Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google benadrukt lokale resultaten – Venice Update

Het zal velen al opgevallen zijn dat Google sinds deze maand opeens meer lokale resultaten toont in de zoekresultaten. Het gaat dan niet om meer vermeldingen in Google Maps maar om echte organische resultaten. Zo staan sites als detelefoongids.nl opeens erg hoog op sommige keywords omdat deze site veel lokale resultaten toont. Ook andere bedrijfsgidsen doen het beter dan ooit.

Google heeft de update ‘Venice‘ gedoopt en beschrijft hem als volgt;

“This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.”

In de praktijk houdt dat in dat landelijke spelers opeens concurrentie krijgen van veel kleinere lokale partijen. Maar het betekent ook dat spelers met goede content en geoptimaliseerde sites opeens concurrentie krijgen van een bedrijfsgids waar vrijwel geen content op staat. Of Google met deze update een goede stap maakt betwijfel ik, maar we zullen ons er op moeten aanpassen.

Als we testen vanuit ons kantoor in Rotterdam op het woord ‘Arbodienst’ illustreert dit bovenstaand verhaal. We zien in de top 10 opeens 4 lokale resultaten gericht op Arbodiensten in Rotterdam. Deze worden in het screenshot met de groene accolade aangeduid. Bovendien staan er 3 vermeldingen vanuit Google Maps tussen, zie rode accolade. Google focust zich met de nieuwe update dus duidelijk op lokale resultaten.

Klik voor vergroting

Als we kijken naar de top 10 op ‘arbodienst’ dan is de top 4 eigenlijk niet veranderd. Dit blijven de grote landelijke spelers. Maar doordat 4 lokale spelers opeens in de resultaten opduiken, zijn de vroegere nummer 5 en 6 opeens gezakt naar nummer 9 en 10. Voor deze spelers is er dus werk aan de winkel.

Google betrekt lokale resultaten lang niet bij iedere zoekopdracht. Maar zodra de zoekmachine enigszins doorheeft dat lokale resultaten relevant zijn, worden deze getoond. Zoeken je op ‘Arbodienst’ dan is Google er kennelijk van overtuigd dat de kans groot is dat je lokaal verder komt dan nationaal. Maar zoek je bijvoorbeeld op ‘Energie vergelijken’ dan worden geen lokale resultaten getoond omdat dit niet plaatsgebonden is volgens Google.

Tot zover de observatie, nu hoe wij hier als marketeers op in moeten spelen. Kijk uiteraard eerst of de ‘Venice’ update jouw ranking beïnvloedt. Is dat het geval dan kan je het volgende proberen;

  1. Zorg dat je website wordt opgenomen op detelefoongids.nl en op enkele bedrijfsgidsen. Zo vergroot je je zichtbaarheid en hopelijk ook het traffic naar je site.
  2. Creëer lokale landingspagina’s gericht op steden. Voor bovenstaand voorbeeld zou een pagina over ‘Arbodienst Rotterdam’ wellicht al veel kunnen uitmaken. Natuurlijk moet de pagina unieke content bevatten en niet overgeoptimaliseerd zijn.
  3. Zorg dat je website in de top 4 komt. Dit klinkt misschien als een flauwe suggestie, maar gezien het feit dat de top 4 niet verandert, worden topposities weer wat belangrijker.

Tip; Om lokale resultaten te vergelijken met landelijke resultaten wijzig je je locatie in Google. Wij zoeken vanuit Rotterdam, dit staat dus als default ingevuld. Wijzigen wij dit naar ‘Nederland’ dan zul je zien dat voor het woord ‘Arbodienst’ de resultatenpagina nogal verschilt.

Maar als je zoekt vanuit een kleinere plek, men neme ‘Reuver’ (Midden Limburg), dan zie je dat Google de landelijke resultaten laat zien, weliswaar met Google Maps maar zonder verandering in de organische resultaten. Google focust zich met de lokale resultaten dus duidelijk op grotere steden.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Hubert Mooren
Hubert Mooren is de eigenaar van netnotion.nl. Hij richt zich voornamelijk op methoden en technieken om organisch hoog in Google te scoren.
11 reacties op "Google benadrukt lokale resultaten – Venice Update"
  • waanders zegt:
    26 mrt, 2012 om 12:24

    “Zorg dat je website in de top 4 komt”.

