Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Adwords optimalisatie tips

De laatste weken ben ik weer een aantal uur per dag intensief met Google Adwords bezig (er is nog plaats). Regelmatig kom ik nog campagnes tegen die wel erg vreemd zijn opgezet en die vaak meer geld kosten dan opleveren.

Hier volgen nog enkele praktische tips om je Google Adwords campagne te optimaliseren.

CTR verhogen

Het is belangrijk om een zo hoog mogelijke CTR (doorklik ratio) te halen. Waarom? Wanneer je een hoge CTR realiseert kun je de maximum CPC (kosten per klik) naar beneden schroeven en haal je toch net zoveel (of misschien zelfs wel meer) bezoekers. Met andere woorden, door een hogere CTR gaan de kosten per bezoeker, en per conversie (een aankoop of een lead) naar beneden.

Een goede manier om de CTR omhoog te brengen is het schrijven van een goede advertentie. En daar wil Google je graag mee helpen!

Google biedt de mogelijkheid om meerdere advertenties te schrijven voor één advertentiegroep. Je kunt deze advertenties dan tegen elkaar testen. De advertentie die het minste presteert (die met de laagste CTR) ga je dan aanpassen om zodoende de best presterende advertentie te verslaan op CTR gebied. Zo kom je uiteindelijk tot een advertentie met de hoogst haalbare CTR in een bepaalde advertentiegroep!

 
Inactieve zoekwoorden

Google kent een kwaliteitsscore toe aan je campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden. Wanneer de kwaliteit onvoldoende is moet je meer per klik gaan betalen of de kwaliteit verbeteren.

Een manier om een zoekwoord wat op inactief staat weer actief te krijgen is het schrijven van een relevante advertentie over dat zoekwoord. Het beste wat je kunt doen is de inactieve zoekwoorden die gerelateerd zijn aan elkaar in een aparte advertentiegroep plaatsen. Dan schrijf je een advertentie waar die zoekwoorden in voorkomen, grote kans dat de zoekwoorden plotseling weer actief worden (tegen dezelfde kost per klik)!

Een tweede voordeel is dat de advertentie meer gerelateerd is aan de zoekwoorden (vandaar dat Google een hogere kwaliteitsscore toekent) en dus ook je CTR omhoog gaat!

PS: Mocht je graag willen dat ik je Adwords campagne ga bijhouden kijk dan op deze Adwords campagne pagina.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Google Adwords optimalisatie tips"
  • Martin zegt:
    10 feb, 2008 om 00:00

    Leuk artikel. Watje hier schrijft klopt. Echter is het voor een heleboel mensen lastig om de juiste woorden te vinden voor hun campagne. Het zijn vaak de vaktermen waar de bedrijven op in zetten. Echter is het lang niet altijd zo dat de zoeker ook deze woorden intikt. Sterker nog… je collega´s vinden je maar je potenciele klant niet. Dat is jammer. Maar het ook wel te begrijpen, want je bent goed om je product te verkopen of te maken, maar marketing is een vak apart. Daarom is het abslotuut verstandig om een andere partij er bij te halen die weten wat jouw klant intikt. QueroMedia is bijvoorbeeld z´n SEA specialist. Dat scheelt veel tijd en leverd veel op.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 feb, 2008 om 09:39

    Mmm, lijkt erop dat je probeert wat klanten af te snoepen ;-). Zeker gezien het feit dat je reageert op een bericht wat bijna een jaar geleden is geplaatst…

    Reageren
  • Martin zegt:
    10 feb, 2008 om 19:14

    Sorry hoor. Had niet gezien dat het een oud bericht was. Heb gewoon adwordscampagne in getoetst en je kwam bovenaan met dit artikel. Maar heb ik geen gelijk dan?
    Enne… Als je bang bent dat je klanten verliest… gewoon maar het werk blijven doen. ;-)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014