Naar
boven
Logo Karel Geenen

Ik ben Daan Walraven en niet Daan Walraven

Ik ben Daan Walraven, low-budget internet marketeer en oprichter van Indepth Internet Marketing.  Maar wie met Google naar ‘Daan Walraven’ zoekt, krijgt toch een ander beeld.

De nummer 1 positie is van mijn bedrijf, wat waarschijnlijk komt doordat ik op blogs reageer met mijn volledige naam. Dit laat trouwens goed zien wat het effect van de tekst van een link kan zijn. De term Daan Walraven komt namelijk op de gehele site niet voor.

Bij het derde resultaat wordt het interessant. Zo blijk ik te werken bij Eyeworks en schijn ik me bezig te houden met Sterren dansen op het ijs. Dit is op zich nog niet zo erg, al is Sterren dansen op het ijs niet per se het programma waarmee ik geassocieerd wil worden.

Dan begint het. De zin “..ook ik heb een email gestuurd richting Daan Walraven om mijn ongenoegen te uiten”.. is een doorn in het oog. Want even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een andere Daan Walraven. Iemand die mij Googlet (googled?) leest hier iets negatiefs en weet niet dat het over iemand anders gaat.

Het blijkt dat het hier gaat om “De strijd om toegangskaarten” en het feit dat veel mensen geen kaarten konden krijgen. Wanneer je doorklikt kom je op een pagina waar de mensen niet echt te spreken zijn over de gang van zaken.

Daarnaast schijn ik ook nog een entertainer te zijn met een lifesize pop: de Tinodino..
Een klein stukje van de website:
“Uch vroeg: ‘Hallo dino, hoe heet jij?’.
De dino zei: ‘Wie? Ik? Ikke ben Tinodino!’.”

Met alle respect voor deze Daan Walraven (de entertainer) maar als een mogelijke klant van mij iemand ziet rond huppelen in een groen geel pakje met een mega dinosaurus ernaast denk ik niet dat dat veel geloofwaardigheid en vertrouwen geeft.

Uit de resultaten daaronder kan ik opmaken dat ik ook nog een blog heb.. en een webdesigner ben met mijn eigen bedrijf genaamd Daanmedia..

Het probleem hier is dat iemand die mij opzoekt het verschil niet weet tussen Daan Walraven (de internet marketeer), Daan Walraven (die werkt bij Eyeworks), Daan Walraven (de entertainer), Daan Walraven (de blogger) en Daan Walraven (de webdesigner).

Ik moet hard aan de slag om de resultaten die Google geeft te verbeteren, in mijn voordeel. Ik zal de komende tijd bezig gaan met mijn ‘reputatie management’ en over een aantal maanden zal ik verslag doen van het de veranderingen en de stappen die ik heb ondernomen.

Een tip die ik nu al kan geven is om in ieder geval je naam op zoveel mogelijke plekken vast te leggen. Registreer dus vooral je eigen domeinnaam. In mijn geval heb ik dus daanwalraven.nl geregistreerd. Meld je aan voor zoveel mogelijke sociale netwerken. Zelfs als je van plan bent ze nooit te gaan gebruiken. Het zorgt er in ieder geval voor dat iemand anders ze niet kan gebruiken.

Tot slot heeft Karel al een aantal artikelen geschreven over reputatie management die zeker de moeite waard zijn: Beheer de eerste resultatenpagina van Google en search engine reputation management.

Daan WalravenDaan is een lowbudget internet marketeer en kenmerkt zich door zijn vernieuwende, en soms out of the box, kijk op marketing. Bekijk vooral zijn persoonlijk profiel. Daan is oprichter van Indepth Internet Marketing, het bureau voor kleine en startende ondernemers op internet. Een aanrader is zijn nieuwsbrief waar hij nog meer tips en trucs deelt!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
13 reacties op "Ik ben Daan Walraven en niet Daan Walraven"
  • Sint zegt:
    26 jun, 2008 om 11:44

    Vermakelijk artikel, maar jij zit er maar mee natuurlijk.

    Dan kun je beter Sint Smeding heten, daarvan is er in de wereld maar één. En toch goed voor ruim 1.000 zoekresultaten:
    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22sint+smeding%22&btnG=Zoeken&meta=

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    26 jun, 2008 om 12:11

    Helemaal mee eens, ik roep al jaren bij het bedrijf waar ik werk dat personal branding (in mijn vakgebied met een online focus) heel erg belangrijk is.

