Een goede sitestructuur ziet er zo uit

door | 26 februari 2010 | Zoekmachine Optimalisatie

Om maximaal gevonden te worden in de zoekmachines is het belangrijk dat alle pagina’s die nuttige informatie bevatten ook daadwerkelijk door de zoekmachines worden geïndexeerd. En geïndexeerd worden is niet genoeg, ze moeten ook een goede positie krijgen.
Nu is het helaas zo dat niet alle pagina’s even veel waarde van Google ontvangen. In het kort, Google berekent de waarde met name door het aantal en de kwaliteit van de inkomende links. En sommige pagina’s op onze website ontvangen nu eenmaal minder links dan anderen. We zien vaak dat de homepage de meeste links ontvangt, en hoe verder de pagina van de homepage afligt dat het aantal inkomende links afneemt.
In dit artikel laat ik zien hoe je een goede sitestructuur opzet en hoe je ervoor zorgt dat ook je dieper liggende pagina’s voldoende waarde krijgen.

Een typische sitestructuur

Een typische sitestructuur ziet er als volgt uit:

Let wel, dit is een sitestructuur van een eenvoudige website. Wanneer je zou spreken van een webwinkel kun je de rij met “diensten, over ons en contact” vervangen door categorieën en de rij “dienst 1 en dienst 2” vervangen door producten binnen die categorie.

Op zichzelf is dit een goede sitestructuur. Het is duidelijk en logisch ingedeeld. Maar het probleem hier is dat “dienst 1 en dienst 2” dieper liggen, en over het algemeen minder waarde krijgen van Google. Laat ik eerst even uitleggen wat we met waarde bedoelen.

Google pagerank in een notendop

Zoals eerder gezegd geeft Google een bepaalde waarde aan het aantal en de kwaliteit van inkomende links naar onze website. Die waarde wordt uitgedrukt in pagerank. Stel je elke pagina op je website nu voor als een emmer. Het aantal inkomende linkjes zijn slangetjes die de emmer vullen, en de uitgaande links zijn de gaten in een emmer. Een pagina kan dus zowel pagerank ontvangen als doorgeven (lekken).
Dat “lekken” is eigenlijk iets goeds, want daarmee kunnen we pagina’s die weinig externe slangetjes hebben (links van andere websites) toch gaan vullen. Wanneer we dit weten gaan we eens opnieuw naar de afbeelding kijken, maar dan met “inkomende links”.

De groene lijntjes zijn links van externe websites, en de rode lijntjes zijn uitgaande links (die de onderliggende pagina’s vullen). In dit voorbeeld heeft alleen onze homepage inkomende links van externe websites, wat bij veel websites op het internet zo is. We zien ook dat de rode lijntjes die van “Diensten” naar de onderliggende pagina’s gaan uit slechts 1 lijntje bestaan. Dat is zo omdat de waarde die “diensten” krijgt van “home” nu weer gedeeld moet worden over twee pagina’s.

Nog eens kort samenvatten

In de bovenstaande voorbeelden zijn de blauwe lijnen links die verwijzen naar andere pagina’s op onze website. Je ziet dus dat deze pagina’s alleen gevonden kunnen worden wanneer de bovenliggende pagina wordt bezocht. Met andere woorden, de pagina’s zijn onderling niet verbonden.
Dit zorgt er dus voor dat de pagerank op dit moment alleen van een bovenliggende pagina kan komen. En dat is een probleem, want eerder heb ik al aangegeven dat de pagina’s “dienst 1 en dienst 2” (of je producten wanneer je van een webwinkel spreekt) goed gevonden moeten worden! Maar in het bovenstaande voorbeeld is dit juist andersom, en geven we die belangrijke pagina’s juist minder waarde. Tijd voor een oplossing!

De oplossing

Om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s goed worden gevonden zullen we deze “emmers” dus ook moeten gaan vullen. En dit gaan we op twee manieren doen:

Methode 1: Externe links naar dieperliggende pagina’s

We hebben geleerd dat we pagina’s op twee manieren kunnen vullen, via externe links en via interne links (de slangetjes, weet je nog). Om bepaalde pagina’s meer waarde te geven moeten we dus op zoek gaan naar inkomende links. In het onderstaande voorbeeld zien we wat er dan gebeurt:

We zien nu dus dat ook de dieperliggende pagina’s een aantal externe links hebben ontvangen (de groene lijntjes). We hebben er nu dus bijvoorbeeld voor gezorgd dat de pagina “dienst 1” nu meer pagerank heeft gekregen. De kans is groot dat deze pagina nu ook beter zal gaan scoren. Hier vind je trouwens meer over linkbuilding.
Maar uit ervaring weet ik dat het ontzettend moeilijk is om voor elke pagina op je website links te verkrijgen, zeker voor webwinkels. Daarom passen we ook methode 2 toe:

Methode 2: Intern linken

In de bovenstaande voorbeelden zijn alle pagina’s alleen vindbaar (en dus gelinkt) via de bovenliggende pagina. De pagina “dienst 2” ontvangt nu alleen pagerank van de pagina “diensten”. Zonde. We kunnen deze pagina namelijk meer pagerank geven door vanuit andere pagina’s op onze website naar deze pagina te linken. Dit noemen we intern linken of “crosslinken”. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

In het bovenstaande voorbeeld hebben we er voor gezorgd dat de pagina “dienst 2” nu ook intern links ontvangt (van “dienst 1, over ons, en de homepage”), aangegeven met de oranje lijntjes. Met andere woorden, we hebben “dienst 2” sterker gemaakt door hem meer pagerank te geven!

Tips voor intern linken bij webwinkels

Wanneer je een eenvoudige website hebt kun je handmatig intern gaan linken, je hebt immers niet zoveel pagina’s. Maar wanneer je een webwinkel hebt kan dit wel eens lastig zijn. Daarom de onderstaande tips voor intern linkbuilden bij webwinkels:

  • Geef bij een bepaald product aan: “Mensen die dit product bekeken hadden ook interesse in “¦”. Op deze manier link je dus van het ene product naar het ander product;
  • Recent bekeken. Op de homepage zou je een blokje kunnen plaatsen met “Producten die recent zijn bekeken”;
  • Categorieën onderling linken. Wanneer bezoekers in categorie A zijn zou je kunnen zeggen dat “categorie B” misschien ook wel interessant is voor ze. Je linkt dan onderling tussen de categorieën. Zorg er wel voor dat de categorieën ook daadwerkelijk gerelateerd zijn!

Conclusie

Je ziet, een goede sitestructuur is helemaal niet zo moeilijk, je moet gewoon begrijpen hoe het werkt en hoe Google denkt. En ik hoop dat dit artikel daar aan heeft bijgedragen!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

5 + 14 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company