Naar
boven
Logo Karel Geenen

Meta description verleden tijd?

Google vriendelijke siteZojuist lees ik op de Google blog dat Google met twee nieuwe aanpassingen komt. En niet zomaar een aanpassing. Nee, na vele jaren gaat Google de zoekresultatenpagina voor eens en voor altijd veranderen. En het heeft alles te maken met de meta description.

Voor de aanpassingen toonde Google maximaal twee regels “omschrijving” onder een zoekresultaat. Vanaf vandaag kunnen dit meer regels zijn…

Meta description

De meta description kun je zelf per pagina aangeven met de meta description tag:

meta-description

Deze tag vertelt de zoekmachines in het kort waar de pagina over gaat. Deze tekst wordt dan vaak ook door Google gebruikt op de resultatenpagina (Google noemt dit een snippet):

snippet-google1

Voorheen waren dit maximaal twee regels die werden weergegeven (ongeveer 160 karakters).

Langere zoekopdracht = langere omschrijving

Vanaf vandaag is het ook mogelijk dat je een langere snippet te zien krijgt, zie het onderstaande voorbeeld:

langere-zoekopdracht

Zoals Google ook zelf aangeeft gebeurt dit alleen wanneer het een langere zoekopdracht betreft, minimaal drie zoekwoorden.

Op zich is dit wel een logische keuze van Google. Een langere zoekopdracht betekent vaak ook dat je een uitgebreider resultaat wil. De vraag is alleen of dat webmasters nu ook langere meta descriptions moeten gaan opgeven. Ik ga dit in ieder geval scherp in de gaten houden voor jullie! En moest iemand ondertussen hier een antwoord op weten, feel free om mij te contacteren of een reactie hieronder achter te laten.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
19 reacties op "Meta description verleden tijd?"
  • Sint Smeding zegt:
    24 mrt, 2009 om 17:26

    Bij langere zoekopdrachten heb je vaak minder resultaten met méér overeenkomende woorden. In dat geval is een citaat uit de webpagina nuttiger dan de meta description, omdat je met een paginafragment gelijk kunt zien in welke context zoekwoorden voorkomen (direct na elkaar, in combinatie met andere woorden).

    Ik denk dat de meta-description voorlopig gewoon kan blijven in zijn huidige vorm. Deze blijft gewoon verschijnen bij de meer algemene zoekresultaten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 mrt, 2009 om 17:47

      Precies wat ik ook dacht Sint. Vind het zelf ook wel fijn als de description snippet niet is onderbroken. Dan weet je in ieder geval zeker dat het resultaat is wat je zoekt. Daarom gebruik ik ook vaak exact match.

  • Jente zegt:
    24 mrt, 2009 om 17:59

    Ik weet niet of dit zo’n grote impact heeft en Meta description verleden tijd noemen lijkt mij wat overdreven. De metadescription zal nog gebruikt worden als het woord waarop je zoekt in de description voorkomt. Indien het woord wat je zoekt niet in de metadescription staat zal een andere”snippet” gebruikt worden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 mrt, 2009 om 18:07

      Een spannende titel werkt altijd Jente :-).

      Nee even serieus, denk dat je ook gelijk hebt. Maar vraag me wel serieus af of dat er in de toekomst niet geadviseerd gaat worden om een langere description te gebruiken.

      We shall see…

      By the way, nog ne dikke proficiat met uwe kleine!

  • Erwin Sigterman zegt:
    24 mrt, 2009 om 21:11

    @Karel, je tweede voorbeeld laat geen description zien, maar delen van de Body van een pagina!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 mrt, 2009 om 09:06

      Inderdaad, daarom vraag ik me ook af of dat het ook voorkomt dat alleen de (langere) description wordt vertoond. Ben het aan het testen nu.

  • Website promotie zegt:
    24 mrt, 2009 om 20:46

    @Karel, je schrijft:
    Zoals Google ook zelf aangeeft gebeurt dit alleen wanneer het een langere zoekopdracht betreft, minimaal drie zoekwoorden.

    Het hangt natuurlijk ook af van je titel. Als ik zoek naar:

    internet marketing door karel geenen

    dan zie je gewoon netjes je meta description.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    24 mrt, 2009 om 21:47

    Het lijkt erop dat Google wat meer leesbare omschrijvingen wil tonen, vroeger werden ze afgekapt bij lontail queries en leken het wel een msn taaltje.
    Je kan je description wat langer maken,maar alle longtail queries dan met deze meta kan bedienen lijkt me moeilijk.
    Hoeft ook niet als de zoekwoorden maar in de content staan.
    Meervoudige zoekwoorden vanaf >3 zijn zowiezo ongebruikelijk…

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    25 mrt, 2009 om 08:58

    Laat iemand sowieso eerst maar eens aantonen dat Google voor meta-descriptions ook drie regels weergeeft indien nodig. Volgens mij worden die nog altijd afgekapt op een X-aantal karakters, net als bij andere zoekmachines.