    Aspecten als:
    - verbeteren zoekresultaten op eigen naam (Gewenste resultaten bovenaan)
    - verwijderen negatieve / ongewenste resultaten
    - managen zakelijke resultaten (en informatie op betreffende websites)
    - managen prive resultaten (en de informatie op de websites)
    zijn belangrijke aandachtspunten.

    Ik heb hier zelf een 3tal artikelen over geschreven en als je dan ook zoekt op “tim huijbers” kom je de juiste info tegen (voor zo’n 90%) en de resultaten bevatten ook content die ik geschikt acht. Het 1e artikel is wellicht leuk om te lezen en sluit hier aardig op aan, zie http://www.theinternetmarketeer.nl/item/online-personal-branding-profileer-jezelf-op-internet/15/.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    26 jun, 2008 om 12:25

    Kijk ook eens hoe Ruben Timmerman dat heeft gedaan.
    http://www.usarchy.com/over-ruben-timmerman/

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    26 jun, 2008 om 15:13

    Ik heb ook een startpagina (bij jouwpagina) met mijn sites, waar ik vaak mijn volledige naam gebruik, die komt bij google precies onder mijn domein.

    M.v.g. Jeroen Hubert

    Reageren
  • Edwin zegt:
    27 jun, 2008 om 08:39

    Met mijn voornaam sta al even op 1 in Google.be ( 7 of zoiets in Google.nl ) . Leuk om te horen dat Google bombing nog steeds lukt, dit maakt Matt Cuttmans alweer een stuk ongeloofwaardiger.
    Tip: gebruik de meta tag description voor de vermelding van “website van Daan Walgraven: de internet marketeer en niet de entertainer.. :)

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    27 jun, 2008 om 08:41

    Dit is niet bepaald Google bombing, gewoon SEO eigenlijk ;)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    27 jun, 2008 om 09:31

    @Edwin

    Goede tip!

    Reageren
  • Mike Post zegt:
    10 jul, 2008 om 08:48

    Haha, Daan. Ik blijk vreselijk populair te zijn. ;)

    Mijn naam is namelijk Mike Post, wat ook de naam is van een componist van o.a. de themesong van The A-Team, Airwolf, etc.

    Er is alleen een klein verschil tussen de zoekresultaten. ;)

    - Resultaten 1 – 10 van circa 17.200.000 voor mike post (0,24 seconden)
    - Resultaten 1 – 10 van circa 18.200 voor daan walraven (0,04 seconden)

    Het gaat nog een hele klus worden om op nr.1 te komen voor ‘Mike Post’. Daar ga ik eens hard aan werken! Alhoewel de zoekresultaten voor de andere Mike Post niet bepaald negatief zijn.

    Neem ook eens een kijkje op mijn SEO blog. Beste Mike. Bij deze wil ik je toch echt vragen om te stoppen met telkens je URL te seo-en. Je schrijft dat mensen een kijkje op je blog moeten nemen terwijl er op dit moment nog niks te vinden is. Dat is volgens mij puur bedoeld voor de inkomende links (die overigens op no-follow staan op deze blog). Mijn tip: schrijf interessante artikelen, dan krijg je van mij heus wel een linkje…

    Met vriendelijke groet,

    Mike Post

    Reageren
  • Sint zegt:
    10 jul, 2008 om 15:36

    Met Google-bombing heeft het niets te maken, het is puur een kwestie van controleren wat er over je te vinden is en dit eventueel sturen door de juiste links te leggen of ongewenste informatie op te schonen.

    Reageren
  • siemen zegt:
    10 aug, 2008 om 21:29

    Goede dag,

    om maar gelijk met de deur in huis te vallen:

