Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wat kunnen ondernemers leren van Barack Obama?

Barack Obama en marketing.De verkiezingscampagne van Barack Obama is een schoolvoorbeeld van moderne marketing.

Hij ontpopt zich als een meester in het bespelen van de digitale mediamiddelen en creëert een hecht netwerk (de Obama-community) van – potentiële -  kiezers via internet, e-mail en sms.

Zijn campagne bewijst dat de bouwstenen van een modern marketingbeleid de volgende zijn:

  1. een duidelijke strategie en een helder verhaal
  2. het slim inzetten van digitale media (internet, e-mail en sms)
  3. netwerking via het creëren van groepen fans of potentiële klanten


Meestal kunnen ondernemers niets leren van grote, internationale campagnes. Reden: ze zijn volledig gebouwd op massacommunicatie via reclame in kranten, radio of televisie. Ondernemers hebben die financiële middelen niet. Bij deze campagne ligt het anders. Het campagneteam van Obama heeft uiteraard de massacommunicatie niet geschuwd. Maar … de fundamenten van Obama’s succes liggen bij een andere, onderscheidende marketingaanpak.

Ik vat even voor u samen wat we als ondernemers kunnen leren uit de campagne van Barack Obama:

Zorg voor een goed verhaal.
David Axelrod, de politieke adviseur van Obama, koos voor een sterk en eenvoudig verhaal: hoop en verandering staan centraal, niet de beleidsvoorstellen. Het mogen clichés klinken, maar het eenvoudige, positieve verhaal slaat aan bij de Amerikanen. Zijn boodschap van verandering, verzoening en bruggenbouwer tussen culturen maakte van Obama in korte tijd een eigentijdse rockster met een grote schare trouwe fans.

Maak van internet en netwerking het hart van uw communicatiestrategie.
Het Obama-team hield de digitale trends nauwlettend in het oog. Begin dit jaar bleek uit onderzoek dat bijna de helft van de Amerikanen deelneemt aan de verkiezingen via digitale media. Obama heeft deze methode geperfectioneerd. Hij was daardoor niet meer afhankelijk van enkele grote bedrijven of mecenassen, maar krijgt veel kleine donaties van 20 tot 1.000 dollar. De website is helemaal gemaakt in functie van deze revolutionaire vorm van financiering, en is compleet in de Obama-huisstijl gezet. Door de ‘kleine’ Amerikaan in te schakelen en ook diens kleine giften te honoreren, wist Obama een veel groter netwerk door heel Amerika uit te bouwen en ook veel meer geld dan ooit op te halen. Het netwerk dat hij uitbouwde om Hillary Clinton te verslaan, komt hem trouwens nog altijd handig van pas in zijn verkiezingsstrijd tegen McCain.

Communiceer waar uw kiezers zijn.
Barack Obama scoort bijzonder hoog bij jonge kiezers, maar dat is nu net de moeilijkste doelgroep om te bereiken. Jongeren zijn opgegroeid met de nieuwe media: ze internetten, sms’en, bloggen en chatten erop los. Obama is helemaal mee in deze evolutie: bezoekers van zijn site kunnen video’s, ringtones, wallpapers en widgets downloaden en kijken naar Barack TV. De filmpjes veranderen voortdurend en de blog van Obama wordt constant geactualiseerd zodat bezoekers altijd iets nieuws vinden.

Wees aanwezig op sociale netwerken.
Op de website van Obama staat rechts onderaan (Obama Everywhere) een hele lijst van sociale netwerken. Van bekende netwerksites als Facebook, Linkedin en MySpace tot minder bekende gemeenschappen zoals MiGente (voor Latino’s) of Glee (voor homo’s). Zijn profiel wordt op deze netwerksites voortdurend bijgewerkt. De Obama-community is indrukwekkend: meer dan 1 miljoen mensen zijn al lid. U kunt er praten met mensen uit uw buurt die voor Obama stemmen, lid worden van lokale groepen of een overzicht van de activiteiten dicht bij huis vinden.

