Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het schrijven van een effectieve verkooptekst, bepaal je prijsstrategie!

Dit is het derde artikel van een serie over het schrijven van een effectieve verkooptekst. Deel één vind je hier en deel twee hier.

In dit deel gaan we bekijken welke prijsstrategie we gaan toepassen.

Voordat je aan je verkooptekst begint moet je eerst de prijs van je product bepalen. Je kunt natuurlijk wel wat testen met verschillende prijzen maar je moet in dit stadium toch al wel weten wat je product of dienst waard is, wat je minimumprijs is (zodat je er ook nog iets op kunt verdienen en hoeveel je doelgroep wil betalen. Belangrijk: een te lage prijs is net zo verkeerd als een te hoge prijs!

Je vraagt je misschien af waarom een prijs “te laag” kan zijn. Het is bewezen dat een te lage prijs de waarde van een product kan verminderen. Klanten denken dan, “Als het zo goedkoop is zal het wel niet werken!”

Wanneer een product of dienst meer kost denken de klanten dat het:

  • Meer waarde heeft
  • Betere functies bevat
  • Betere informatie bevat
  • Van zeer goede kwaliteit is

…en dit betekent dat je vaak meer kunt vragen voor een product of dienst!

Zorg dus dat je bij het testen begint met een prijs die eigenlijk te hoog is en ga dan langzaam naar beneden.

Een goede manier om een hogere verkoopprijs te hanteren dan de concurrentie is door het toevoegen van extra waarde aan het product of dienst. Geef de klant iets wat de concurrent niet geeft waaronder:

  • Gratis bonussen
  • Blink uit op service (het aftersales proces)
  • Geef wat meer informatie dan alleen de handleiding, zorg ervoor dat de klant het maximale uit het product kan halen

De truc is dus om iets te bieden wat de concurrentie niet doet!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Het schrijven van een effectieve verkooptekst, bepaal je prijsstrategie!"
  • Dave zegt:
    26 feb, 2007 om 14:17

    Om even in te gaan op een te “lage prijs”…een kleine anekdote:

    Een vriend van me heeft een biljart zaak waar hij zijn biljart stokken aan een bekende groothandel kocht. Op een dag vond hij de manufacturer van deze stokken en kon er rechtstreeks aankopen. Hij kocht een container stokken en kon ze aan bijna de helft van de normale prijs aanbieden in zijn winkel. Geen enkele stok heeft hij verkocht !!

    Zo goedkoop ? Dat kan toch dezelfde kwaliteit niet zijn…was de reactie.

    Hij heeft ze allemaal uit zijn assortiment gehaald en een jaar opgeborgen. Na dat jaar bracht hij ze opnieuw in zijn winkel aan het dubbele van de prijs..en wat dacht je…ze gingen als zoete broodjes over de toonbank…

    Mensen zijn vreemde wezens…hahaaaaaa

    Reageren
  • Edwin zegt:
    07 mrt, 2007 om 19:41

    Geweldige tekst, ik ben op het moment zelf bezig om iets op te zetten waar dit mij ontzettend zal helpen aangezien ik een aantal bekende concurenten heb (in de webmaster wereld).

    Ik heb alleen één vraag:
    In de bussines waar ikzelf in ga kan 1 cent al snel 1000 euro per maand verschillen.

    Maar hoe kan ik op de één of andere manier de mensen het allemaal zo laten bekijken dat ze denken van ja die 2 cent die hij meer biedt en die extra service er nog eens , gratis, bij die moet ik hebben.

    Hopelijk kun je mij hier mee helpen als je één oplossing hebt of een concept daarvoor zou je mij dan eens willen e-mailen op edwine@live.nl?

    Met vriendelijke groet,

    Edwin Elich

    Reageren
  • Tristan zegt:
    05 jan, 2011 om 15:39

    Ik wil zelf graag veel inkopen bij een groothandel en het later op marktplaats zetten.
    Er zijn veel dingen die schaars zijn en daarom veel gewilt. Ik ben momenteel bezig met crapboekjes.
    Dat is een speciaal soort boekje die vertalers en auteurs krijgen van een uitgever, deze boekjes blijken bij uitgevers heel gewilt.

    1 vraag: Als ik een kinderbed wil verkopen bijvoorbeeld, wat is dan een pakkende verkooptekst om erbij te schrijven?
    Mail naar: zwolle1123456@live.nl

    Reageren

Reageren