Naar
boven
Logo Karel Geenen

Trends in de zoekmachine markt

De zoekmachine markt is een zeer dynamische markt. Nieuwe technologieën volgen elkaar snel op en de mogelijkheden blijven onbeperkt. Vroeger was het indexeren van zoekwoorden genoeg voor een zoekmachine, tegenwoordig komt er hier meer bij kijken. Er komen steeds meer websites bij en het wordt steeds lastiger om je website gevonden te laten worden.

Daarnaast zijn veel bedrijven afhankelijk van de verkoop van hun producten van internet. Voor deze bedrijven is het cruciaal gevonden te worden door zoekmachines. Een andere trend is dat websites van informatief naar interactief gaan. Dit uit zich door het plaatsen van reacties, actuele nieuwsitems, weblogs en andere interactieve middelen. Welke veranderingen en trends kunnen we verwachten in 2009?

Social networks

Internetgebruikers hechten steeds meer waarde aan hun privacy. Het is opzienbarend dat er steeds meer Hyves- en Facebookgebruikers bij komen. Dit is de zoekmachines niet ontgaan en zij proberen hier steeds op in te spelen. Momenteel is het nog zo dat de profielen die op Hyves staan niet vindbaar zijn op Google. Laatst is er echter bekend gemaakt dat de Hyves de toegang wil verlenen aan de Google bot. Wat dit voor effecten voor de zoekresultaten zal hebben is nog onduidelijk. Echter kan er ook in het profiel  voor gekozen worden om je profiel niet openbaar te maken voor zoekmachines.

Privacy

Ondanks dat er steeds meer gebruikers van de social networks zijn, willen steeds meer gebruikers anoniem surfen. Met name het opslaan van de zoekopdrachten van Google zijn de laatste jaren in opspraak geraakt. Met name hierdoor is Google door zijn do-no-evilprincipe voor een groot gedeelte zijn geloofwaardigheid verloren. Mede doordat Google een monopolist is, kan ze doen en laten wat ze wil met privacygegevens.

Mobiel zoeken

De laatste 2 jaren is het gebruik van mobiel internet toegenomen. Een reden hiervoor is de introductie van de iPhone. Momenteel worden de telefoons die mobiel internet aanbieden steeds krachtiger en groter. Hierdoor wordt het steeds makkelijker om websites die op een desktop staan ook weer te geven op een mobiele telefoon.

In Nederland wordt er nog lang niet zoveel gebruik gemaakt van mobiel internet als in bijvoorbeeld Groot Brittannië. Dit komt doordat veel Nederlanders mobiel internet zien als een aanvulling in plaats van een vervanging van de computer. Veelal zijn de kosten die een mobiel internet met zich meebrengt een grote drempel, als je dit vergelijkt met een vaste internet verbinding. De meeste mobiele internetabonnementen zijn gekoppeld aan een datalimiet. Meestal zijn deze limieten zeer laag, de kosten bij overschrijding van deze limieten zijn zeer hoog.

Voor zoekmachines zal de toename van het gebruik van het mobiele internet het aankomende jaar nauwelijks merkbaar zijn. Voor kleine zoekopdrachten zoals een restaurant of routebeschrijvingen zal het mobiele internet geraadpleegd worden. Echter voor ingewikkeldere zoekopdrachten zal er gebruik worden gemaakt van een computer.

Gepersonaliseerd en geavanceerd zoeken

Steeds meer mensen krijgen uiteindelijk toch niet de gewenste zoekresultaten. Een trend in 2009 is dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van de geavanceerde zoekfuncties. Zoekmachines worden steeds beter in het lezen van content anders dan tekst. Zo heeft Google 2 jaar geleden de Universal search geïntroduceerd. Zo worden er verschillende soorten content als zoekresultaat weergegeven. Zo moet je niet alleen denken aan de verschillende restaurants in de regio die worden weergegeven, maar ook aan zoekresultaten van YouTube.

Alternatieven

Momenteel zijn er velen verschillende zoekmachines, er zijn echter maar een aantal grote spelers op de markt. Momenteel is Google de grootste, de vraag is: Voor hoe lang?

Zoals in het figuur hieronder te zien is, is er geen zoekmachine die in de buurt van het marktaandeel van Google komt. Microsoft is niet gewend om een ondergeschikte rol in de markt in te nemen. Daarom is Microsoft druk bezig met het winnen van marktaandeel. Een goed voorbeeld hiervan is Microsoft die een meerderheid van de aandelen van Yahoo wilde kopen. De overname is uiteindelijk niet doorgegaan, echter als deze wel was gelukt had Microsoft niet alleen een groot marktaandeel voor zich gewonnen maar ook een enorme hoeveelheid aan kennis overgenomen.

verdeling-zoekmachines

Conclusie

In 2009 zullen er weinig veranderingen merkbaar zijn op het gebied van de zoekmachinemarkt. Google zal zijn dominante positie de aankomende jaren behouden. Echter er vindt toch een verschuiving plaats, waarvan de uitkomst nog onduidelijk is. Zo zal het zoekgedrag van zoekmachinegebruikers steeds gerichter worden, en zoekers steeds selectiever worden.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick van Putten
Rick van Putten (1986) is internet marketeer bij In2Focus. Dagelijks is hij bezig om van het internet een betere plek te maken. Op zijn blog schrijft hij regelmatig artikelen over internet marketing.
6 reacties op "Trends in de zoekmachine markt"
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    25 mrt, 2009 om 16:35

    Op SES Amsterdam werd aangehaald dat de concurentie voor Google binnenkort zou beginnen ‘boomen’. Persoonlijk denk ik vooral aan Twitter en Facebook.

    Reageren
  • Marlon zegt:
    02 apr, 2009 om 20:20

    Over google gesproken….

    Als ik huurwoningen (sta ik nr2) of huurwoning (nr 1) in tik, heeft mijn vermelding onderin sublinks van google gekregen. Normaal zie ik dit alleen als je bij websites in google hun domeinnaam in tikt.. dus wanneer de domeinnaam overeenkomt met de zoekopdracht..

    Ik kom dit dan ook redelijk weing tegen (en ben er ook heel blij mee) maar weet iemand hier het hoe en waarom? En hoe ik dit kan behouden?

    Reageren
  • Marlon zegt:
    02 apr, 2009 om 20:28

    EDIT op de vorige post – ik kom het eigenlijk wel vaker tegen.

    Reageren
  • Gerben zegt:
    06 apr, 2009 om 11:58
  • Enrique van Doezelaar zegt:
    07 apr, 2009 om 20:11

    Ook hier komen voordelige internetabonnementen!

    Al voor 10 euro per maand extra heb je onbeperkt internet op je mobiel. Dat is de kracht van alle nieuwe abonnementen bij de nieuwe telefoons. Kijk maar: alle aanbiedingen van nu zijn groot beeldscherm en touchscreen met een abonnement van maximaal 30 euro inclusief internet. het gaat een grote vlucht nemen, ook in Nederland.

    Reageren
  • Hopster zegt:
    30 mei, 2009 om 15:58

    De geschiedenis leert ons dat hele grote merken als Google nu is niet zomaar en zonder aanleiding verdwijnen. Vaak gaat het pas mis als er mismanagment gepleegd wordt. Ik denk dat het heeeel lang duurt voordat Google geen marktleider meer is in Europa. Wij hechten nou eenmaal veel waarde aan het absolute A merk en gooien dat niet snel overboord!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014