Naar
boven
Logo Karel Geenen

Hoe Panda’s en Pinguïns het Internet Verbeteren

Elke keer dat Google met een update komt houdt de hele “SEO wereld” even haar adem in.
Eerst panda, daarna pinguïn.

Veel websites die eerst de resultaten domineerden, verliezen elke update aan ranking, bezoekers en inkomsten.
Andere websites komen niet eens van de grond.

Al snel worden panda’s en pinguïns geassocieerd met vervelende en slechte dieren, omdat de online varianten veel ondernemers het leven zuur maken.

(En dat terwijl het zulke vredelievende beesten zijn..)

Waarom krijgen zoveel websites klappen van de Google zweep?
En belangrijker nog: Hoe voorkom je dat jij zelf de dupe wordt van toekomstige updates?

Bestaat er een strategie die wel future-proof is? De oplossing is even simpel als lastig…

Schrijf voor de juiste doelgroep

De “bots” die het internet afstruinen opzoek naar verse content, krijgen geen zakgeld mee om naar hartenlust uit te geven voor het geval ze iets moois vinden. (Shocking, I know.)

Het zijn dan ook niet de zoekmachines die je moet overtuigen van het belang van jouw website, maar de mensen voor wie jouw producten of diensten bedoeld zijn.

Zoekmachines zijn nooit de doelgroep geweest voor wat we als ondernemers aanbieden, daar is iedereen zich van bewust.

Toch is dit enigszins tegenstrijdig wanneer je bedenkt dat het een algemeen gedachtegoed is om te “schrijven voor zoekmachines”. Lange tijd was het hebben van veel content met de juiste hoeveelheid zoekwoorden en backlinks het hoogste goed als het ging om een hoge ranking.

En terwijl dat nu ook nog steeds in grote lijnen geldt, worden zoekmachines steeds beter in het opsporen en bestraffen van “spammy” sites die weinig unieks te bieden hebben.

Kwantiteit maakt steeds meer plaats voor kwaliteit.

Help mee met verbeteren

Elke update wordt het algoritme intelligenter en beter instaat het kaf van het koren te scheiden.

Vergelijkbaar met kleine kinderen, die je op jonge leeftijd in pijnlijk duidelijke taal (zoekwoorden) moet uitleggen wat je bedoelt te zeggen (content). Naarmate ze ouder worden, zijn ze steeds beter instaat om zelf conclusies te trekken.

Met de komst van meer en meer “sociale signalen” en het gemak waar content tegenwoordig mee te delen is, hebben zoekmachines veel meer om mee te werken dan de standaard “trucjes”.

Goede content en goed geoptimaliseerde content is lang niet altijd hetzelfde!

Simpel gezegd:

Het is Google’s doel om zoekers zo goed mogelijk te helpen en van het internet een betere plek te maken. Updates hebben niets te maken met bestraffen of  ’’naaien’’ –– waar veel ondernemers van overtuigd zijn.

De resultaten worden steeds minder voor de websites die zich te veel op zoekmachines richten en steeds beter voor zij die voor hun doelgroep schrijven.

Zorg dat je bij de laatste groep hoort.

Doe eens gek, wees belachelijk nuttig

Hoe ontzettend leuk is het als mensen je spontaan bedanken voor je goede, leuke, opmerkelijke content? Dat ze zo enthousiast zijn dat ze het graag willen delen en niet kunnen wachten tot je met meer “awesomeness” komt.

Je geeft ze iets waardevols, zonder er direct iets voor terug te willen.

Dat is de kracht van content waar mensen vanuit zichzelf naar willen linken.

Niet volgepropt met zoekwoorden maar heerlijk leesbaar, geen spammy backlinks maar natuurlijke links van echte mensen –– dat is de richting die we (langzaam) opgaan.

Dat is de kracht van een content marketing aanpak voor SEO.

Een goed voorbeeld is het Amerikaanse ”GeekSquad”, een reparatie service voor met name consumenten elektronica. (Bekijk hun YouTube kanaal eens).

