Naar
boven
Logo Karel Geenen

Uitleg van Google: streepje of liggend streepje in URL?

Het blijft een vraag waar veel webmasters mee worstelen. Moet ik nu een streepje (-) of een liggend streepje / underscore (_) gebruiken bij bestandsnamen in de URL?

Matt Cutts legt in de onderstaande video voor eens en voor altijd uit waarom deze discussie is ontstaan, en wat nu de beste oplossing is.

Samenvatting

  • Een gewoon streepje zorgt ervoor dat woorden worden gescheiden. Oftewel: blauwe-auto wordt gescheiden in “blauwe” en “auto” en apart worden geïndexeerd;
  • Een underscore zorgt ervoor dat woorden worden samengetrokken. Oftewel: blauwe_auto wordt als één woord geïndexeerd (“blauweauto”);
  • Toch maakt het niet zo’n groot verschil. Waarom? Bekijk de video vanaf 1:48 min.;
  • Wanneer je een nieuwe website maakt: gebruik gewone streepjes in de URL om woorden te scheiden!
  • Wanneer je een bestaande website helemaal moet ombouwen is het advies van Matt om dit niet te doen. Het zal te weinig effect hebben in verhouding tot de tijd en moeite.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
22 reacties op "Uitleg van Google: streepje of liggend streepje in URL?"
  • Kevin zegt:
    25 aug, 2011 om 10:15

    Het klopt wel, een underscore maakt niet echt heel veel uit. Als ik kijk naar sites waar ik voornamelijk nog met underscores werkt zie ik dat ik daar op sommige zoekwoorden ook gewoon goed gevonden wordt.

    Desondanks een prima filmpje!

    Reageren
  • BezichtigNu zegt:
    25 aug, 2011 om 12:27

    Het minnetje ziet er beter uit (www.wat_een_lelijke_domeinnaam.nl) en Google heeft al jaren een artikel staan in hun ‘Webmaster Account’ dat het minnetjes aanbeveelt boven liggende streepjes. Dus doe mij maar lekker minnetjes.

    Hetgeen wat Google nog niet goed in de smiezen heeft, is het taalkundige idee van een Nederlandse samenstelling. Bijvoorbeeld het woord ‘zoekmachineoptimalisatie’ hoort aan elkaar te zijn geschreven volgens de spellingsregels, maar bijna iedereen schrijft het los.

    Nu is het bij dit woord dus in dit geval de oplossing eenvoudigweg ‘het volgen van de massa’, al vraag ik me af of je dit blog ooit gaat verslaan op dit woord ;) maar er zijn wel degelijk situaties waarin het spatiegedrag van de zoeker echt tot keuzedillema’s voor de webbouwer leidt.

    Je moet een halve socioloog zijn om dan de juiste keuze te maken en het zou wat mij betreft dus mooier zijn, als Google ook de spelling van woorden op de juiste manier gaat corrigeren (dus als het ware een woordenboek bevat en niet de voorkeur van de zoeker presenteert.)

    Dat zou een hoop “ellende met minnetjes” schelen en de interne markt in Nederland een stuk overzichtelijker maken.

    Of gaan we de Grieken achterna, waar het Grieks zowel een officiële spelling heeft, maar de spreektaalsprekers hier gewoon lak aan hebben en zomaar wat doen, met alle gevolgen van dien… Het lijkt hier soms een beetje eng veel op dat land waar we zoveel geld aan kwijt gaan raken…

    Kort samengevat: Ik geloof echt dat goed gehanteerd Nederlands door zowel bedrijf als klant tot een verbeterde binnenlandse economie kan leiden. Klanten vinden sneller wat ze zoeken en de beste resultaten staan bovenaan.

    Want zoeken gaat nu eenmaal om taal en het juist hanteren daarvan! Waarom kunnen de Duitsers en Engelsen dit wel en wij Nederlanders weer niet? Het frusteert me soms mateloos…

    Reageren
  • RCH zegt:
    25 aug, 2011 om 15:04

    Ik heb me ook altijd afgevraagd wat dit: | teken precies voor effect heeft in beschrijvingen van de website. Niet zozeer in de url, maar in de beschrijving die je in het tabje ziet.

