Naar
boven
Logo Karel Geenen

Webshops en detailhandel

In deze tijden van crisis heeft met name de detailhandel een hoop te verduren. Consumenten komen slechts in de winkel om de producten in het echt aanschouwen, vragen uitgebreid advies en vertrekken zonder een aankoop te doen. Thuis wordt het internet opgestart en via vergelijkingswebsites de goedkoopste webshop geselecteerd.

Steeds meer consumenten kopen online. Voor de traditionele detaillist is dit een levensgroot probleem. De huur van panden in de binnenstad is bijna niet te dragen, de parkeerproblematiek neemt toe en de toename van winkeldiefstal zorgt ervoor dat er allerlei dure preventiemaatregelen moeten worden gedaan. Kortom de kosten nemen toe en de opbrengsten lopen sterk terug.

Detaillist wordt hard getroffen

Die arme winkeliers hebben het maar zwaar. Het is allemaal de schuld van de wetgeving, de vervelende consumenten en die vreselijke vergelijkingswebsites en webshops. Of ligt het misschien allemaal niet zo zwart/wit? Persoonlijk erger ik me al jaren aan de totale klantonvriendelijkheid en afwachtende houding bij vele detaillisten. Of je wordt totaal genegeerd en er kan geen goedendag van af of bij elke stap die je zet staat er een opdringerige verkoper achter je. Meestal is het een pukkelige puber die voor een schamel salaris is ingehuurd om een product te verkopen waar hij te jong voor is om het te begrijpen.

Topverkopers

Ik was dan ook erg verheugd toen er een nieuw programma op de televisie kwam: Topverkoper. In dit programma streden de beste verkopers van Nederland om de prestigieuze titel van Topverkoper. Iedereen die nog gelooft in de toekomst van de traditionele detailhandel beveel ik van harte aan om een uitzending te kijken. De tranen springen echt in je ogen. Verkopers die al ruziënd voor de klant staan tot verkopers die glimmend van de trots vertellen hoe ze die onwetende klant toch zo om de tuin hebben weten te leiden.

Natuurlijk is het niet zo dat alle verkopers zo zijn en is dit programma niet een afspiegeling van de gemiddelde detaillist of verkoper. Maar het is een duidelijk signaal waar we met zijn allen heen gaan en waarom de consument vooral het internet afstruint naar producten. Het vertrouwen in de detaillist is weg en zoals de zelf benoemde verkoopgoeroe Egbert Hennen uit Topverkopers zegt: “Fake it until you make it”. Laat dat nou net het advies zijn wat de consument ook opvolgt.

Luisteren naar de consument

Hoog tijd dus dat alle verkopers, ondernemers en marketeers eens in zien dat consumenten echt niet op hun achterhoofd zijn gevallen. In plaats van te zeuren over de crisis en de tegenvallende verkopen is het misschien handiger om eens goed te luisteren naar de consument. Immers als de gemiddelde detaillist goed had geluisterd naar zijn consument werd er nu niet achter de feiten aan gehold.

De consument is in principe niet zo moeilijk en wil voornamelijk vier zaken: keuze, eerlijkheid, waar voor zijn geld en bovenal gemak.  Detaillisten moeten met hun tijd mee gaan en kunnen het zich niet permitteren om als een soort verstokte Amish gemeenschap zich te blijven verzetten tegen de moderne wereld.

ICT monitor

Uit de ITC monitor 2008 Hoofdbedrijfschap Detailhandel bleek dat het aantal detaillisten met een eigen website is toegenomen maar een kleiner deel ten opzichte van 2007 ook daadwerkelijk online verkoopt. Aan het onderzoek namen 2507 detaillisten deel (voornamelijk MKB’ers) .Van de detailhandelaren met een website verkoopt 22 procent artikelen online, in 2007 was dit 24%.

Ondernemers gebruiken websites voor het verstrekken van algemene informatie (95%), het verstrekken van specifieke informatie over producten en diensten (67%), om klantenservice te verlenen (30%) en online te verkopen (22%).

Het aantal ondernemers dat een elektronisch klantenbestand bijhoudt is 40% tegenover 35% in 2006 en 2007. Dit wordt het vaakst gedaan door winkels in consumentenelektronica; twee derde van hen. Slechts 13% van de versspeciaalzaken en 6% van de supermarkten houdt echter een dergelijk klantenbestand bij.

Van de ondernemers met een elektronisch klantenbestand houdt het merendeel e-mailadressen van klanten bij. Minder dan de helft van deze ondernemers verstuurt echter e-mailnieuwsbrieven. De meeste e-mailnieuwsbrieven worden verstuurd door ondernemers in de mediabranche: bijna een kwart van deze ondernemers verstuurd e-mailnieuwsbrieven.

