Naar
boven
Logo Karel Geenen

Btw-verhoging, webwinkels let op!

Per 1 oktober aanstaande wordt de btw verhoogd, van 19 naar 21 procent. Dit geldt voor alle producten en diensten die niet vrijgesteld zijn en buiten het 6 procent tarief vallen. Dit heeft uiteraard gevolgen voor webwinkels. Alle btw-berekeningen moeten worden aangepast, hoe ga je hiermee om?

Leveringsdatum bepalend

Het is erg belangrijk om de tarieven tijdig in de webshop aan te passen. Hierbij is niet de facuurdatum, maar de leverdatum bepalend! Wordt het product na 1 oktober bezorgd bij de klant, dan moet daarover 21% btw worden afgedragen. Zelfs wanneer de bestelling en facturatie voor 1 oktober afgerond zijn. Daarentegen: is er in september een bestelling gedaan en geleverd, maar pas op of na 1 oktober gefactureerd? Dan blijft het btw-tarief voor die betreffende order 19%.

B2B relatief makkelijk

Webwinkels die alleen leveren aan zakelijke klanten hebben het relatief makkelijk. Hun klanten kunnen namelijk de 2%, (wanneer er teveel in rekening is gebracht), gewoon weer terug vragen van de Belastingdienst. De extra administratieve lasten en boekhouding blijven helaas.

Btw-verhoging wel of niet doorberekenen?

Levering aan consumenten daarentegen zorgt voor een extra dilemma: bereken je de btw-verhoging wel of niet door aan de klant? Er zijn verschillende strategieën om hiermee om te gaan.

De meest webwinkels tonen op hun site de prijzen inclusief btw. Daarbij zijn deze vaak optisch aantrekkelijk, bijvoorbeeld €69,-, pas je hier de nieuwe btw op toe dan kom je uit op een prijs van €70,16. Een rare prijs om te zien, kies je er dan voor om de 2% zelf op te vangen?

Christian Waijers, online marketeer bij Mijnwebwinkel heeft een aantal strategieën beschreven voor webwinkeliers om met de btw-verhoging om te gaan:

  • Check de komende dagen, de laatste dagen van september, alvast de meest verkochte artikelen, behoud je bij een gelijke prijs niet voldoende marge? Pas dan de prijzen meteen aan en verklein het risico om omzet mis te lopen.
  • Experimenteer met de prijzen. Wacht het na 1 oktober even af en bekijk bij enkele van je meest verkochte producten wat het effect is van een prijsverhoging.
  • Behoud het huidige prijsniveau en gebruik de btw-verhoging als promotiemiddel: bv. “btw omhoog, prijzen ongewijzigd!” of geef tijdelijk een extra korting: “btw omhoog, prijzen omlaag!”. Na verloop van tijd kun je de prijzen alsnog omhoog bijstellen.
  • Neem dit moment om je prijsbeleid te evalueren. Bekijk wat de concurrent doet en naar de ontwikkeling en de vraag naar het product. Verhoog of verlaag daarna de prijzen om ervoor te zorgen dat de winst nagenoeg gelijk blijft, of zelfs stijgt.

Pas het overal aan!

Vergeet tenslotte niet om alle vermeldingen over het btw-tarief tijdig aan te passen. Let niet alleen op de website, check ook facturen van leveranciers en bij de eigen boekhouding de tarieven en btw-codes. Wil je meer informatie? Bekijk dan hier de pdf de meest gestelde vragen en antwoorden over de btw-verhoging van de Rijksoverheid.

Weet jij al hoe je de btw-verhoging gaat aanpakken? Laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
12 reacties op "Btw-verhoging, webwinkels let op!"
  • Harm zegt:
    25 sep, 2012 om 13:36

    link naar pdf is naar niet bestaande pagina

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 sep, 2012 om 13:38

      Werkt weer, dank voor de melding!

  • Sam zegt:
    25 sep, 2012 om 14:52

    dt-foutje in de eerste zin :-)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 sep, 2012 om 15:05

      Het is niet echt mijn dag denk ik.. ;-)

  • naam of pseudoniem aub zegt:
    25 sep, 2012 om 23:14

    Voor het eerst op deze website. Handige en leerzame artikelen! Voeg deze website toe aan mijn favorieten. In ons geval hoeven wij de prijzen op de website niet aan te passen aangezien deze ex. BTW zijn:-)

    edit: geen zoekwoorden in het naamveld aub

    Reageren
  • Roy van Wensen zegt:
    26 sep, 2012 om 11:13

    Ik heb zelf een bloemen webshop dus ik heb er geen last van :-)

    Reageren
  • Aart Dijs zegt:
    26 sep, 2012 om 11:29

    Wij passen onze prijzen per 1 oktober niet aan. De klant blijft hetzelfde betalen als voor 1 oktober en wij nemen die 2% BTW verhoging wel voor lief.
    Wij werken veel met langlopende offertes en willen de klant niet confronteren met een prijsverging gedurende de geldigheid van de offerte.
    Ook al bestelt men nog voor 31-12-2012 voor uitvoering (vloerverwarming) in 2013, ook dan houden we de eenmaal aangeboden prijs aan (al was deze incl. 19% BTW) We factureren vanzelfsprekend wel met 21%…..
    De prijzen aanpassen per 1-1-2013 is vroeg genoeg.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      26 sep, 2012 om 11:31

      Dank voor je reactie!

  • Milko zegt:
    26 sep, 2012 om 16:34

    ik houd alle prijzen aan op 19% en pas het nieuwe tarief toe bij nieuwe art.

    Reageren
  • Miranda zegt:
    26 sep, 2012 om 22:10

    Ook wij passen de prijzen niet aan per 1 oktober. De prijzen blijven hetzelfde omdat dit nu mooie/afgeronde prijzen zijn en wij nemen die 2% BTW verhoging voor lief.

    We gaan eerst kijken wat er bij anderen gaat gebeuren en mogelijk passen we het in 2013 bij een nieuwe collectie aan.

    Komend weekend houden we onze maandelijkse weekend-deal voor de nieuwsbrieflezers en geven dan 19% korting, dus berekenen we geen BTW! (Normaal is er bij een weekend-deal 20% korting dus er verandert niet veel voor deze actie).

    Reageren
  • Marijn zegt:
    27 sep, 2012 om 19:54

    Nog nergens gelezen dat het voor bedrijven net interessant kan zijn om te wachten tot ná 1 oktober met het aanschaffen van diverse producten. Er zijn namelijk nog genoeg bedrijven die de prijs niet meteen verhogen, als je er dan 21% uit kan halen ipv 19% is dat toch weer 2% voordeel ;)

    Reageren
    • Edwin zegt:
      01 okt, 2012 om 13:33

      Marijn,
      De BTW die je betaald zul je moeten afdragen. Of dit nou 19 of 21% is.
      Je hebt inderdaad wel voordeel dat als een leverancier zijn prijzen incl BTW hetzelfde houdt en wel 21% op de factuur zet dat je 2% bespaart. (zoals Aart Dijs schrijft).

Reageren