Naar
boven
Logo Karel Geenen

Verspil niet je tijd met gastbloggen!

Steeds meer mensen willen gaan gastbloggen. Maar als je het niet goed doet, kun je er beter niet aan beginnen. Ik schrijf inmiddels regelmatig gastblogs om mijzelf en mijn bedrijf meer onder de aandacht te brengen. Maar vaak hadden de artikelen niet de resultaten waar ik vooraf op had gehoopt. Mijn artikel “7 redenen waarom je zou moeten bloggen” werd ruim 3600 keer bekeken en zorgde voor veel traffic naar mijn website. Daarnaast was het goed voor mijn naamsbekendheid en linkbuilding, maar de conversie was droevig. Ik had namelijk de nodige tijd gestoken in het artikel en de reacties erop waren erg positief (waarvoor nog bedankt!), maar het leverde geen concrete leads op.

Ik verwacht dat dit echter voor veel meer mensen geldt wanneer zij een gastblog schrijven. Er zijn vaak vooraf hoge verwachtingen over het aantal bezoekers en potentiële leads die daaruit kunnen volgen. Meestal zijn er een aantal problemen die over het hoofd worden gezien. Deze zet ik, naast de voordelen, voor je op een rij.

Voordelen gastbloggen

Natuurlijk heeft gastbloggen zijn voordelen en raad ik het vaak aan bedrijven aan om dit in te zetten binnen hun content marketing strategie. Zo zorgt het ervoor dat je website beter naar voren komt in de zoekresultaten. Het levert je namelijk waardevolle links op van websites die meestal een goede pagerank hebben. Daarnaast kun je door middel van gastblogs een autoriteit worden op een bepaald onderwerp.

Zoals Dirkjan Vis bijvoorbeeld doet in zijn artikel Gebruikersreviews, goed voor je SEO!, waarin hij waardevolle tips geeft hoe je beter naar voren kunt komen in de zoekresultaten. Verder kom je onder de aandacht van een ander publiek, waardoor de kans groot is dat je nieuwe mensen bereikt die eerder nog nooit van je hadden gehoord. Deze voordelen betekenen echter, niet direct, dat het ook daadwerkelijk loont om te gaan gastbloggen.

Ken je bezoekers

Vaak zijn er een aantal dingen die mensen vergeten wanneer zij een gastblog plaatsen. Allereerst is het moeilijk om je doelgroep te begrijpen wanneer je niet de doelgroep bent. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je voor het eerst een gastblog schrijft voor een website waarvan je niet echt zeker weet wat men graag wil lezen. Daarnaast is het een feit dat veel mensen niet graag hun favoriete blogs verlaten om naar die van jou toe te gaan, of je moet hen daar een erg goede reden toe geven.

Verkeerd beeld

Verder hebben veel klanten en managers een verkeerd beeld over gastbloggen. Zij verwachten dat je met een gastblog zorgt voor veel links die ertoe bijdragen dat hun website een goede positie in de zoekresultaten krijgt. Dit is echter niet hoe SEO werkt. Er zijn namelijk diverse andere factoren die ook bijdragen aan een goede positie (en als ik die zou weten had ik goud in handen). Feit is dat gastbloggen bijdraagt aan je linkbuilding, maar dat je er wel het nodige voor moet doen. Een goed artikel kost ook nog eens veel tijd, iets wat vaak wordt onderschat.

Steeds meer verzoeken

Verder moet je er altijd rekening mee houden dat het platform waar je het gastblog wilt plaatsen kan besluiten om het artikel niet te plaatsen. Het is een risico dat niet uit te sluiten valt. Veel populaire blogs zoals KarelGeenen.nl en Frankwatching worden namelijk bestookt met mailtjes van mensen die graag voor hen willen gastbloggen, waarbij vaak het voornaamste doel is om kwalitatieve links te krijgen en onder de aandacht te komen. Zij worden natuurlijk moe van deze continue stroom aanvragen, vooral als de gastblogger niet meedenkt met het blog.

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook niet wachten totdat iemand op een dag op jouw website stuit en besluit je waardevolle content te delen via zijn blog.

