Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online positie versterken deel 3/3

Na een deugddoende vakantie zijn we er allemaal weer helemaal klaar voor om onze internet positie onder handen te nemen.

We gaan verder met de artikelreeks voor het versterken van jullie online positie. Ik doe mijn best om het wat beknopter te doen dan het vorige artikel wat wellicht voor velen nogal uitgebreid was ;)

Deel 3. Hoe schrijf ik optimaal mijn webteksten

Ter inleiding

Een belangrijke stap alvorens de eerste tekst te (her)schrijven is een duidelijk plan te maken. Het is essentieel dat je nagaat welke woorden belangrijk zijn en in welke teksten je op welke trefwoorden of trefwoordcombinaties wil gaan focussen. Even essentieel is dat je op voorhand vastlegt welke teksten je onderling met elkaar zult ‘verbinden’.

Bij trefzinnen (long tails) volstaat het veelal om 1 specifieke pagina te schrijven. Voor trefwoorden met een groot zoekvolume (en veel zoekresultaten) zal dit minder eenvoudig zijn. Meestal zul je op zijn minst meerdere pagina’s nodig hebben om (op korte termijn) een zichtbare positie te bekomen. Je kunt dit ook oplossen door de ‘zware woorden’ vaak te laten terugkomen in de andere teksten, en regelmatig naar de betreffende hoofdtekst te linken.

Aan de slag

1. Zorg dat de woorden waarop je wil focussen voldoende in je tekst zijn opgenomen (de meningen over keyword density lopen wat uiteen maar probeer om vlot leesbare en natuurlijke teksten te bekomen). Een keyword density van pakweg 2,5% a 4% is een goed uitgangspunt. Je kunt gerust met wat hogere densiteiten experimenteren maar overdrijf zeker niet!

2. Verwerk de trefwoorden die je target in je titel (best zo dicht mogelijk bij het begin van de zin), in de meta description en in de keywords.

3. Plaats hier en daar de gefocuste woorden vet en zorg voor voldoende ‘interlinks’ vanuit andere pagina’s/teksten.

4. Maak geen te korte teksten, een minium is er niet echt maar probeer toch minstens teksten te maken die langer zijn dan 125 a 150 woorden.

5. Zorg dat je de gefocuste trefwoorden verspreid over de hele tekst. Wissel voldoende af met synoniemen van de woorden die je target.

6. Voorzie in de tekst die je schrijft interlinks naar andere pagina’s. Onderlijn die om bij het publiceren van je teksten vlotter te kunnen werken.

7. Hou rekening met werkwoorden en andere ‘combinatiewoorden’ die potentiële bezoekers kunnen intypen en laat ze ook wat terugkomen in je teksten.

8. Staar je niet (enkel) blind op SEO en zorg dat je teksten voldoende commercieel en/of informatief zijn.

Controle en bijsturen

Als je tekst klaar is ‘test’ je die best even op de densiteit van de gefocuste woorden, je kunt dit doen met deze eenvoudig keyword density tool

Heb je een te hoge of te lage trefwoord densiteit dan vervang je enkele woorden in de tekst of schrijf je een stukje bij met meer of minder woorden.

Ik nodig iedereen graag uit om meningen en vooral ervaringen over keyword-density met elkaar te delen.

Deel 1 en 2 nog niet gelezen?

Deze vind je hier: “Online positie versterken deel 1″ & “Online positie versterken deel 2″

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Fons Walleyn
Fons Walleyn is zowat 10 jaar actief op vlak van media en marketing. Gaande van SEO tot SEA maar ook e-mailings en sociale media campagnes worden nu via de handelsnaam Isinet voor klanten opgezet en beheerd.
26 reacties op "Online positie versterken deel 3/3"
  • Martijn zegt:
    25 aug, 2009 om 09:13

    Ben het niet helemaal eens met de titel van je stuk. Een ‘optimale webtekst’ bestaat uit meer dan alleen de juiste keyword density. Je hebt ook rekening te houden met zaken als bezoekers, het marketing verhaal etc.

