Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zomerdip in je traffic? Tijd voor actie: 5 tips!

Schrik niet wanneer je je bezoekers aantallen ziet dalen in de zomermaanden. Het is immers vakantietijd en dat zorgt ervoor dat men minder achter de computer kruipt. Vooral als het beter weer wordt…

Dan ga je dus niet lekker achterover zitten en denken: ‘Ach, er komen nu toch niet zo veel mensen op de site.. even lekker relaxen..’ Nee, je gebruikt juist deze tijd om alles even op een rijtje te zetten. Tijd voor actie dus! 5 tips om het beste uit de zomertijd te halen.

TIP 1. Opschonen die inbox!

Dit zou je eigenlijk altijd moeten doen, maar het kan er soms bij in schieten. Zorg voor een ‘opgeruimde’ inbox. Want weet jij nog met welke e-mails je wel of niet nog iets moest doen? Zoek dit uit en onderneem actie!
Voorkom de volle inbox met deze tips:

  • Check je e-mail maar op 3 vaste momenten per dag. Zo blijf je gefocust op je werk en ben je niet de hele tijd bezig met het verwerken van je e-mail.
  • Open je e-mail en bepaal direct je actie. Wat moet je ermee doen, is het een korte verwerking van maximaal 2 minuten? Doe dit dan direct en wis daarna de e-mail. Heb je er meer tijd voor nodig, voeg hem dan toe aan je ‘Taken’ lijstje en archiveer de e-mail. (hier lees je hoe je dat handig in Gmail doet) Vergeet hem overigens niet alsnog te verwijderen zodra je je taak hebt volbracht. Discipline en planning zijn hier van belang!
  • Sluit de dag af met een lege inbox. Wanneer je bovenstaande tips ter harte neemt moet je je hier in principe makkelijk aan kunnen houden.

TIP 2. Ben je nog wie je zegt dat je bent?

Loop al je online profielen nog eens na en kijk of alle beschrijvingen nog kloppen. Tijd om alles te updaten en ervoor te zorgen dat je profielen overal dezelfde identiteit uitstralen. Vergeet ook de ‘contact’ en ‘wie zijn wij’  pagina’s op je website niet!

Je kunt hierbij ook een stapje verder gaan en even de tijd nemen om na te denken of je überhaupt nog wel tevreden bent met je identiteit. Sla de marketing- en communicatieplannen er nog eens op na. Ga je door met de gekozen koers of ben je toe aan verandering en vernieuwing?

TIP 3. Waardeer wat je in huis hebt.

Check de databases die je hebt en vergeet niet om de verschillende gegevens eens met elkaar te vergelijken. Misschien heb je wel aanvullende gegevens over een klant waar je op in kunt spelen. Denk hierbij aan een verjaardag, de geboorte van een kind, nieuwe baan.. etc. Schoon ook je database weer eens op, erg belangrijk voor effectieve communicatie.

TIP 4. Laat je bezoekers zien dat je ook de zomer viert

Je hoeft natuurlijk niet je complete lay-out te veranderen, maar fleur het hier en daar wat op. bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of met afbeeldingen op de site. Daarnaast kun je natuurlijk ook zomeracties houden zoals speciale kortingen.

TIP 5. Ga een keer goed los!

Ga ervoor en laat je even goed gaan tijdens een creatieve brainstorm. Kom maar op met die nieuwe acties en ideeën! Dit kan niet alleen zeer ontspannend werken, het kan je ook écht goede plannen opleveren. Wie weet heeft je collega stiekem wel een top idee om de zomer in jullie voordeel te gebruiken. Denk hierbij aan een te gekke buitenactie (zijn er producten die zich hiervoor lenen?) in combinatie met een Facebook foto actie. Of creeër je een zomer goodiebag die je bezoekers kunnen winnen … je kan natuurlijk ook gaan voor een online actie zoals gratis e-cards om vrienden een fijne vakantie te wensen. Kansen genoeg, grijp ze!

Heb ik nog iets gemist en heb jij nog meer tips? Deel die dan hieronder!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
13 reacties op "Zomerdip in je traffic? Tijd voor actie: 5 tips!"
  • Karel Geenen zegt:
    24 jul, 2012 om 09:11

    Leuk artikel Lianne!

    Reageren
  • Joris zegt:
    24 jul, 2012 om 14:30

    Leuk artikel en zinvol voor deze rustige dagen.
    Enkel het stukje over de “inbox” vind ik persoonlijk wat minder. Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en het wissen van e-mails is in veel branches “not done”. Ik werk zelf met de vlaggetjes van Oultlook en wis enkel oudere versies van berichen, zodat alle informatie bewaard blijft (archiveren blijft belangrijk).