Controversieel

Je moet jezelf dus onder de aandacht brengen, maar wel op een dusdanige manier dat het iets toevoegt. Probeer daarom bij een gastblog controversieel te zijn, als het onderwerp dit natuurlijk toelaat. Dit is vaak lastig, maar zeker niet onhaalbaar. Zorg ervoor dat je content anders is dan dat van anderen.

Probeer je eigen mening in je gastblog te verwoorden, want daar zijn bezoekers vaak naar op zoek. Een spraakmakende titel zorgt er vaak al voor dat mensen nieuwsgierig raken en deze spanning moet je proberen vast te houden in je artikel. Door een beetje controversieel te zijn in je gastblog wordt deze interessant en dus waardevol voor de lezer.

Wees daarnaast waardevol voor de lezer door hen te helpen bij hun problemen. Geef tips of oplossingen waar zij echt iets mee kunnen. Mijn 7 tips waarom je moet gaan bloggen somt een aantal voordelen van bloggen op en geeft nieuwe inzichten, tenminste dat probeer ik te bereiken.

Totale strategie

Gastbloggen hoeft dus zeker geen tijdverspilling te zijn, maar denk er goed over na voordat je eraan begint. Het kan de nodige tijd kosten en niet het gewenste effect opleveren waar je op hoopt.

Daarnaast red je het niet met gastbloggen alleen, maar moet je ervoor zorgen dat je totale marketing strategie op orde is. Zie gastbloggen daarom niet als een zelfstandige strategie, maar maak het onderdeel van je content marketing strategie.

Lange termijn

Ik blijf in ieder geval gastbloggen, omdat ik ervan overtuigd ben dat het op langere termijn een positieve bijdrage gaat leveren aan het realiseren van mijn doelstellingen. Met dit artikel heb ik in ieder geval mijn naamsbekendheid weer een klein beetje vergroot en een waardevolle link voor Slagter Media opgebouwd.

Vind jij gastbloggen nuttig of raad je het mensen vaak af? Zo ja, waarom?

Dit artikel is geschreven door Christian Slagter. Oprichter en eigenaar van online publishing bureau Slagter Media, gespecialiseerd in content marketing. Verder creëren en exploiteren ze diverse internetconcepten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
36 reacties op "Verspil niet je tijd met gastbloggen!"
  • Karel Geenen zegt:
    24 okt, 2012 om 13:11

    Leuk artikel Christian!

    De gedachte achter gastbloggen zou wat mij betreft niet direct de inkomende link moeten zijn. Je laten horen in de community is veel belangrijker. Op die manier bouw je inderdaad autoriteit op. En vanaf het moment dat men je als autoriteit gaat zien gaan er een hoop deuren voor je open!

    Reageren
    • Christian zegt:
      24 okt, 2012 om 13:26

      Bedankt Karel!

      Recent was er ook een uitwisselingsdag voor gastblogs. Prima initiatief lijkt mij, omdat je zo bij een ander publiek/doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Maar ook dan moet er goed gekeken worden naar de meerwaarde van het schrijven van een gastblog.

  • Esther zegt:
    24 okt, 2012 om 15:08

    Mooi artikel, de nadelen spreken tot de verbeelding! Ik ben het eens met Karel dat de ‘Thought Leadership’ waarde van een gastblog hoger moet zijn dan de SEO-waarde. Heel hard naar Google roepen dat je er bent, daarvoor is dit middel inderdaad te tijdrovend. Maar: door inhoudelijke expertise te tonen, komen de leads vanzelf, zij het op een wat zachte (niet heel erg meetbare) manier. Dus: zeker nuttig!

    Reageren
    • Christian zegt:
      24 okt, 2012 om 15:35

      Dank je Esther!

      Ik hoop hiermee ook inderdaad gastbloggen en tevens content marketing beter onder de aandacht te brengen. Er is daar volgens mij nog een hoop te winnen.

  • Albert zegt:
    25 okt, 2012 om 09:44

    Goed artikel, maar vooral goed gedaan (content marketing), ik had namelijk een dikke smile tijdens het lezen van je stuk :).

    Eens, gastbloggen, of bloggen in het algemeen, kost veel tijd en energie maar levert dikwijls de beste resultaten op tov SEO. Mits het onderbouwde, goed geschreven (quality) artikelen zijn of course.

