Naar
boven
Logo Karel Geenen

SEO & Webwinkels: User Generated Content is belangrijk!

User Generated Content, ofwel content gemaakt door je gebruiker zou in elke webwinkelstrategie toegepast moeten worden.

Op het www zijn ondertussen voor elk product wel meerdere webwinkels te vinden. Gebruikers weten dit, en Google weet dit ook. Vanuit zoekmachineoptimalisatietechnisch oogpunt kan dit een probleem zijn. Want vaak wordt er bij de verschillende producten dezelfde content vertoond.

Google waardeert webpagina’s die regelmatig worden geüpdate én unieke content bevatten. Tijd voor User Generated Content!

Verschillende soorten User Generated Content

Binnen onze webwinkel hebben we verschillende mogelijkheden om User Generated Content te laten zien, en hierin hebben we verschillende vormen. Hieronder bespreek ik een aantal van die vormen.

Reviews

De bekendste vorm van User Generated Content zijn de zogenaamde reviews. Hieronder vind je bijvoorbeeld een review van een bekende webwinkel die headsets verkoopt:

Een dergelijke review heeft meerdere voordelen:

  • Unieke content;
  • Zoekmachine vriendelijke content. Hiermee bedoel ik dat de woorden die men gebruikt in de tekst ook daadwerkelijk gebruikt worden door je doelgroep. Immers, ze zijn geschreven door je doelgroep!
  • Vertrouwen > Conversieverhogend: Dergelijke reacties verhogen de geloofwaardigheid van de webwinkel én van het product. Dergelijke reviews zorgen dus ook nog eens voor meer verkopen.

Tip: Laat reviews niet alleen zien op de productpagina’s, maar ook binnen de categoriepagina’s!

Externe zoekopdrachten

Hoewel niet 1op1 bruikbaar voor in je webpagina’s is het natuurlijk wel een interessante vorm van User Generated Content. Kijk welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruiken om jouw producten te zoeken, en verwerk die woorden in de teksten.

Interne zoekopdrachten

Idem als hierboven, maar dan voor de interne zoekopdrachten.

Veelgestelde vragen

Waarschijnlijk ontvang je wel eens bepaalde vragen over een product via mail of telefoon. En geef je natuurlijk een antwoord.

Waarom die vraag en het antwoord niet meteen op de productpagina plaatsen? Wederom User Generated Content die ontzettend waardevol is én ook nog eens voor meer conversies zal zorgen!

User Generated Tags

Hoewel ik er zelf niet zo’n fan van ben is het natuurlijk wel een manier om User Generated Content te creëren. Laat bezoekers een aantal tags meegeven aan een bepaalde pagina. Ik weet dat Magento hier gebruik van maakt:

Zoals ik al aangaf zie ik niet direct de meerwaarde voor bezoekers om dit te doen, of om dit te lezen. Het enigste voordeel wat ik kan bedenken is dat deze tags de interne zoekmachine kunnen voeden, en producten dus beter gevonden kunnen worden.

Conclusie User Generated Content

Je ziet, er zijn verschillende mogelijkheden om productpagina’s (en categoriepagina’s niet vergeten) unieker te maken. Ik ben benieuwd of dat jij misschien nog andere ideeën hebt voor User Generated Content, laat maar eens horen!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "SEO & Webwinkels: User Generated Content is belangrijk!"
  • John Smits zegt:
    25 jan, 2011 om 12:10

    Leuk artikel. Vooral de tip om klantvragen ook op de site te zetten. Ik zat al een tijdje te denken over hoe dat aan te pakken.

    Groeten,
    John Smits
    Well4u

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    25 jan, 2011 om 13:27

    Goed artikel, magento werkt hier inderdaad mee. Maar merk niet dat klanten hier gebruik van maken.

    Wellicht iets om mee te testen. Al denk ik dat de gemiddelde klant geen tags toevoegd

    Reageren
  • Jan zegt:
    25 jan, 2011 om 14:03

    Tip: Laat reviews niet alleen zien op de productpagina’s, maar ook binnen de categoriepagina’s!

    Is dat geen dubbele content ?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 jan, 2011 om 16:43

      Dag Jan,

      Nee, wanneer er voldoende andere content op de pagina staat wordt zoiets niet tot duplicate content gerekend.

  • Michel zegt:
    25 jan, 2011 om 18:58

    Reviews zijn zeker altijd goed. Het is denk ik ook belangrijk dat zowel positieve als negatieve inhoudelijke reviews worden geplaatst. Hierop kun je als winkel eigenaar op inspringen en iemand mogelijk alsnog tevreden stellen en tevens andere lezers misschien naar een beter geschikt product leiden op die manier. Censureren lijkt me in ieder geval niet goed.

    Magento bevat de optie om reviews eerst te keuren en dit geldt ook voor tags en voor dit laatste is het wel belangrijk om te stroomlijnen al moet ik zeggen dat mijn ervaring is dat er weinig gebruik van wordt gemaakt. Volgens mij kun je dan beter zelf bepaalde tags toevoegen bij producten voor o.a. de zoekmachine.

    Reageren

Reageren