Naar
boven
Logo Karel Geenen

De 6 basisregels van emailmarketing

emailmarketingEr zijn enkele basisregels voor een effectieve emailcampagne (emailmarketing). Er zijn 6 factoren waar je op moet letten bij het opmaken van een effectieve email. Wanneer je deze zaken serieus neemt is de basis gelegd voor een succesvolle emailcampagne.

Personaliseer je emails

Dagelijks krijgen mensen tientallen mails (ik zit nu op ongeveer 80 per dag..). Veel van deze mails zijn spam. Om toch op te vallen binnen al deze spam is het belangrijk dat je de aandacht trekt. Een effectieve manier is om de naam van de geadresseerde in het onderwerp te verwerken. Je zult dan wel de naam moeten hebben van de geadresseerde. Er zijn handige softwarepakketten op de markt waarmee het heel eenvoudig is om de naam van de persoon in de titel en de tekst te “plakken”. Je stelt een mail op met als titel: “Dit moet je zien (#naam)!” De software vervangt dan automatisch de (#naam) waarde voor de naam van de geadresseerde. De software waar ik dit overigens mee doe is Aweber. Ik ben hier zeer tevreden over! Je betaalt slechts eenmaal een bedrag (en dus niet per email). Een goede voorwaarde wanneer je veel mails verstuurt.

 

Verkoop het product NIET in de titel!

Het onderwerp is ideaal om de klant nieuwsgierig te maken. Probeer dus een titel te verzinnen waarmee je de klanten kunt prikkelen om verder te lezen. Probeer je in de titel het product al te verkopen zullen ze meteen beslissen of dat ze de mail willen lezen. Je hebt dan niet de kans om ze uit te leggen waarom ze het product nodig hebben.

 

Opmaak van de mail

Zorg ervoor dat de email gemakkelijk leest. Over het algemeen zijn mensen geen fan van lange en grote teksten. Lange teksten zijn vaak vermoeiend en saai. Schrijf dus korte en bondige alinea’s.

 

Maak een verhaal van de mail

Lezers zijn meer geïnteresseerd in een verhaal dan in harde feiten. Ze zijn natuurlijk wel alleen geïnteresseerd in informatie maar lezen dit liever in een verhaalvorm. Wanneer je in de verhaalvorm schrijft blijven lezers langer geïnteresseerd en is de kans groter dat ze de hele email lezen.

 

Call to action

Laat je lezers weten wat ze moeten doen. Wanneer er geen duidelijke call to action is weten de lezers dus niet wat ze moeten doen om bijvoorbeeld het product te kopen wat je aanraad. Plaats je call to action (bijvoorbeeld: “Bestel hier dit product”) op verschillende plaatsen in je mail.

 

Zorg voor feedback

Probeer altijd feedback te krijgen van je lezers. Moedig ze aan om te reageren. Wanneer lezers namelijk reageren op je mail bouw je een langdurige en waardevolle relatie op. Lezers die je “kennen” en contact met je hebben gehad hebben meer vertrouwen in jou als persoon of bedrijf. En alleen als ze je vertrouwen kun je producten aan hen verkopen!  


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "De 6 basisregels van emailmarketing"
  • Sandra Bos zegt:
    29 jan, 2007 om 11:59

    Dit is nou eens echt info waar je wat mee kunt. Geen onbegrijpelijk in de ruimte gekletst, maar recht door zee en duidelijk

    Reageren
  • Katy zegt:
    29 jan, 2007 om 12:23

    Ik vind je e-mails absoluut verfrissend. Je betrekt het tot jezelf en spreekt mij persoonlijk aan in de e-mail, absoluut anders dan de rest van de mails die ik ontvang.
    De basisregels zijn erg belangrijk.

    Reageren
  • [...] Klik hier voor het volledige artikel [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014