M-commerce, een mobiele website of App?

door | 25 februari 2011 | Internet Marketing

M-commerce beloofd nu al een veel besproken onderwerp voor 2011 te worden. De reden hiervoor is het toenemende gebruik van mobiel internet. Maar kan je nu best opteren voor een mobiele website of ga je voor een applicatie? Er zijn al een aantal studies gepubliceerd die aantonen dat gebruikers liever content verkiezen van een mobiele website dan van een app. Behalve als het gaat over spelletjes, muziek en social media. Maar zulke studies gaan altijd over het verleden en zelf ben ik van mening dat dit gedrag wel eens snel zou kunnen omslaan.

De voor- en nadelen van een mobiele website

De voordelen:

  • Mobiele websites zijn eenvoudiger en goedkoper om te ontwikkelen dan een app
  • De toegankelijkheid is groter omdat elke gsm wel over een browser beschikt
  • Deze zijn zoekmachine vriendelijker en worden dus sneller gevonden
  • Je bent niet afhankelijk van een derde partij voor goedkeuring van je m-site.

De nadelen:

  • Hoewel iedere gsm over een browser beschikt zijn deze vaak simplistisch en kunnen ze niet altijd overweg met de complexiteit van sommige websites. Dan hebben we het voornamelijk over flash en javascript toepassingen
  • Een mobile website kan niet van dezelfde functionaliteiten genieten als een app. Zoals de gps, camera en trilfunctie (Zelf ben ik hier nog geen expert in en is mij verteld dat dit met HTML5 wel mogelijk zou zijn?)
  • Bij het wegvallen van de verbinding tijdens het verkoopproces is de kans groter dat je deze verkoop misloopt.

De voor- en nadelen van een Applicatie

De voordelen:

  • Een app draagt bij aan een betere gebruikerservaring. De manier waarop de tekst, afbeeldingen, geluid en video’s worden weergegeven is voor iedere gebruiker hetzelfde
  • Er zijn geen afleidingen omdat een app het volledige scherm inneemt
  • Bij het wegvallen van de verbinding kan de app ook offline gebruikt worden. Zoals het bladeren door de catalogus en andere functionaliteiten waar geen internet voor vereist is
  • Bij een klant die de app download is de kans ook groot dat hij er gebruik van gaat maken
  • Een mooie app is beter voor de branding van je merk!

De nadelen:

  • Deze zijn nog niet zoekmachine vriendelijk
  • Je moet eerst de app downloaden voordat je hier gebruik van kan maken
  • De groep van app gebruikers is op dit moment nog niet zo groot omdat dit iets vrij nieuw is
  • Je bent afhankelijk van een derde partij voor de goedkeuring van de app.

Natuurlijk spreekt de keuze nu voor zich!?

Ik geloof sterk in de toekomst van de app maar wat natuurlijk een grote rol speelt is je doelgroep. Gebruiken zij een smartphone en wat verkiezen zij? Ook het doel van de website gaat hier een rol in spelen, alsook de verdere ontwikkelingen die nog zullen volgen.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

13 + 12 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company