    Reageren
    • BezichtigNu zegt:
      25 aug, 2011 om 15:40

      Dat heeft geen enkel effect, is volgens mij ook niet de discussie hier. Het |-teken wordt door de webbouwer gewoon in de titel gezet omdat hij dat een net scheidingsteken van informatie vindt. Google doet er naar mijn weten verder niets mee.

    • Karel Geenen zegt:
      25 aug, 2011 om 15:43

      Precies…

    • Karel Geenen zegt:
      25 aug, 2011 om 15:43

      @BezichtigNu

      Graag je echte naam, afkorting of pseudoniem gebruiken de volgende keer…

    • BezichtigNu zegt:
      25 aug, 2011 om 17:20

      @Karel: Dit is mijn pseudoniem, dat ik gebruik bij blogreacties. Zoekmachinetechnisch / qua zoekwoorden heeft deze term geen enkele waarde voor ons, hoor. ;)

  • Johan zegt:
    26 aug, 2011 om 11:13

    Eindelijk duidelijkheid, ik vroeg me al heel lang af wat de consequenties waren van een liggen streepje

    Reageren
  • anna zegt:
    26 aug, 2011 om 11:28

    Weer wat nieuws geleerd vandaag. Ik kan dit allemaal goed gebruiken aangezien ik pas ben begonnen met mijn IM business.

    Reageren
  • Michael zegt:
    26 aug, 2011 om 14:02

    Goed stuk over de streepjes… Wel grappig dat google de domeinnamen die bestaan uit meerdere woorden, zonder streepjes wel automatisch opsplitst in 2 of meer woorden. Weet iemand of Google dit ook doet bij bestandsnamen?

    Reageren
    • BezichtigNu zegt:
      26 aug, 2011 om 14:39

      Hoe kom je erbij dat Google de domeinnamen bestaande uit meerdere woorden zonder streepjes automatisch zou opsplitsen?

      Een praktijkvoorbeeld: interim manager. Een lekker struikelblokje, want Nederlanders spellen dat op 3 manieren:

      1) Los, Engelse schrijfwijze dus
      2) Aan elkaar, want het is immers een samenstelling??
      3) Met een streepje… want anders is het zo’n lang woord…

      (Ja, er heerst een complete spellingsanarchie hier in Nederland :D )

      Tik je echter ‘interim manager’ in Google in, dan komt het domein http://www.interimmanager.nl echt niet bovenaan te staan! Het verschijnt pas op de tweede pagina. Als je interim-manager met een streepje tikt, komt het ook op de tweede pagina. Tik je interimmanager aan elkaar, dan is het ‘t laatste resultaat op de eerste pagina.

      Dit kun je met meerdere van dit soort voorbeelden herhalen.

      Google corrigeert wel hier en daar, maar doet dit nog niet goed. Experimenteer maar eens met:

      Teveel – te veel (Er is een teveel aan goederen / Er zijn te veel stoelen neergezet)
      Tekort – te kort (Er is een tekort aan goederen / Het balkje is te kort)

      Je zult zien dat de zoekresultaten erg verwarrend zijn en soms de losse woorden aan elkaar geplakt worden, maar soms ook niet. Pas als je aanhalingstekens toe gaat passen: “te veel” dan krijg je echt resultaten met “te veel” bovenaan, omdat je dan echt op een zinsdeel gaat zoeken.
      Toch klopt het niet 100%. Zo staat er bij intikken van “te veel” soms toch een resultaat “teveel” bovenaan. ;)

      Verder zie je dan bij intikken van: “interim manager” weer het rare, dat de wikipedia-pagina met vetgedrukt ‘interim-manager’ bovenaan komt. Dat klopt in weze niet, want je zoekt naar de exacte zoekterm: interim(spatie)manager, niet interim(minnetje)manager.