Kans voor webshops

Hoe triest het ook is de slapende houding van de traditionele detaillist zorgt voor brood op de plank bij de webshophouder. Door als webshophouder in te springen op de bestaande frustratie en op de behoefte van de consument kunnen er nieuwe markten worden aangeboord.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
7 reacties op "Webshops en detailhandel"
  • Leo Verkoelen zegt:
    01 mrt, 2009 om 10:02

    Klantvriendelijkheid is vaak beneden peil. Mijn vrouw (braziliaanse) en haar vriendinnen zeggen als wij zo de klanten behandelen hou je er niet een over. Het contrast met Brazilie is heel groot. Onze artsen en specialisten kunnen we in brazilie zonder probleem altijd bellen, ook op zijn mobiele, in het weekend, aan het strand, altijd. In nederland zou dit ondenkbaar zijn.
    Hopelijk brengt deze crisis verbetering. Er is nog een lange weg te gaan.

    Leo Verkoelen (ondernemer)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    02 mrt, 2009 om 09:41

    Ik heb het programma ook een aantal keren gezien en gelukkig is het geen afspiegeling zou ik bijna willen zeggen.

    Wat mij echter opvalt is juist dat steeds meer winkeliers zelf ook met een webshop beginnen. Hoe makkelijk is het namelijk niet aangezien ze hun voorraad ed toch al hebben. Wat overblijft zijn de kosten van de webshop en het verwerken.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    02 mrt, 2009 om 14:40

    @Leo, ieder land is anders. Zo zien ze in Suriname klantvriendelijkheid als dat de klant vriendelijk moet zijn tegen de verkoper anders willen ze hem niet eens helpen. Dat is een cultuurverschil wat zelfs een crisis niet kan veranderen ben ik bang.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    02 mrt, 2009 om 14:45

    Misschien dat we in de toekomst wel zien dat alle ondernemers met een winkel, ook een webshop krijgen….

    Reageren
  • Suzanne zegt:
    06 mrt, 2009 om 14:29

    Het is kort door de bocht als de detail handel de webshops de schuld geeft van tegenvallende verkopen.

    Net zoals het niet voldoende zal zijn om alleen een winkel te openen, is het ook niet voldoende om alleen maar een webshop neer te zetten.

    Ook webshops moeten hun uiterste best doen om mensen naar binnen te krijgen, men weet niet vanzelf dat jij bestaat op internet.

    Toegegeven, prijzen zijn vaak lager omdat de webshop niet de kosten heeft van een winkelpand maar daar staan dan wel weer verzendkosten tegenover en het risico van breuk of kwijtraking.

    Het motto is inderdaad meegaan met de tijd, if you can’t beat them…join them.

    Van mij mogen alle winkeliers digitaal gaan, leegstaande panden kunnen dan mooi gebruikt worden om het woning tekort aan te vullen.

    Lang leve het thuis shoppen vanuit je luie stoel ipv door weer en wind op een drukke zaterdag….

    Reageren
  • Aad zegt:
    02 feb, 2010 om 11:56

    Drie jaar geleden heeft Jort Kelder de heer Hennen nog gebeld, toen hij nog eindredacteur was om zijn oren te wassen betreffende de Quote 500.
    De heer Hennen had zich namelijk iets te duur verkocht om maar in de Quote 500 te komen!?
    Zijn leus is ‘fake it till you make it’.

    De heer Hennen mag nu na tweemaal reclame te hebben gemaakt in het programma PC Hooftstraat wederom naast Kelder zich etaleren maar nu in een programma naar zijn hart:
    Top Verkopers (Natural Born Sellers). Nieuwe wervingscampagne voor zijn Franchise organisaties!

    Lees de bijgevoegde brief van de “Stichting Gedupeerden Vrijehuizenmarkt” eens door en helemaal het relaas van Jort Kelder van januari 2006 in de Quote.

    A.u.b. besteed gezien de gedupeerden maar eens een uitzending aan de diverse dubieuze activiteiten met de “vrije-bedrijfjes” van de heer Hennen.
    Makelaarsbedrijf, KoopwoningTeRuil, Vacaturesite, Badeninweelde, SocialInternet, De Jeugd Heeft De Toekomst, DeTopVerkoper of een taxibedrijf het maakt Hennen niet uit.
    Het Easy verdienen van Stelios Haji-Ioannou trok Hennen wel aan en het verkoopenthousiasme van zijn zogenaamde vriend Emile Ratelband en startte om rijk te worden door anderen te easy te overtuigen… Echter het rijk worden is hem nog steeds niet gelukt, maar roepen doet hij het wel. Iedereen moet weten dat Egbert Hennen miljonair is maar helaas is hij het nog steeds niet. Vele rechtzaken van gedupeerden heeft hij gehad en aan zijn broek hangen. Vele mensen doet hij beledigen en zet iedereen op het verkeerde been! U bent gewaarschud bij deze!!!!!!!!

    Reageren
  • R.deWit zegt:
    03 feb, 2010 om 18:50

Reageren