    Ben het vooral eens met punt 5. Steed meer woorden worden aan elkaar gekoppeld in meer of mindere mate. Zie bijvoorbeeld Bill Slawski’s uitstekende post over dit onderwerp op: http://www.seobythesea.com/?p=2551

    http://www.ranks.nl/tools/spider.html is ook wel een aardige online tool. Pakt alleen geloof ik geen ‘zware’ pagina’s.

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    25 aug, 2009 om 10:13

    Hoi Martijn,

    Bedankt voor je feedback. Ik heb inderdaad wat de nadruk gelegd op de SEO kant maar haalde in puntje 8 wel bewust aan om niet enkel op SEO blind te staren.

    Bedoeling was om het to the point te houden, al is er inderdaad nog veel meer over het schrijven van webteksten te vermelden. Je hebt gelijk dat de titel wellicht wat te breed is in functie van de inhoud.

    De tool die je geeft voor density is prima, maar enkel voor pagina’s die al online staan. De keywordtool in het stuk om een tekst te plakken voor je die publiceert.

    Groeten,
    Fons

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    25 aug, 2009 om 13:06

    Ik las pas een stuk dat dikgedrukte woorden minder waarde hadden dan vroeger en dat de lezers zich er juist aan gaan ergeren.

    Reageren
    • Fons Walleyn zegt:
      25 aug, 2009 om 16:35

      Hello Parkeren Schiphol. Akkoord dat het steeds minder een rol speelt om woorden in het vet te zetten maar het kan als je niet overdrijft (en het niet beperkt is tot krampachtig trefwoorden te benadrukken) wel helpen om structuur in je teksten te brengen. Niet?

  • Dave zegt:
    25 aug, 2009 om 15:14

    Ik ben zelfs van mening dat Keyword density & het plaatsen van woorden in vet /italic totaal geen rol speelt :o

    Dave

    Reageren
    • Fons Walleyn zegt:
      25 aug, 2009 om 16:32

      Dat vette/italic tekst (sterk) in belang afneemt ben ik het mee is. Het werd in de rand vermeld bij de interlinking die dan wel weer heel belangrijk is. Experimenteer gerust met vette interlinks Dave, ik wil zeker eens een open test opzetten met je… We kunnen hier de resultaten delen ;)

      Dat keyword density ‘totaal’ geen rol speelt is larie en ben ik het helemaal niet mee eens.

  • Dave zegt:
    25 aug, 2009 om 17:43

    Ik had het niet over intern linken want dat staat bovenaan mijn lijstje :o

    Een half jaar geleden ben ik aan het testen geslagen met kewword density om te zien of het iets uitmaakt en resultaten waren negatief, misschien heb jij andere results gezien/waargenomen ?

    Wat voor mij als belangrijkste naar boven kwam ivm rankings vs.keywords (extern linkbuilding buiten beschouwing gelaten ) waren =

    - titel beginnen met kw
    - kw in H1 aan begin vd pagina
    - exacte kw in url
    - intern linken met exacte kw

    Kw density opvoeren of verminderen bracht geen verschuivingen teweeg..

    Een beetje onderzoek naar de top 10 in verschillende markten toonde ook aan de kw density totaal geen invloed had op hun rankings..

    Maar nogmaals, ik ben geen testlabo en bechik niet over een paar honder domeinen op een deftige test te runnen maar ik hou me in ieder geval niet bezig met kw density :o

    Dave

    Reageren
  • Tom zegt:
    25 aug, 2009 om 17:59

    Met je punt 8 ben ik het absoluut eens.

    Je geeft zelf aan dat de meningen voer keyword density sterk uiteenlopen, toch maar even mijn puntje toevoegen.