    Bedankt voor het lezen van dit artikel en gefeliciteerd met je nieuwe backlink ;).

    Reageren
    • Christian zegt:
      25 okt, 2012 om 09:53

      Bedankt voor het compliment Albert, leuk!

      Inderdaad, (gast)bloggen kost gewoon veel tijd, maar levert volgens mij op langere termijn het beste rendement op.

      Ik zag op je website dat je zelf ook redelijk veel aan het bloggen bent en handige tips geeft, altijd goed. Doe je daarnaast ook aan gastbloggen?

    • Albert zegt:
      25 okt, 2012 om 10:12

      Hey geen dank, en overigens bedankt voor je opmerking! :)

      Ik blog indien ik de tijd heb voor het bedrijf waar ik nu voor werk, kost inderdaad wel wat tijd maar het levert simpelweg resultaat op in zoekresultaten ;).

      Ik ben ook bezig een eigen plek te creëren waar ik onafhankelijk zelf blogposts uit kan zetten. Het kost alleen nóg meer tijd om dat op te zetten, maar het staat in de pijpleiding :).

      Gastbloggen doe ik niet, tenminste, nog niet. Heb er vaak over nagedacht, maar de stap zelf nog niet gemaakt. Misschien (ik sluit dat zeker niet uit) komt dat nog eens!

  • Arie zegt:
    25 okt, 2012 om 20:15

    Herkenbaar artikel. Ik wil er nog graag aan toevoegen dat je het vooral ook leuk moet vinden om te doen. (Gast)Bloggen allen voor SEO-sake is een bezigheid die je niet lang voldhoudt. Maar het is inderdaag altijd leuk als er gereageerd word op een blogpost. De kracht van sites als karelgeenen.nl is natuurlijk dat deze al goed bezocht wordt, het kost nu eenmaal tijd en energie om zelf een site te vullen met goede blogposts en daar publiek voor te vinden.

    Daarnaast zie ik het als groot voordeel dat je met een gastblog een ander pubiek treft. Hier komen immers andere mensen dan op je eigen site(s).

    Reageren
    • Christian zegt:
      26 okt, 2012 om 09:23

      Bedankt voor de aanvulling Arie. Je moet het inderdaad leuk vinden om te schrijven, anders zou ik adviseren om het uit te besteden :).

      En zoals je al zegt, door op andere plaatsen te bloggen spreek je een nieuwe doelgroep aan.

  • Albert zegt:
    26 okt, 2012 om 09:45

    Nog even als aanvulling. Extern bloggen/press media, is natuurlijk een stukje content marketing. Wellicht hebben jullie het al wel gelezen, maar dit artikel vond ik wel heel erg briljant, met name ook tov wat bepaalde research je wél op kan leveren:

    http://www.seomoz.org/blog/how-i-got-a-link-from-the-wall-street-journal

    Zij moeten een mega impact gehad hebben op hen SEO :)

    Reageren
    • Christian zegt:
      26 okt, 2012 om 10:02

      Super aanvulling Albert, die had ik nog niet gezien!

      Erg leuk geschreven ook, zeker een om te onthouden :)

  • Bass Jobsen zegt:
    31 okt, 2012 om 10:14

    @Christian Leuk artikel. Ik denk inderdaad ook dat plezier hebben in het schrijven en delen en een goede aansluiting bij het publiek op de eerste plaats moeten komen.
    De eventuele linkbuiling voor de seo is dan mooi meegenomen.
    Zelf denk ik dat de rol van google authorship daarin de komende tijd ook snel zal toenemen. Technisch kan jouw blog (content) op een andere site aan jou gekoppeld
    blijven.
    Bij het kiezen van een site waarvoor je wilt bloggen, is het dan misschien ook goed om te kijken hoe hier mee omgegaan wordt. Wie is technisch (google-authorship) de schrijver van jouw blog? Jij, de website waarvoor je schrijft of misschien zelfs wel een andere medewerker van dat bedrijf.
    Zie ook: http://www.jamedowebsites.nl/wie-schrijft-wat-over-google-authorship/
    Overigens kunnen op vergelijkbare wijze ook je andere social media accounts, zoals twitter en facebook direct aan jouw artikel gelinkt worden.

