Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bannerblindheid, het wordt steeds erger

Jakob Nielsen, usability expertEen onlangs gepubliceerde eyetracking studie van dé usability specialist Jakob Nielsen heeft uitgewezen dat bannerblindheid steeds vaker voorkomt. Steeds minder mensen letten op banners tegenwoordig, dit wordt uitgedrukt met de term bannerblindheid.

Eyetracking is een methode waarbij de ogen van een websitebezoeker worden gemeten zodat precies kan worden achterhaald waar men naar kijkt op een websitepagina. Deze studie (zie screenshots verderop in dit artikel) bevestigt dat bannerblindheid steeds grotere vormen aanneemt.

Steeds minder mensen letten op banners. Dit zal de online advertising wereld niet onberoerd laten. Je ziet overigens steeds meer alternatieve banners zoals videobanners en interactieve banners. Vooral die nieuwe (irritante) banner van Bizner is een goed voorbeeld van een alternatieve banner (ik ben overigens wel klant geworden van Bizner en erg tevreden, maar dat terzijde).

Hieronder vind je de screenshots van het onderzoek.

Legenda: 

  • Rood: meest bekeken
  • Geel: minder bekeken
  • Blauw: minst bekeken.
  • Verder zijn de advertenties groen omkaderd

Eyetracking studie | Snel scannen

Snel scannen

 

 

Eyetracking studie | Gedeeltelijk lezen

Gedeeltelijk lezen

 

 

Eyetracking studie | Aandachtig lezen

Aandachtig lezen


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Bannerblindheid, het wordt steeds erger"
  • Bram Wenting zegt:
    27 aug, 2007 om 23:49

    Wat me ook opvalt is dat de persoon in de screenshot moeite heeft met de breedte van de tekst?

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    30 aug, 2007 om 11:06

    En daarom is het voor de bannermakers ook een steeds grotere uitdaging om een banner te ontwikkelen die nog een hoge ctr weet te realiseren.
    Wat ik me trouwens afvraag….: waarom heeft dé usability specialist zo’n afschuwelijke en onoverzichtelijke website?

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    03 sep, 2007 om 11:35

    @Bram.

    De persoon heeft geen probleem met de breedte van de tekst. Eyetracking meet zoals het woord zegt alleen de focus van het oog. Het brein zal ook de informatie van de omgeving van de focus (3 bij 1,5 cm normaal) meenemen. Als je leest lees je dus niet tot het einde van de zin, maar stop je d’r iets voor, dat zie je hier terug.

    Duidelijk :) ?

    En Robbert, ik vind toch al vaak dat usability experts vaak de meest vreemde en lelijke sites hebben, dat kan inderdaad niet goed zijn. Wat hiervan de reden is, is mij ook onbekend.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014