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 jul, 2012 om 15:43

      Dankje Joris. E-mail is inderdaad een persoonlijk iets, kan me voorstellen dat iedereen daar een eigen ‘maniertje’ voor heeft. Zo niet, dan heeft diegene misschien wat aan mijn tip ;)

    • Karel Geenen zegt:
      25 jul, 2012 om 07:46

      Dank voor je reactie Joris. Je geeft aan dat het wissen van mailtjes in veel branches “not done” is. Vandaar dat ik zo’n fan ben van Gmail. Daarmee hoef je nooit meer een mail te wissen maar kun je toch je inbox zuiver houden.

  • Edwin Waelbers zegt:
    26 jul, 2012 om 11:09

    Niet vergeten zelf op vakantie te gaan. Ook jouw batterijen moeten opgeladen worden. :)

    Reageren
  • Patrick Heijmans zegt:
    26 jul, 2012 om 11:18

    goed artikel, alleen probeer ik mijn mail wel bij te houden en laat deze open staan om de klant zsm van een goed antwoord te voorzien. (maar dat is inderdaad persoonlijk)

    extra tip ? probeer aan linkbuilding te doen of loop de links na.

    Reageren
  • Jurjen zegt:
    26 jul, 2012 om 11:57

    En check of er keywords zijn waarop in de zomer wel op wordt gezocht. Die enigszins verband houden met je site (ook al is het maar een klein beetje) En optimaliseer je site daarvoor. Zo laat je ook zien dat je actueel bent. Aanvulling op tip 4 eigenlijk ;-)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      26 jul, 2012 om 12:00

      Goede aanvulling, dankje!

  • Luc zegt:
    26 jul, 2012 om 12:45

    Hallo Karel,

    1 van de dingen die ik heb mogen ervaren tijdens vakantieperiode en waar ik sindsdien veel aandacht aan besteed is het volgende:

    Hele volksstammen zijn op vakantie of functioneren in “zomertempo”
    Bezoekersaantallen en aanvragen/reacties kunnen in die periode wat teruglopen, maar…

    Diegenenen die in deze periode wel actie ondernemen/reageren/vragen stellen zijn dus gewoon aan het werk.
    Ik waak er sinds een aantal seizoenen voor om deze “doorwerkers” uiterst adequaat en snel te beantwoorden.

    Niets zo vervelend als dat je zelf door wil werken, al je collega’s zijn op vakantie en diegene of datgene waar je snel iets over wil weten ook nog eens dagen op zich laat wachten.
    Grappige is dat je juist in deze periode, met minder traffic, meer tijd hebt om snel en correct te reageren.
    Hij levert mij in deze periode altijd heel veel business op.
    Onder het motto: “Als 3/4e van Nederland op vakantie is, zijn er nog steeds 3,7 miljoen! Nederlandse potentiële klanten gewoon thuis/aan het werkl!

    Idem voor Herfstvakanties (niet iedereen is gebonden aan schoolvakanties), Kerstperiode, etc.
    En als ik dan zelf al eens kies om “vrij” te nemen, zorg ik dat alle reacties/respons gewoon doorlopen. En als dat niet kan, op zijn minst “onmiddellijk” laten weten dat er voorlopig geen antwoord komt.

    Het is overigens frappant hoe weinig reacties je terugkrijgt als je reageert op een internetpagina met vraag. Dan heeft men alle moeite genomen om een site te bouwen/onderhouden. Ziet er allemaal prachtig uit. Je neemt per mail/antwoordform contact op en in 6 van de 10 gevallen hoor je helemaal niets meer. (maar dit is wellicht een item waar je op zich al wel eens een hele boom over op zou kunnen zetten.)
    Kortom: Allemaal zo logisch, maar ga maar eens na hoe je er in je eigen situatie daadwerkelijk mee omgaat.

    Het verschil tussen (be)denken en… doen!

    Succes en veel goede zaken deze zomer.

    Luc

    Reageren
  • Diana zegt:
    26 jul, 2012 om 15:43

    Hoi Lianne,
    Leuk artikel ik kan me helemaal vinden in het opruimen alleen vind ik wel dat ook mails die wat meer tijd in beslag nemen ook zsm beantwoord moeten worden. Ikzelf wil ook niet dagen wachten op een antwoord.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      26 jul, 2012 om 16:41

      hoi Diana,
      daar heb je gelijk in, dat zou ik dan diezelfde dag ook op een ingepland moment doen. Zodat je niet wordt afgeleid van waar je op dat moment mee bezig was.

  • johan zegt:
    28 jul, 2012 om 23:10

    Leuk artikel.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      30 jul, 2012 om 08:56

      Dankje Johan

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014