    Reageren
    • Christian zegt:
      31 okt, 2012 om 10:22

      Bass bedankt voor je reactie, nuttige punten noem je daar over het Google authorship.

      Ik was daar zelf wel al van op de hoogte, al moet ik er nog wel dieper induiken hoe je dit bij de partij waar je voor schrijft aangeeft. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe dat nu bij Karel Geenen werkt, om maar een voorbeeld te noemen.

    • Karel Geenen zegt:
      31 okt, 2012 om 10:28

      @Christian

      Vanaf het moment dat je je derde artikel aanlevert voor Karelgeenen.nl maken we ook daadwerkelijk een auteurspagina aan, en dan vragen we dus ook meteen om je Google+ profiel, en koppelen dit dan ook meteen aan al je vorige artikelen.

  • Bass Jobsen zegt:
    31 okt, 2012 om 10:45

    @Christian snel nog twee artikelen erbij schrijven dan :) Bedankt voor jullie snelle reacties, leuk. Naast de koppeling op Karelgeenen.nl in dit geval, moet je als auteur de koppeling zelf ook bevestigen. Dan kun je het gemakkelijkste doen in je google+ profiel. Daar vind je een “Contribute to” optie.

    Reageren
    • Christian zegt:
      31 okt, 2012 om 10:50

      @Karel bedankt, daar ga ik hopelijk binnenkort mee aan de slag.

      @Bass ja dat is wel de bedoeling om er redelijk snel op terug te komen, zo krijg je een goede interactie volgens mij.

      Ik heb inderdaad al op Google+ Karel Geenen toegevoegd als pagina waar ik voor lever. Mocht je trouwens nog tips hebben voor mijn Google+ pagina laat het dan even weten. En toevoegen mag ook ;).

  • Bass Jobsen zegt:
    31 okt, 2012 om 13:04

    @Christian op je google+ is Karelgeenen.nl nu gekoppeld via links, dat zou denk ik beter onder “Contributor to”. Je hebt ook geen koppeling met je Linkedin profiel zag ik.

    Reageren
    • Christian zegt:
      31 okt, 2012 om 13:13

      Bedankt Bass, ik heb het direct even aangepast :). Ik hoop dat het zo goed zal gaan.

      Waar kun je het beste een koppeling naar je Linkedin profiel plaatsen volgens jou? Ik heb het nu gewoon onder profielen ondergebracht.

      Fijn dat we elkaar zo kunnen helpen, top!

  • Bass Jobsen zegt:
    31 okt, 2012 om 14:52

    @Christian misschienmoet je volgend gastblog hier dan maar over google+ gaan? Nu wijken we qua comments een beetje af van het onderwerp gastbloggen. De koppeling van je Linkedin onder profielen lijkt logisch.
    De scheiding op google+ en zakelijk (professioneel) is niet zo duidelijk. Op je profiel kun je ook aangeven dat je op zoek bent naar een date. Je linkedin profiel lijkt daar eigenlijk niet bij te passen. Je kunt voor je professionele zaken binnen je account eventueel een aparte page aanmaken, bijvoorbeeld met de naam van je bedrijf. Op het profiel van zo’n page kun echter geen andere profielen koppelen, wel links toevoegen. In dat geval zou je Linkedin dus automatisch onder links komen.
    Over de impact van dergelijke links verschillen de meningen momenteel, google moedigt niet aan hier je eigen pagina’s te plaatsen, maar zegt letterlijk “What pages interest you?” Bijvoorbeeld de volgende link geeft nog wel wat nuttig informatie: http://www.seomoz.org/blog/tips-to-use-google-for-seo

    Reageren
    • Christian zegt:
      31 okt, 2012 om 15:00

      @Bass dat is inderdaad een idee, ga ik over nadenken :).

      Bedankt in ieder geval weer voor de informatie en de link, het is volgens mij nog een gebied waar veel te winnen valt als men de juiste informatie voorhanden heeft.