Ga in dialoog met uw publiek en start met een blog.
Leden van de Obama-community kunnen zelf bloggen op de site. Dat is nu net wat de moderne consument, klant of kiezer wil: ze aanvaarden het gezag niet van een autoriteit die hen zegt wat ze moeten doen, maar luisteren wel naar de mening van gebruikers of mensen van dezelfde leeftijd en gelijklopende opvattingen. De mening van bloggers is niet altijd positief. Maar moderne marketing staat gelijk met de controle over uw communicatie gedeeltelijk uit handen geven. Natuurlijk is dit laatste maar gedeeltelijk waar. Er dienen zich immers fantastische marketingopportuniteiten aan als je creatief inspeelt op de commentaren of kritiek.

Bouw aan een relatie via e-mailmarketing.
Wie de eerste keer de website van Obama bezoekt, krijgt de vraag om zijn e-mail adres en postcode in te geven. Dat legt meteen bloot dat e-mailmarketing een van de voornaamste tools van de campagne is. Het Obama-team bouwde ondertussen aan een bestand van meer dan 5 miljoen (opt-in!) e-mailadressen. Deze database wordt niet gebruikt om mensen schaamteloos te spammen. Obama slaagt erin om persoonlijke mails te sturen (beetje bij beetje vraagt men uw profiel nauwer te definiëren). Obama gebruikt e-mail om de relatie met zijn (potentiële) kiezers continu warm te houden.

Gebruik de kracht van mobiele marketing.
Barack Obama zorgde voor een stunt toen hij de keuze voor zijn running-mate bekendmaakte via sms. Men heeft de kracht van mobiele marketing goed ingeschat: wie een sms’je krijgt, opent het altijd en nog voor hij beslist heeft dat hij het niet wil lezen, heeft hij dat toch al gedaan. En dit allemaal zonder spam! Men moet zich op de site abonnee maken van ‘Obama Mobile‘ door HOPE te sms’en naar 62262.

Blijft altijd consequent in uw boodschap.
Of hij nu ver achterop lag zoals in het begin van de race, of voorsprong nam, de boodschap en communicatie van Obama bleven gelijk. Hilary Clinton daarentegen panikeerde toen de peilingen omsloegen en veranderde plots van een sterke vrouw in een emotionele kandidate die begon te wenen op televisie.

Verzorg uw huisstijl.
Obama’s huisstijl is rustgevend en overzichtelijk, en zeer effectief. Alle design is erop gericht om de marketingdoelstellingen te behalen. Het knopje ‘Donate now’ staat subtiel in het rood rechtsboven op een blauwe site, en komt op elke pagina terug. Het logo van Obama is goed gekozen, een opkomende zon (een symbool van hoop) met een verwijzing naar de strepen van de Amerikaanse vlag.

Obama maakt intensief gebruik van nieuwe technologieën als digitale media en (sociale) netwerken, en bouwt die op een strategisch sterk fundament of verhaal. Hiermee kan je de marketingveldslag winnen, ook als ondernemer.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
4 reacties op "Wat kunnen ondernemers leren van Barack Obama?"
  • Karel Geenen zegt:
    27 okt, 2008 om 12:42

    Prachtig artikel Peter! Die Obama weet inderdaad wel waar hij mee bezig is… Ben overigens erg benieuwd naar de uitslag.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    27 okt, 2008 om 14:19

    Zeer sterk artikel. Barack gebruikt alle moderne marketingmiddelen. Het kan bijna niet anders of hij moet de verkiezingen wel winnen.

    Reageren
  • Annojo zegt:
    30 okt, 2008 om 17:51

    Obama is inderdaad everywhere. Ik heb hem gelijk uitgenodigd… :-) Goed artikel!

    Reageren
  • marcel elsinga zegt:
    31 okt, 2008 om 16:53

    Wat een ontzettend goed artikel! Ik volg al een tijdje de verkiezingen in Amerika en het is waar dat de jongeren veel gebruik maken van de nieuwe media. In Nederland kunnen we hier nog wat van gaan leren wat betreft politiek bedrijven via nieuwe media`s.

    Reageren

Reageren