    Het is in mijn ogen toch wel vrij moeilijk om een keyword density te halen van 2 à 4 procent in relatief normale teksten (250-350 woorden), als je er ook enkele lange staarten wil in draaien.

    Ik ga er steeds vanuit: als een bezoeker, potentiële klant, je website ziet, je teksten kan vlot kan lezen en duidelijk weet waarover het gaat, dat dit ook een kwalitatieve tekst is naar de zoekmachines toe.

    In feite zoek ik welke woorden rendabel zijn voor een niet-marktleider (zoekvolume/resultaten), en dan met die rendabele kw een vlotte tekst schrijven met veel variatie in woordkeuze (webshop, webwinkel ; seo, search engine optimization, zoekmachine optimalisatie ; …)

    Reageren
  • rutger zegt:
    26 aug, 2009 om 15:46

    Als taalpurist berijd ik ook nog even een stokpaardje: Vermijd de lijdende vorm.

    Een voorbeeldje uit bovenstaande tekst:

    “Een belangrijke stap alvorens de eerste tekst te (her)schrijven is een duidelijk plan te maken.”

    Dat kan ook als volgt: Maak een duidelijk plan alvorens je de eerste tekst herschrijft.

    Dit is actief geformuleerd en leest veel prettiger, zou ik speciaal op letten bij call to actions. Dus niet: door hier te klikken maakt u kans op, maar: Klik hier en maak kans op!

    Reageren
  • Wouter zegt:
    26 aug, 2009 om 20:57

    hoe kan je zien in analytics wie er met welke woord op welke pagina is gekomen?

    Met welke functie kan dat?

    Reageren
    • Dave zegt:
      26 aug, 2009 om 21:28

      Je neemt gewoon top landingspages of andere , klikt op een pagina en via dimensions kan je op keywordlevel gaan kijken..

      Dave

  • Fons Walleyn zegt:
    27 aug, 2009 om 08:43

    Wouter, wat bedoel je precies met ‘wie’ in je vraag? Heb je al met de ‘aangepaste segmenten’ geprobeerd?

    Reageren
  • Geld verdienen op Internet zegt:
    27 aug, 2009 om 14:32

    Ik denk dat het linking flink onderschat wordt. Ik merk dat heel veel mensen de verkeerde anker teksten gebruiken om hun website te linken. Vaak linken zij ook alleen naar hun frontpage en niet naar subpagina’s van hun website. Juist door de authoriteit van je website te spreiden wordt deze alleen maar hoger en zal Google er veel meer waarde aangeven wat resulteert in een hogere positie in de zoekmachines.

    Optimaal schrijven is natuurlijk maar net wat het doel van het artikel is. Als dit puur is om mensen op Adsense te laten klikken dan zal het je niet veel uitmaken of het een topartikel is, zolang het maar bovenaan in Google staat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je onzin moet gaan schrijven. Interessante blog.

    Groet, Alexander

    Reageren
    • Fons Walleyn zegt:
      27 aug, 2009 om 14:37

      Hallo Alexander, linking is ontzettend belangrijk. In de volgende 2 delen van deze reeks heb ik voorzien om er dieper op in te gaan. Wordt vervolgd dus ;)

  • Robert zegt:
    30 aug, 2009 om 12:15

    Ik wacht het af.. ben beniewd naar het volgende artikel

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    30 aug, 2009 om 12:20

    Hello Robert, ik probeer vandaag wat uit te schrijven zodat het morgen kan verschijnen ;)

    Reageren
  • Robert Theuws zegt:
    02 sep, 2009 om 11:09

    Oké prima! ik zie het wel verschijnen

    Reageren
  • Frank de Reus zegt:
    03 sep, 2009 om 22:57

    Nuttige tips! Wat betref ´keyword in de title tag´ vraag ik me af of het nog uitmaakt hoeveel woorden je in de title tag zet. Is het beter daar zo weinig mogelijk woorden te gebruiken zodat je hoofd-keyword de meeste ´waarde´behoudt? Of maakt het aantal woorden niet uit?