    Hoezo het getal 4? Waar maak je dit uit op? Dat in deze ene geval de resultaten na plek 4 komen wil toch niet zeggen dat dit altijd zo werkt? Of mis ik iets?

    Reageren
  • waanders zegt:
    26 mrt, 2012 om 12:25

    Moet zijn “in dit ene geval”

    Reageren
    • Hubert Mooren zegt:
      26 mrt, 2012 om 12:35

      Het lijkt er sterk op dat de Venice update de eerste 4 resultaten niet verandert. Dit heeft niets met het keyword ‘Arbodienst’ te maken. Venice lijkt steeds na positie 4 lokale resultaten te tonen. Test het zelf maar eens.

      Keywords waarbij het ons is opgevallen zijn; taxateur, accountant, webdesign, arbodienst en nog wat meer.

  • Sietse zegt:
    27 mrt, 2012 om 22:18

    Hoe kan het dat ik bij die lokale resultaten iedere keer allemaal bedrijven uit Veenendaal te zien krijg, terwijl ik gewoon in Leeuwarden woon. Echt frustrerend.

    Reageren
  • Joris zegt:
    29 mrt, 2012 om 12:32

    De Google ranking is hiermee dus eigenlijk niet meer te controleren. Wij opereren internationaal (toch al een hele klus met SEO) en waren met bepaalde zoekwoorden al erg blij dat we eindelijk een stijgende positie hadden. Nu blijkt dus inderdaad dat wanneer dezelfde zoekwoorden in andere delen van het land worden gebruikt de ranking daar anders in elkaar steekt.

    Op welke wijze kunnen we nu onze ranking nog controleren?

    Reageren
    • Hubert Mooren zegt:
      29 mrt, 2012 om 13:03

      Goed punt. Wij stellen als locatie ‘Nederland’ in om nog enigszins een beeld te kunnen krijgen van rankings.

      Ik denk ook niet dat Google met deze update iets verbeterd heeft. In bovenstaand voorbeeld met ‘arbodienst’ zijn de lokale resultaten gewoon bagger. Een bedrijfsgids en detelefoongids.nl bieden niet de info die je zoekt.

    • Melle zegt:
      02 apr, 2012 om 16:40

      Hey Joris,

      In Google Webmasters kun je de gemiddelde posities nog herleiden.

  • Wouter Heuvelink zegt:
    06 jun, 2012 om 14:25

    in google analytics kun je de gemiddelde google ranking koppelen met webmaster tools. Heb je de meest gebruikte rapporten bij elkaar in GA

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    28 nov, 2012 om 15:31

    We zijn inmiddels weer ruim een halfjaar verder.

    De belangrijkste ontwikkeling is dat Google steeds vaker de locatie waarvandaan je zoekt AUTOMATISCH instelt.

    En je rankings worden daar op aangepast met lokale websites.

    Dit gebeurt bij +/- 30% van alle zoekopdrachten en zelf ruim 40% van alle mobiele zoekopdrachten.

    Een actuele & uitgebreide update heb ik vandaag geschreven op Marketingfacts.nl:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/impactvolle-google-update-die-niemand-ziet/

    Reageren
    • Hubert Mooren zegt:
      28 nov, 2012 om 16:51

      Ik las je uitgebreide verslag al, zag hem op Google+ langskomen. Mooi stuk.

      Dan even subjectief; een verbetering volgens jou of niet? Zelf vind ik van niet. Google lijkt je steeds meer te willen dwingen richting Adwords door het organische aspect moeilijker te maken. Dat terwijl organisch nou juist dat duurzame voordeel kan opleveren. Maargoed, dat is mijn mening.

      Zo vind ik de lokale resultaten nog steeds van slechte kwaliteit. Ik heb weer even naar ‘arbodienst’ gekeken maar hier blijven bedrijfsgidsen en telefoonboek.nl in naar voren komen zonder echte goede content.

  • Eduard Blacquière zegt:
    02 dec, 2012 om 21:00

    @Hubert
    Dankje.

    De gedachte hierachter vind ik absoluut goed: een lokale website is voor veel zoekopdrachten vaak relevanter dan een landelijke website.

    Al zie ik, net als jij, nog voldoende ruimte voor verbetering…

    Reageren

Reageren