      Het is dus jammer dat Google “” dus kennelijk niet geheel opvat als ‘exacte woorden of het zinsdeel’, want dan zouden de “te veel” resultaten áltijd boven de “teveel” resultaten staan.

      Feit blijft verder gewoon, dat de spelling die het meest overeenkomt komt met de ingetikte zoekterm, altijd wint van de spelling die daarvan afwijkt, als je tenminste uitgaat van gelijke reputatie van het domein en theoretisch zelfde tekstuele invulling en structuur.

  • Dries zegt:
    31 aug, 2011 om 18:28

    Niet te veel over wakker liggen. Streepjes bij nieuwe site, huidige site niet herschrijven.. consistent zijn loont en daar kijkt Google naar. Die ‘begrijpen’ je site.

    Reageren
  • Kevin zegt:
    01 sep, 2011 om 19:32

    Humm, het ligt misschien aan mij, maar ik kan geen domeinen registreren met een liggend streepje.. eeeh

    Reageren
    • BezichtigNu zegt:
      02 sep, 2011 om 09:24

      Klopt: http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_name (kijk onder het kopje ‘Domain name registration’. Wat er achter de schuine streep staat, dus de locatie in de vorm van één of meer mappen en een bestand, heeft wél meer ‘vrijheid’ qua het gebruik van bepaalde tekens, waar dus ook het liggende streepje bijhoort.

  • Peter van der Zee zegt:
    02 sep, 2011 om 21:08

    Leuke discussie. Of je nu underscores of gewone streepjes gebruikt: Zorg er in ieder geval voor dat je niet teveel streepjes gebruikt in je URL.

    Houdt het maximum van 3/4 aan omdat Google het anders als Spam kan ziet. Dus doe dit niet:

    http://www.kaas-melk-boter.nl/kaas-brie-jong-belegen.

    Reageren
  • Frank zegt:
    13 jan, 2012 om 14:33

    Interessant artikel en discussie. Wij waren ook van mening dat een liggend streepje bij een woordcombinatie beter is. Uiteindelijk zien we dit ook terug in de SERP posities van onze website.

    Reageren
    • DfTg zegt:
      13 jan, 2012 om 14:47

      Waar gebruik je liggende streepjes dan? Ik zie alleen minnetjes…

  • Christian zegt:
    01 apr, 2012 om 11:50

    Weet iemand of er sindsdien nog veranderingen zijn geweest in dit beleid? Ik zie namelijk nog mogelijkheden met websites die een – bevatten (dus bijvoorbeeld karel-geenen.nl), maar is dit volgens jullie aan te bevelen of niet?

    Vaak zijn de mooiste url’s hierin weggekaapt, maar met een – is er nog wel een en ander beschikbaar.

    Reageren
  • Pieter zegt:
    13 dec, 2012 om 12:59

    Even voor de duidelijkheid, beide streepjes zijn LIGGEND, een (hoog/normaal) liggend streepje en een laag liggend streepje, ook wel de underscore. Het tegenovergestelde is namelijk een staand streepje: |

    Liggend streepje is dus geen synoniem van underscore.

    :-s

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 dec, 2012 om 13:03

      ;-).

    • DfTG zegt:
      14 dec, 2012 om 20:50

      Als jij op je bed ligt, zweef je er toch ook niet een halve meter boven?

  • Pieter zegt:
    14 dec, 2012 om 21:28

    Mooie metafoor, en om die in stand te houden: op een stapelbed kan ik ook heerlijk liggen.

    Feit blijft dat de officiële organen en andere taalautoriteiten (de Taalunie, genootschap Onze Taal, Renkema Schrijfwijzer) het bij een liggend streepje, nota bene in de eerste plaats, hebben over de middelhoge variant.

    Hierbij nog een kraakhelder bewijsstukje van een Vlaamse vraagbaak over taal: http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=2059

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014