Zij bieden zo ontzettend veel gratis content aan over hoe mensen zelf hun probleem kunnen oplossen, dat ze daar enorm veel waardering (en links, shares, etc.) voor krijgen.

Helpen ze dan niet hun eigen business om zeep? Absoluut niet! Ik heb in een interview ooit eens gehoord dat de meeste klanten van GeekSquad denken dat ze het probleem zelf wel even oplossen.

En bij wie denk je dat ze aankloppen als het toch niet blijkt te lukken? :)

Steeds meer websites en bedrijven hebben door dat dit the way to go is. Het onderwerp krijgt steeds meer aandacht, maar wat mij betreft nog lang niet genoeg.

Nog teveel mensen richten zich op “ouderwetse” SEO technieken in plaats van het grotere geheel: van toegevoegde waarde zijn.

Maak awesome content

Er zijn vast tal van problemen waar jouw potentiële klanten mee zitten. Hoe ze hier een oplossing voor zoeken, krijg je inzicht in via zoekwoorden onderzoek, maar dat wist je als lezer van dit blog natuurlijk al.

De tweede stap kan zijn om een meerdelige handleiding, video serie, of een andere creatieve content combinatie om het onderwerp heen te bouwen. Wat je ook besluit, maak het awesome.

Pas wat basis SEO regels toe, maak een introductiepagina over het onderwerp en voeg daar de links naar de andere delen van de serie toe.

Op deze manier bouw je aan echte “fundamentele content” die nog lange tijd voor je kan werken en tegelijkertijd geweldig nuttig is voor je potentiële klanten.

Win win!

Er bestaat dus absoluut een future-proof strategie. Dit houd echter wel in dat je de panda’s, pinguïns en het ander toekomstig wild moet voeren wat ze lekker vinden: goede en unieke content gemaakt voor mensen.

Verbeter jij mee?

 

Over de auteur:
Hi, ik ben Nick :-) Online ondernemer, blogger en meest van alles – internet marketing verslaafde. Ik ben oprichter en eigenaar van Klantpasta.nl – waar ik ondernemers verfrissende tips geef voor het aantrekken van klanten via internet.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Lianne via lianne@karelgeenen.nl!
16 reacties op "Hoe Panda’s en Pinguïns het Internet Verbeteren"
  • Peter De Bruyn zegt:
    25 jul, 2012 om 10:51

    Naar het schijnt, zou de volgende Google update Rattlesnake heten. Bedoeld om lange-domeinnamen-met-veel-streepjes op te sporen ;-)

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    25 jul, 2012 om 11:03

    Ik heb moeite met de huidige gang van zaken d.w.z. contentmarketing uitspelen tegen SEO.

    Omdat er (te) veel aandacht naar SEO en zoekresultaten gaat, komt er nu een slingerbeweging op gang richting contentmarketing.

    Ligt de waarheid niet in het midden? Wat heb je aan een mooi restaurant dat niemand weet te vinden. Evenveel als een crappy restaurant dat goed zichtbaar is maar waar iedereen zich omdraait na het binnenkomen.

    Mijn stelling is dus dat het niet een of-of-verhaal moet zijn maar wel een en-en-verhaal. Content en SEO moeten samengaan. Tenminste als je maximum rendement uit je restaurant wenst te halen. Toch?

    Reageren
    • Nick zegt:
      25 jul, 2012 om 11:12

      Hi Peter – bedankt voor je reactie!

      Het klopt wat je zegt. Het is geen of/of verhaal. Zeker op dit moment is de combinatie van content + SEO hetgeen je maximaal resultaat levert.

      Echter gaat de verschuiving steeds meer in de richting van “toegevoegde waarde” en minder in de richting van “standaard SEO richtlijnen”.

      Veel “restaurant houders” houden zich nog teveel bezig met het vormgeven van de menu kaart, in plaats van met het eten :-)

      Eet smakelijk!