  • Arno zegt:
    07 nov, 2012 om 09:54

    Een mooi artikel Christian, ik moet zeggen, ik ga langzaam leren dat ik iets beter moet gaan kijken naar de kwaliteit van de artikelen die op mijn artikelwebsites geplaatst worden.
    ik heb toch de ervaring dat de meeste mensen die een artikel submitten, dit zuiver en alleen doen voor de backlink.
    Wellicht is het tijd om eens een nieuwe insteek te nemen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 nov, 2012 om 09:56

      Lijkt me dan ook niet zo vreemd als je website artikel24.nl heet. Is deze ook niet puur voor dat doel opgezet?

    • Christian zegt:
      08 nov, 2012 om 09:20

      Bedankt voor het compliment Arno. De kwaliteit van artikelen is iets waar mensen zeker aan kunnen werken. Aan jou als moderator de taak om een kwaliteitsfilter te hanteren.

  • Arno zegt:
    08 nov, 2012 om 06:43

    Dat klopt natuurlijk karel, maar de kwaliteit van de artikelen moch wel wat beter zijn.

    Reageren
  • Arno zegt:
    08 nov, 2012 om 22:37

    Ik weet het Christian, ik keur ze goed of niet natuurlijk. Maar met drie artikelsites (2 met pr5 en 1 met Pr4) komen er vele artikelen binnen, en ik moet ook de tijd hebben om een broodje te eten natuurlijk. Maar ik zal me proberen te verbeteren.

    Reageren
  • Z Abramov zegt:
    09 dec, 2012 om 13:53

    Volgens mij is het juist handig om te gastbloggen, je genereert uiteindelijk toch extra traffic naar je website.

    Reageren
    • Christian zegt:
      21 feb, 2013 om 15:50

      Daar ben ik het uiteraard mee eens, je profileert je op andere platformen en kan zo je kennis laten zien.

  • Ray zegt:
    21 feb, 2013 om 11:20

    Christian,

    Fantastisch artikel en interessante reacties; dank je wel!

    Zelf zit ik in een heel bevoorrechte positie bij het bedrijf waar ik werk (kinder~ en babywinkel).

    Hier schrijft een dame uit het verkoop-team, die zelf net een kindje heeft gehad, de artikels. Zij kan met recht een specialiste op dit onderwerp worden genoemd en schrijft die met passie.

    Zij weet wat er speelt bij de doelgroep, omdat zij nu zelf de doelgroep is.

    Ikzelf werk hier als internet marketeer, met name SEO specialist op dit moment.

    Ik reik haar de zoekterm aan en globaal de seo regels. Zij diept dan dit onderwerp uit met een bepaalde invalshoek – vanuit het perspectief van waardevolle info voor de doelgroep (door de ogen / bril van…), in de vorm van:

    - Tips;
    - Dingen waaraan je moet denken bij de aanschaf van baby / kinder artikelen waaraan je juist niet denkt als ouders;
    - Complementaire producten, dus als je het ene product A koopt moet je eigenlijk wel ook product B kopen en het waarom (het een kan niet zonder het andere zoals batterijen bij een zaklamp omdat de zaklamp het anders niet doet).

    Zij stuurt dan het artikel naar mij toe waarna ik erover heen scan met SEO in het achterhoofd, MAAR waar gebruiksvriendelijkheid altijd voorrang krijgt cq dat alles zeer plezierig leest voor de website bezoekers.

    Een correctie kan bijvoorbeeld zijn, de zoekwoord dichtheid in de tekst (te hoog) of de h2 aanpassen door hier het zoekwoord in mee te geven (maar wel gebruiksvriendelijk, dus bv “Meubels babykamer…” wordt dan “Meubels voor de babykamer…”)…

    …met natuurlijk de toegevoegde waarde voor de doelgroep aan het zoekwoord mee te geven in de titel, zodat die meegegeven kan worden in de zoekopdracht resultaten.

    Nieuwsgierigheid in de titel / onderwerp is in mijn ervaring altijd een heel goede klik-factor naar artikels. Je kunt daarbij de algemene conversie-tactieken gebruiken die voor de artikel marketing gelden of voor email marketing (over deze specifieke onderwerpen bestaan goede producten).

    Op dit moment is de seo-on-page in behandeling en moeten we al gaan denken aan de seo-off-page.