    ik verveel mij een beetje en ga op zoek naar personen… eenmaal zoekende kom ik op het idee om iemand te zoeken die ik ooit ben tegen gekomen op stap : Daan Walraven. en je raad het al ik kom hier op deze link terecht. ik lees het bericht maar op een of andere manier voel ik mij een beetje geirriteerd worden, dit kan natuurlijk aan mij liggen maar het volgende deed zich voor : ik lees het bricht verder en verder en dan kom ik erachter dat de “daan” die ik zoek dit niet is maar de “daan” waar het over gaat wel de “daan” is die ik zoek… voor degene die mij nog kunnen volgen : ik ben dus een beetje gepikeerd omwille van het feit dat je niet volledig over jezelf gaat praten maar even iemand met toevallig dezelfde naam nog eens door de slijk haald! die daan bij Eyeworks heeft bepaalde taken om zich gekregen bij zijn werkgever ( zijnde als stage ) Daar waar hij niet over gecorrigeerd is en waar hij zelf dus waarschijnlijk ook niet fout is word op zijn naam als fout afgerekend, niet geheel correct dus als men nog als stagaire bezig is! ik weet dat door alle hectiek dingen mis kunnen gaan ,maar door het felle en onjuist handelen van bepaalde personen ( die natuurlijk heel graag zo een programma bij hadden willen wonen maar voor alles geld die het eerst komt … ) in die teksten over Daan Walraven krijgen mensen een ander beeld van Persoon, Programma en Bedrijf. Onjuist vind ik, maar nog onjuister is dat als mensen zoals deze Daan Walraven meer over een andere Daan Walraven vertellen… wie jij bent ? nog steeds geen goed beeld kunne krijgen ! Jammer vertel meer over jezelf en laat Naam genoten er beter buiten. zo herekken zoekende mensen gelijk de daan die ze zoeken en word internet ook duidelijker.

    Met vriendelijke groet
    Siemen Gradscinovca

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    11 aug, 2008 om 19:47

    Dit artikel was niet bedoeld om iemand in een kwaad daglicht te stellen. Enige sarcasme is alleen bedoeld om het punt te maken dat deze situatie voor ons alle niet handig is. Ik heb alle respect voor mijn naamgenoten (en het beroep dat ze uitoefenen) en probeer geenszins de spot met hun te drijven omwille van mezelf. Iedere spot is dan ook bedoeld om uit te leggen dat onze werkzaamheden (en de reputatie de we daarbij proberen op te bouwen) niet bij elkaar passen. De spot is dus ook op mij van toepassing.. Ik denk dat de andere Daan’s weinig voordeel ondervinden van een naamgenoot die in de internet marketing zit, en de acties die ik onderneem. We zitten nu eenmaal in een lastig parket.

    Ik ben het dan ook volledig met je eens dat het voor iemand die zoekt duidelijk moet zijn dat er verschillende Daan Walravens’s zijn. Deze tekst was dan ook bedoeld om het verschil aan te geven. Je kunt trouwens meer informatie over mij vinden bij mijn persoonlijk profiel (klik op mijn naam).

    Tenslotte wil ik nog even zeggen dat de Daan Walraven van Eyeworks niks fout heeft gedaan. De situatie die ontstond is niet zijn schuld, hij was alleen de contact persoon in deze situatie. Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat Daan uitstekend heeft gehandeld! Het is jammer dat de resulaten van Google iets anders laten (lieten) zien.

    Reageren
  • Sint zegt:
    26 aug, 2008 om 10:33

    De reactie van Siemen laat meteen de andere invalshoek zien. Niet de verwarring die kan ontstaan door het bestaan van naamgenoten, maar een verkeerd beeld dat door anderen gegeven kan worden van een bepaald persoon.

    Natuurlijk wil je dit als het jou betreft graag corrigeren, maar om dan in de tegenaanval te gaan lijkt me niet handig. Je geeft dan wel aan dat wat er geschreven wordt niet klopt, maar de lezer zal zich liever van beide lezingen distantiëren dan dat hij op andere gedachten wordt gebracht.

    Als je iets wilt doen aan je online reputatie, kun je beter proberen om de oorzaak van dat verkeerde beeld weg te laten nemen (door de informatie van het internet te halen of te laten aanpassen). Als dat niet mogelijk is, zorg dan voor een positief tegengeluid, maar ga niet in de tegenaanval als dat niet strikt noodzakelijk is.
    Lees ook eens deze post van Matt Cutts, deze bevat ook een aantal waardevolle tips voor Online Reputation Management: http://www.mattcutts.com/blog/three-tips-for-startup-bloggers/

    Reageren
  • Jasper zegt:
    05 mei, 2009 om 13:20

    Best grappig dat alle Daan’s die beschreven worden dezelfde Daan Walraven is. En dat iemand zichzelf toch de beste vind, wat een arrogantie :)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014