      Nick

  • Dave zegt:
    25 jul, 2012 om 17:02

    Er bestaat natuurlijk ook zoiets als menu kaart optimalisatie http://www.nytimes.com/2009/12/23/dining/23menus.html?pagewanted=all :)

    Reageren
    • Nick zegt:
      25 jul, 2012 om 22:28

      Absoluut iets om me verder in te verdiepen! :)

    • Karel Geenen zegt:
      26 jul, 2012 om 08:45

      Of het gebruik van headers ;-). Jesus, wat is dat slecht leesbaar zeg, de NYtimes. Zo zie je maar dat offline niet zomaar te kopiëren is naar online.

  • IM360 zegt:
    26 jul, 2012 om 14:00

    Goed artikel Nick, duidelijk qua voedsel optimalisatie voor het dierenrijk / internet dierentuin… Over de beste strategie gesproken, is informatieve content altijd al de beste strategie geweest voor Google. Alleen kijk eens goed naar die updates zelf… Eigenlijk zou Google dan ook het gewicht van SE AdWords niet mee mogen tellen en toch is dat +/- 6% verkeer CRT das pas raar… Als de SE Google zelf niets anders is dan een effectieve, complexe linkfarm… Zelfs al tests gedaan op domeinnamen oude en nieuwe toch is de SEM dierentuin nog niet compleet… En blijft Google en de rest gewoon vragen om SEO special ZOO foods :-)

    Reageren
    • Nick zegt:
      26 jul, 2012 om 16:10

      Yep, de zoekmachines hebben er momenteel nog een beetje moeite mee om te bepalen “waar de tekst over gaat” wanneer je SEO technieken compleet achter wegen laat.

      Ze worden er elke update beter in, dat wel :)

      Het zal waarschijnlijk ook lastig zijn om het compleet uit te bannen. Uiteindelijk zijn zoekwoorden ook de “taal van je doelgroep” en dus niet weg te denken –– “over optimalisatie” is waar ze z.s.m. vanaf willen.

      En zoals je al zegt, goede content is en zal altijd de beste strategie zijn!

  • Christian zegt:
    27 jul, 2012 om 15:37

    Leuk artikel Nick, duidelijk ook uitgelegd wat de waarde van content marketing is. Waardevolle en unieke content wint het op langere termijn. Gelukkig gaan steeds meer mensen dit inzien.

    Reageren
    • Nick zegt:
      27 jul, 2012 om 16:01

      Bedankt voor je reactie Christian!

      Het is inderdaad fijn dat steeds meer mensen het nut van content (marketing) als onderdeel van hun strategie zien.

      Ons internet wordt langzaam een steeds betere plek :)

  • Jeroen zegt:
    02 aug, 2012 om 08:52

    Goed artikel Nick… De gehele essentie van het SEO wordt eigenlijk neergeze; jouw website afstemmen op de bezoeker en niet op zoekmachines.

    Het is allemaal nog niet zo moeilijk, dat SEO ;-)

    Reageren
  • Jaap zegt:
    14 aug, 2012 om 10:26

    Rattlesnake? Misschien… Maar ik gok op Zebra. Net als de Panda en de Pinguin ook een zwart-wit beest en bovendien veel streepjes! :-)

    Reageren
  • 6 SEO tips voor nieuwe website's - Tijl Vos zegt:
    29 aug, 2012 om 14:11

    [...] SEO en content plaatsing. Wanneer je direct te strak bezig bent met de SEO voor je website zullen panda en penguin je juist [...]

    Reageren
  • Maarten zegt:
    04 sep, 2012 om 14:05

    Ik denk ook Zebra of zoiets dergelijks, lijkt me het meest logisch.
    Maar content zonder SEO is nog steeds niet veel, er moet dan ook inderdaad een goede mix zijn van content en seo.

    Reageren
  • 8 simpele stappen naar een Kick-Ass blogpost zegt:
    20 feb, 2013 om 10:16

    [...] het maken van awesome content ;-), kun je met wat simpele tips veel meer uit je blogposts halen en een tik uitdelen aan de [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014