    Zodoende ben ik op deze pagina uitgekomen via google om een gezonde backlink-mix voor de backlinkstrategie te formuleren (en dus door gast-blogging backlinks toe te voegen aan de mix).

    De tips van dit artikel en informatie uit reacties zijn hier van autoriteiten kwaliteit :) en zijn zeker aandachtspunten die ik met de specialiste-schrijfster ga delen / doornemen – zodat ze naar hartenlust met passie kan schrijven.

    Excuus voor de misschien te lange reactie, maar jullie wakkeren mijn passie ook aan.

    Reageren
    • Christian zegt:
      21 feb, 2013 om 18:06

      Super voor je uitgebreide reactie Ray en bijna een aparte case waard, ik denk dat veel andere mensen hier nog wel wat opsteken :).

      Ik hoop dat het jullie ook inmiddels de nodige resultaten (meer bezoekers, pageviews, conversie etc.) heeft opgeleverd?

  • Leo zegt:
    22 apr, 2013 om 05:16

    Of je biedt bloggers of website eigenaren de mogelijkheid om een artikel te plaatsen in juist die categorie welke het beste aansluit bij hun onderwerp.

    Reageren
  • Dj zegt:
    28 okt, 2013 om 10:21

    Mooi artikel!
    Handige informatie; thanks!
    Tot dusver nog weinig gemerkt betreft meer bezoekers of conversie, maar dat duurt waarschijnlijk ook wel even.

    Reageren
  • Christian zegt:
    28 okt, 2013 om 10:53

    Bedankt voor het compliment Dj, het blijft natuurlijk afwachten wat de effecten zijn. Zeker met de recente wijzigingen van Google.

    Reageren
  • Frank zegt:
    25 nov, 2013 om 17:39

    Goed artikel, dank je wel en ook goeie comments :) Er komen ook meteen weer vragen op bij mij. Ok, ik blog wel eens maar tijd is kostbaar met een eenmanszaak. Hoe maak ik de juiste keuze waar ik mijn artikelen plaats (eigen website en of bijvoorbeeld Blogger) Ik denk ook wel eens om artikelen te laten schrijven, maar geen idee waar ik goede schrijvers vindt. Enig idee van kosten waar ik aan zou moeten denken?

    Hoor graag je reactie.

    Reageren
  • Christian zegt:
    26 nov, 2013 om 10:27

    Hallo Frank, bedankt voor je compliment :). Ik begrijp je punt en goed dat je hier over nadenkt.

    Over op welke websites je gastblogs kunt plaatsen zou je kunnen denken aan websites binnen je niche, dus in het geval van Mala Spirit misschien websites die betrekking hebben op sieraden. Denk aan beautyblogs. Maar denk ook aan websites gerelateerd aan Bali.

    Schrijvers zijn overal te vinden, zelf ben ik er ook een ;). Je kunt je opdracht uitzetten op bijvoorbeeld Freelance.nl of Offerti.nl, maar reken dan wel op veel en soms ook nietszeggende reacties.

    Wat betreft de kosten is dit zeer wisselend, mede afhankelijk ook van de kwaliteit en de lengte van je artikelen. Reken op bedragen tussen €30-€50 voor kwalitatieve artikelen. Houd daar dan wel rekening mee dat de content is geoptimaliseerd voor Google en je de auteursrechten ervan hebt.

    Reageren
  • Joke Almirante zegt:
    01 feb, 2014 om 23:33

    Duidelijk artikel. Maar de kop kon net even anders: verspil je tijd niet met gastbloggen, of heb je de formulering met opzet zo gekozen? Verspil en niet bewust vooraan? Als ik het goed begrijp zeg je eigenlijk dat gast bloggen nog steeds loont.

    Reageren
  • Christian zegt:
    03 feb, 2014 om 14:10

    Dank je wel Joke. Inderdaad kon het anders, maar dit trekt wel de aandacht en zet mensen aan het denken.

    Gastbloggen loont zeker naar mijn mening, ook na de recente uitspraken van Matt Cutts. Je moet wel blogs schrijven die waardevol zijn voor je doelgroep en op plekken die relevant zijn voor je website/webshop.

    Reageren

Reageren