Naar
boven
Logo Karel Geenen

Waarom afbeeldingen het beste werken op Facebook

Dat afbeeldingen (foto’s) het beste type content zijn voor op Facebook is bekend. Daar is genoeg informatie over te vinden. Zo verzamelde Dan Zarrella meer dan 1.3 miljoen posts van 10.000 pagina’s om te onderzoeken wat de meeste interactie (likes, comments en shares) oplevert. Foto’s steekt daar met kop en schouders bovenuit. De volledige infographic vind je hier.

Daarnaast kwam Socialbakers.com met informatie over het type content dat wordt gedeeld door merken op hun Facebook pagina’s. De informatie dat foto’s het goed doen is ook bij hen bekend:

Maar waarom?

Hoe komt het dat we via foto’s de meeste betrokkenheid creëren bij fans? Een aantal factoren op een rij:

- Verwerking van visuele informatie

  • 90% van de informatie die de hersenen verwerken is visuele informatie (bron: 3M Corporation)
  • Afbeeldingen worden 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst (bron: Zabisco)
  • 40% van de mensen reageert beter op afbeeldingen dan op gewone tekst (bron: Zabisco)

- Hoe GROTER hoe beter

Op het platform zelf speelt nog een andere factor mee. Bij het delen van een afbeelding is de grote van het bericht in de newsfeed vele malen groter dan die van een statusupdate of gedeelde link. Hij valt letterlijk beter op.

Ook de nieuwe Timeline van Facebook heeft een grote impact op de betrokkenheid van je fans. Je bent als merk namelijk beter in staat om een unieke gebruikerservaring te ontwerpen. Denk hierbij aan de mogelijkheden met je omslagfoto en apps.

-  Het 90-9-1 principe

Het 90-9-1 principe van Dr. Jakob Nielsen beschrijft hoe een community is onderverdeeld in mensen die wel en niet actief participeren.


90% van je community bestaat uit passief publiek, 9% van de mensen reageren actief en 1% is verantwoordelijk voor het creëren van de content. In Facebook termen: 90% van de mensen observeert alleen (reageren, liken of delen nooit), 9% reageert, liked of deelt af en toe en 1% van je bezoekers liked, reageert, deelt en post op je pagina. Het grootste deel van je publiek op Facebook heeft dus helemaal geen zin om actie te ondernemen en actief betrokken te zijn.

Fijn dat het zo simpel is om op een afbeelding te klikken en die te bekijken. Omdat het zo laagdrempelig is werkt het ook voor die “luie” 90%!

Andere social media

Dit verhaal geldt natuurlijk niet alleen voor Facebook en is van toepassing op andere social media. Kijk naar Instagram en Pinterest, het aantal gebruikers (consumenten én merken) blijft groeien. Je verhaal vertellen door middel van beelden werkt!

 

Zijn er nog factoren die ik niet heb genoemd? Laat het me weten in de reacties!

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
4 reacties op "Waarom afbeeldingen het beste werken op Facebook"
  • Jan zegt:
    26 aug, 2012 om 13:41

    Hier staat het ook mooi beschreven

    Reageren
  • Kevin zegt:
    10 sep, 2012 om 13:23

    Geen verassing. Images creëren meestal meer interactie. Meer likes, meer shares etc.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      10 sep, 2012 om 13:31

      Hallo Kevin,
      Dank voor je reactie.
      Dat afbeeldingen meer likes en shares krijgen was inderdaad al bekend, maar veel mensen willen graag “het waarom” horen om zo hun contentstrategie te kunnen onderbouwen ;-)
      Groet,
      Lianne

Reageren