Muziekbranche en internet marketing

Karel
24/12/2008
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
24/12/2008
Internet marketing
X
min leestijd

178 miljoen mensen in tien Europese landen gebruiken wekelijks internet en 55% hiervan is elke dag minimaal één keer online (bron: Mediascope 2008). Deze cijfers spreken tot de verbeelding en steeds meer bedrijven beginnen te ontwaken en het belang van internet in te zien.Internet heeft een hoop positieve maar zeker ook negatieve effecten teweeg gebracht. De muziekbranche is één van de eerste branches geweest die negatieve effecten van de digitalisering voelde. Vreemd genoeg is zij tegenwoordig ook één van de branches die nog steeds aan het knikkebollen is als het aankomt op internet marketing.Illegaal downloaden groot probleemHet massaal illegaal downloaden van muziek door consumenten heeft tot winstwaarschuwingen en het sluiten van platenwinkels geleid. Een platenmaatschappij is niet meer de bepalende schakel in wereldfaam voor bandjes. Via Myspace en Youtube kun je een wereldwijd publiek bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de Artic Monkeys en wat dichter bij huis onze Esmee Denters.Traditionele aanpak voldoet niet meerOnder jongeren is het tegenwoordig bijna vanzelfsprekend dat muziek "gratis" te downloaden is. En eigenlijk kun je het ze niet kwalijk nemen. Ik weet nog goed hoe ik vroeger met een taperecorder voor de radio zat. Iedereen moest stil zijn en het was altijd de kunst om het nummer zo goed mogelijk op te nemen zonder achtergrondgeluiden of een jingle er door heen. Met het kleine beetje zakgeld kocht je alleen de plaatjes die echt heel goed waren.Als je bekijkt wat een gemiddelde cd tegenwoordig kost dan begrijp ik heel goed dat jongeren massaal aan het downloaden zijn. Ik denk trouwens dat de meeste mensen echt wel bereid zijn om voor downloads te betalen. Echter een acceptabele prijs. En hier gaat het mis.Als ik voor een complete gedownloade cd bijna evenveel moet betalen als voor een originele cd dan is de meerwaarde hiervan ver te zoeken. De muziekbranche heeft jarenlang haar zakken gevuld en blijft hangen in haar traditionele aanpak. Hoe kan het toch dat de branche de mogelijkheden van internet niet aanwendt in haar voordeel?Zakkenvullen of kansen benutten?Warner Music heeft afgelopen zaterdag de besprekingen met Youtube verbroken met betrekking tot een samenwerking. De besprekingen tussen Warner Music en Youtube liepen stuk omdat de platenmaatschappij een groter aandeel van de verwachte opbrengsten eiste. Het lijkt me weer een klassiek voorbeeld van de onverzadigbare behoefte van de muziekindustrie om de zakken te vullen.Dit is overigens dezelfde maatschappij die ervoor pleit om wereldwijd de kosten van een internetaansluiting te verhogen naar vijf dollar (ongeveer 3,15 euro). In ruil daarvoor mogen consumenten onbeperkt muziek downloaden. Het geld dat met de toeslagen wordt opgehaald zou verdeeld moeten worden onder de artiesten en platenmaatschappijen.Maar toch is er ook hoop. Universal Music verdient bijvoorbeeld tientallen miljoenen met haar muziekkanaal via Youtube, Myspace en MTV online. Universal maakt handig gebruik van het internet en verdient nu bijvoorbeeld aan video's die zij naar eigen zeggen vroeger gratis beschikbaar stelde aan MTV. Het kan dus ook anders.Het is al vaak gezegd maar in tijden van crisis zullen degene die alert zijn en de mogelijkheden van internet benutten een grote voorsprong hebben. Onafhankelijk in welke branche je actief bent.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier