van mis communicatie naar de klant toe? Ik weet natuurlijk niet of je als ‘aannemer’ of als ‘project ontwikkelaar’ hierbij betrokken bent geweest maar het is duidelijk dat de klanten hebben geprobeerd mee te varen op de hype in plaats van het als een leerschool in sociale & push communicatie.

    Dat het voor ieder bedrijf niet even makkelijk is om hierin succesvol te zijn is logisch maar aan de andere kant zijn daar de aannemers/project ontwikkelaars ook mede debet aan geweest. Weinig zijn er echt in geslaagd een goede boodschap uit te dragen.

    Reageren
  • Catharina zegt:
    30 sep, 2008 om 18:11

    Leuk artikel en inderdaad voor artiesten is Second Life een ideaal marketing instrument. Voor bedrijven is het lastiger. De meesten zetten er een gebouw neer met wat info en soms een gastvrouw of -heer en verwachten dan dat de bezoekers vanzelf komen. Maar als er niks te beleven is, zijn die nog sneller weer vertrokken.. Nissan en IBM – geen kleine jongens inderdaad – zijn een paar voorbeelden van bedrijven die Second Life wel begrijpen in ieder geval veel bezoekers trekken.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    01 okt, 2008 om 10:42

    @Jim, second life is intensief. Als de economie wat moeizamer gaat dan zijn dat logischerwijs de eerste kosten om op te besparen. Naast het eiland wat terugkomende kosten zijn heb je eenmalige kosten voor de bouw. Daarbij hebben hij complete stats, botjes om de mensen te woord te staan ed om het eiland goed te kunnen analyseren. De Nederlandse doelgroep in second life voor de zakelijke markt is niet geheel groot. Bij verschillende openingen hadden we een opkomst van gemiddeld 50 journalisten dus mensen zijn te lokken maar hoevaak iemand ook echt terug komt en wat de meerwaarde is is een 2e.

    Reageren
  • Javabox Kawanishi zegt:
    20 okt, 2008 om 16:16

    Ik kan niks anders zeggen dat ik 100% achter de conclusie van Nienkes artikel sta.

    Zelf ben nog flink aan het experimenteren op Second Life met een virtuele mall. Na 10 maanden heb ik een virtueel business centre gebouwd waar inmiddlels 8 RL bedrijven zijn gevestigd. Afgelopen zaterdag gaf een assurantie kantoor een presentatie over zorgverzekeringen aan 10 aanwezigen. De reactie was van zowel de aanwezigen als de presentator zeer positief.
    Er werden veel algemene en technische vragen gesteld en goed beantwoord.
    Zo zullen we stap voor stap onderzoek doen naar de communicatie mogelijkheden die SL kan bieden per branche.

    Ik zie julie wel inworld ;)

    mvg
    Javabox Kawanishi
    Cybertopia

    Reageren

Reageren