Naar
boven
Logo Karel Geenen

Seizoensgebonden producten? ‘t begint eerder dan je denkt!

Nu de feestdagen voor de deur staan begint het voor sommige online ondernemers weer druk te worden. Want Sinterklaas komt voor hen niet op 5 december! Nee, voor hen is Sinterklaas al gearriveerd.

Veel mensen zoeken seizoensgebonden producten (voor het gemak schaar ik de feestdagen hier ook onder) en diensten ruim voor dat het daadwerkelijk begint. Maar hoe kun je nu weten wanneer mensen beginnen met zoeken? En hoe weet je nu wanneer hét moment is om te beginnen met adverteren? In dit artikel geef ik twee methode om dit te onderzoeken!

Google Trends
De eerste manier is via Google Trends. Wanneer je daar bijvoorbeeld Sinterklaas intypt zie je het volgende (ik heb alleen het jaar 2007 gekozen).

Google Trends

Zoals je aan de afbeelding ziet begint dit eind November begin Oktober. Dit is dus de ideale periode om bijvoorbeeld Sinterklaaspakken oid. te binnen verhuren. Een ander groot voordeel is dat wanneer je bijvoorbeeld via Adwords zou adverteren dat er nog maar weinig concurrentie is. En weinig concurrentie betekent minder betalen per klik!

Google Insight Search

De tweede manier is via het nieuwe Google Insight Search. Dit programma biedt nog wat uitgebreidere statistieken dan Google Trends.

Google inside search

Zo worden er bijvoorbeeld ook de zogenaamde “Rising Searches” aangegeven. Zoekopdrachten die snel stijgen in populariteit:

Rising Searches ZGoogle insight

Conclusie:

Wanneer je seizoensgebonden producten of diensten aanbied kunnen deze tools bijzonder waardevol zijn. Zorg dat je de concurrentie voor bent en op tijd begint met adverteren!

PS: ook wanneer je geen seizoensgebonden producten aanbied is het erg leuk om met deze tools te spelen! Geef bijvoorbeeld eens je hoofdzoekwoord in en kijk eens welke maanden er het meeste op wordt gezocht…


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Seizoensgebonden producten? ‘t begint eerder dan je denkt!"
  • Dave zegt:
    25 sep, 2008 om 18:20

    Helaas is er geen spyfu voor onze markt hier en de data van spyfu wordt slechts 1x per kwartaal vernieuwd dus echt accuraat is die niet.

    Spyfu wordt vooral gebruikt om adwords camapgnes te rippen van elkaar :o

    Dave

    Reageren
  • Dave zegt:
    25 sep, 2008 om 18:21

    Karel je moet dringend eens een edit fucntie plugin downloaden zodat we er zelf onze kemels kunnen uithalen :o

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    25 sep, 2008 om 17:53

    Goed artikel Karel. Ook voor diegene die zich niet met seizoens gebonden artikelen bezighouden omdat er voor veel diensten en producten ook het omgekeerde geldt.

    Dus dat bepaalde producten/diensten in een periode juist niet worden gezocht door consumenten. Zoals bijv. verzekeringen.

    Spyfu is ook zo’n soort tool. Alleen iets gedetaileerder. Daarbij word precies weergegeven hoeveel adverteerders meer of minder uitgeven aan advertenties in bepaalde maanden.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    25 sep, 2008 om 18:52

    Je hebt gedeeltelijk gelijk Dave.

    Adwords campagnes rippen is kinderspel vergeleken bij andere mogelijkheden die spyfu biedt. Daar is het te duur voor. Niet echt slim om daarvoor daarin te investeren.

    Stel dat je actief bent in het promoten van verzekeringen. Dan is wel handig te weten in welke periodes de grote marketiers van de grote maatschappijen veel geld investeren in reclame en waneer niet.

    Dan maak je gebruik van hoog opgeleid personeel die al het gecomliceerde werk voor je doen.

    Tevens kan je deze waardes weldegelijk ook gebruiken voor de Nederlands markt. Nieuwjaar en kerstmis worden overal ter wereld gevierd.

    Moet natuurlijk wel een beetje creativiteit en relativerend vermogen toepassen. :)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    25 sep, 2008 om 22:08

    @Dave
    U vraagt, wij draaien! De Edit comments plugin is geïnstalleerd. Je krijgt vanaf nu 10 minuten de tijd om je reactie aan te passen ;-)

    Reageren
  • Sint zegt:
    29 sep, 2008 om 17:37

    Leuke bijdrage Karel!

    Ook al duurt je ‘seizoen’ maar een maand of twee, drie, dan nog zou je eigenlijk gedurende het jaar regelmatig bezig moeten zijn met de betreffende verkoopactiviteit. Als je in oktober nog eens begint met de optimalisatie en de linkbuilding van een verkoopkanaal dat in november al moet knallen, dan is dat eigenlijk al aan de late kant.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    29 sep, 2008 om 21:59

    @Sint
    Ben ik helemaal met je eens. Qua linkbuilding zou je al veel eerder moeten beginnen. Eigenlijk moet je daar constant mee bezig zijn…

    Reageren

Reageren