    Soms wil je in de title tag nl. ook een call to action inbouwen en daaarvoor heb je vaak wat meer woorden nodig.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    07 sep, 2009 om 10:11

    Een optimale webtekst is altijd geschreven voor de bezoeker. Dat betekent dat SEO op de tweede plaats komt.

    De volgorde is volgens mij:
    1. Gedegen zoekwoordonderzoek
    2. Call-to-action en conversiedoeleinden bedenken
    3. schrijven teksten die gericht zijn op de bezoeker

    Als het zoekwoordonderzoek goed is gedaan en je laat het zoekwoord in de titel terugkomen (+ je zorgt voor backlinks en interne links) scoor je goed in zoekmachines.

    Reageren
  • Gert zegt:
    07 sep, 2009 om 15:29

    Heb vorige week een aantal landingspagina’s gemaakt voor een makelaar en na 2 dagen had ik ze in de resultaten van Google. Nu 2 dagen later zijn de pagina’s weer helemaal verdwenen, zelfs de url is niet traceerbaar.

    Iemand een idee hoe dat kan?

    Las op een blog dat Google dit wel vaker doet en dat ze na een dag of 10 weer verschijnen en niet meer weg gaan. Ik vind dit vreemd, kent iemand de reden hiervan?

    Alvast dank!

    Gert

    Reageren
  • Bert zegt:
    08 sep, 2009 om 17:10

    In de discussie over vet, italic en regular zou je haast een belangrijke factor vergeten. Denk eens aan H1, H2, H3 en H4 dat zet ten minste zoden aan de dijk. Suc6

    Reageren
  • Online geld verdienen zegt:
    13 sep, 2009 om 19:15

    Hoi Gert,

    Het op en neer gaan van websites van de eerste pagina naar pagina 10 wordt ook wel de Google dance genoemd. Omdat de websites nieuw zijn weet Google nog niet goed op welke plaats ze moeten komen en dit heeft wat tijd nodig, niets om je druk over te maken want dit gebeurt vrij vaak.

    Als de website helemaal gedeindexeerd is heb je kans dat je website in de Google Sandbox zit. Dit kan gebeuren als je te agressief backlinks aan het verzamelen bent waardoor het lijkt alsof je spamt. Wat je dan moet doen is rustig meer links verzamelen en verder gaan met content op de websites zetten. Uiteindelijk kom je weer uit de Google sandbox en kan je dan zomaar heel hoog in de zoekmachine terecht komen. Google moet eerst vertrouwen krijgen in de website omdat het nog een nieuwe website is.

    Groet en succes,

    Alexander

    Reageren
  • Marcel Peeters zegt:
    17 sep, 2009 om 11:25

    Ik ben van mening dat je de focus trefwoorden niet moet verspreiden maar vooral vooraan in de tekst moet verwerken. H1 en H2 zijn dan erg belangrijk

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    21 sep, 2009 om 08:42

    Idd zeer belangrijk. Onze my-friends pagina staat praktisch eerst voor alle social networking gerelateerde vragen. En dit enkel door SEO gerelateerde content te schrijven. Met de nadruk op schrijven! Niet kopiëren. Je steekt er zonder twijfel veel tijd in, maar het rendeert zonder twijfel!
    Veel succes

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    23 dec, 2009 om 18:43

    Ik zou graag de reageerders op mijn bovenstaand artikel willen uitnodigen om de nieuwe ‘automatische’ versie van een ‘semantische woordzoeker’ uit te testen. Graag een bericht bij interesse, dan stuur ik de testlocatie door. Momenteel laat het systeem niet toe om dit ‘publiek’ toegankelijk te maken.

    Reageren
  • Online positie versterken deel 2/3 zegt:
    04 jun, 2013 om 11:47

    [...] “Online positie versterken deel 3″ [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014