    Reageren
  • Dries zegt:
    25 mrt, 2009 om 11:18

    Blijkt dus nog maar eens duidelijk te zijn dat een goeie description tag nodig is maar on top of it all content rules the page.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    25 mrt, 2009 om 11:39

    Natuurlijk werkt een ‘spannende’ titel als deze, maar het schept ook (onjuiste) verwachtingen.

    Bij langere zoekopdrachten verschijnen er meestal pagina’s met meer content.

    Het is dus logisch dat de snippet wordt gevuld met tekst uit de pagina zelf.

    Pas als er (te) weinig content op de pagina staat, zal Google de meta description pakken.

    Reageren
  • Dries zegt:
    25 mrt, 2009 om 11:45

    Wordt deze effectief aangevuld of vervangen? Maar description blijft een must. Het zou interessant zijn als de combinatie van de 2 wordt gebruikt, zo kan je bijna een 2de description in je content verwerken met herhaling van de keywords.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Traffic Builders) zegt:
    30 mrt, 2009 om 12:09

    Ik moet ook zeggen dat ik de titel wat misleidend vind. Het gaat hier om een aanvulling die absoluut interessant is om in de gaten te houden.

    Voor jezelf blijft het belangrijk om ze te gebruiken aangezien het een samenvatting is per pagina.

    Als de meta description wordt vertoond bij te weinig content zegt dat natuurlijk meer over de betreffende pagina dan over de meta tag.

    Reageren
  • Anthony Game zegt:
    01 apr, 2009 om 14:03

    Google heeft in het verleden de metatag keywords links laten liggen en hun zoekmachine algoritmes groots aangepakt. Met als resultaat de allergrootste te worden en te blijven. De metatag description zal waarschijnlijk binnenkort niet meer serieus genomen worden door Google, net als toen met de (spam)keywords. Ik gebruik de metatag description sinds kort al niet meer.

    Reageren
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    01 apr, 2009 om 14:22

    Beweer jij dat keywords niet meer helpen? Als je tenminste geen grote opsomming toepast bedoel ik.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    06 apr, 2009 om 11:02

    @Anthony Game:

    Het gebruiken van de metatag description dient wat mij betreft nog een ander belangrijk doel: een (aankomende) bezoeker kunnen vertellen wat hij kan verwachten, nog even los van de optimalisatiedoeleinden. Om die reden alleen al vraag ik me af waarom je de metadescription niet meer zou gebruiken! Daarnaast is het soms ook fijn ivm de technische structuur van je pagina dat je zelf in charge bent bij je weergave in google, omdat snippets soms tot ongewenste google-teksten kunnen leiden. Uiteraard kun je dan misschien iets aan je optimalisatie doen, maar bijvoorbeeld bij user-generated pages heb je daar soms geen invloed op, en dan biedt de metadescription weer wel uitkomst. Deze kun je nog extra afdwingen met de NOOPD tag in je metadata.

    Reageren
  • Cornelis zegt:
    06 apr, 2009 om 19:59

    De metatag description heeft in principe hetzelfde doel als de tekst in een adwords campagne; advertentietekst voor je potentiele klanten. Omdat het aanbod van sites explosief stijgt, zal deze tekst belangrijker worden om de bezoekers te overtuigen om naar jouw site te komen.

    Reageren
  • Frank de Reus zegt:
    06 apr, 2009 om 20:18

    Karel alerteerde ons met zijn pakkende titel in ieder geval wel weer op een ontwikkeling die belangrijk kan worden. En die het moeite waard is (en blijkt te zijn) om gevolgd en hier bediscussieerd te worden. Als ik Google was zou ik blijer zijn met een description die goed matcht dan een snippet die wel wat woorden matcht, maar semantisch geen zinnige match is. In ieder geval weet niemand wat Google gaat doen, dus concluderen dat deze tag eruit gaat omdat de meta keyword tags er ook uit gingen lijkt mij voorbarig.
    Ik ben dan ook benieuwd naar Karel’s bevindingen.

    Reageren
  • Иван Сычев zegt:
    25 mei, 2009 om 17:43

    Любопытно написано. Даже за душу цепляет, ну и заставляет поразмышлять над собственным блогом.

    Reageren

Reageren