Naar
boven
Logo Karel Geenen

7 redenen waarom je zou moeten bloggen

Soms krijg ik te horen dat bloggen passé is, maar eigenlijk kan niets verder van de waarheid af liggen dan dat. Diverse programma’s en oplossingen bieden ons namelijk de mogelijkheid om onze mening en vooral onze kennis en ervaring te delen met een veel groter publiek dan ooit tevoren.

Ik ben van mening dat iedereen moet bloggen en dit ook daadwerkelijk kan gaan doen. Natuurlijk komt het niet als een verrassing voor mensen die mij een beetje kennen en is dit ook een van de belangrijkste redenen waarom ik regelmatig nieuwe artikelen plaats op mijn eigen website, maar ook steeds meer gastblogs schrijf.

Recent las ik een artikel van Antonio Cangiano van IBM over waarom elke professional zou moeten overwegen om te gaan bloggen. Mede naar aanleiding daarvan heb ik besloten om mijn 7 belangrijkste redenen te vertellen waarom je op zijn minst zou moeten overwegen om te gaan bloggen (als je dit nog niet doet).

#1 Bloggen verbetert je vaardigheden om een verhaal te vertellen (storytelling)

Bloggen gaat vooral over het vertellen van een verhaal, of dit nu in woorden, met afbeeldingen, video’s of een podcast is. Dit wordt ook wel storytelling genoemd en is tegenwoordig een belangrijk onderdeel geworden van content marketing.

Voor storytelling hoef je geen talent te hebben, omdat het een vaardigheid is die je continu kunt verbeteren. Door te oefenen kun je steeds beter verhalen vertellen. En bloggen is een uitstekende mogelijkheid om je storytelling vaardigheden bij te schaven.

#2 Bloggen verbetert je communicatieve vaardigheden

Communicatie betekent in essentie dat je informatie met anderen deelt. Hoe beter je communicatieve vaardigheden zijn, des te beter kun je jouw ideeën, vaardigheden en kennis overbrengen op anderen. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik ben begonnen met bloggen.
Door je storytelling vaardigheden te polijsten kun je ook je communicatievaardigheden verbeteren. Zelf ben ik van nature geen gemakkelijke prater, introvert en erg verlegen, maar door veel artikelen te schrijven kan ik steeds beter mijn verhaal vertellen en gaat het mij allemaal gemakkelijker af.

#3 Bloggen bouwt jouw persoonlijke informatiearchief

Dit is nog een reden waarom ik ben gestart met bloggen. Elke dag worden we werkelijk gebombardeerd met informatie die we proberen te consumeren. Iedereen heeft daarbij zo zijn eigen manier hoe hij of zij zoekt naar bepaalde informatie. Bloggen helpt echter om informatie te archiveren waar je op een gegeven moment naar op zoek bent.
Omdat ik regelmatig artikelen schrijf voor mijn blog is er inmiddels een aardig archief ontstaan. Ik doorzoek zo nu en dan mijn blog en kom dan onderwerpen, oplossingen en ideeën tegen die ik wellicht was vergeten maar op dat moment erg waardevol voor mij kunnen zijn. Soms is het zelfs goed voor je ego (en wie wil dat nu niet?!) om te kijken hoe ver we zijn gekomen met bepaalde onderwerpen.

# 4 Sharing is caring

Deze term heb ik ooit opgepikt bij een van mijn opdrachtgevers en geldt nog altijd als een van mijn belangrijkste grondleggers voor Slagter Media. Ik ben van mening dat je door je kennis te delen van toegevoegde waarde kunt zijn voor anderen.
Bloggen kan een goed platform zijn voor het delen van jouw kennis met anderen die daar wellicht in zijn geïnteresseerd en van jou kunnen leren om hun leven te verbeteren.

#5 Positioneer jezelf als een autoriteit

Bloggen helpt je om je zowel op persoonlijk als bedrijfsmatig vlak krediet op te bouwen bij anderen. Je kunt je namelijk op deze manier positioneren als een autoriteit binnen jouw branche of niche. Door je kennis te delen wordt je namelijk sneller gezien als een expert op je vakgebied (en iedereen is ergens een expert in).
Als je dit goed doet, kan bloggen ervoor zorgen dat jouw autoriteit zorgt voor een beter positie binnen de zoekresultaten. Mensen zullen namelijk eerder jouw content aanbevelen en delen met hun netwerk, wat steeds meer van invloed is op de resultaten van zoekmachines.

#6 Bloggen maakt vrienden

Doordat mensen uit je netwerk jouw content met hun netwerk delen is de kans groter dat je in contact komt met nieuwe connecties. Het heeft mij bijvoorbeeld in contact gebracht met diverse gave online ondernemers, waarvan ik een aantal inmiddels ‘live’ heb mogen ontmoeten.

#7 Bloggen kan zorgen voor extra inkomsten

De meeste (online) ondernemers denken dat zij niet een serieus inkomen kunnen verwerven door te gaan bloggen. Maar naast dat je door bloggen in contact komt met andere mensen binnen je vakgebied, kan het ook zorgen voor extra inkomsten.

Zo hebben mijn artikelen mij in contact gebracht met een aantal mensen die op een gegeven moment zelfs opdrachtgevers zijn geworden. Daarnaast ben ik in contact gekomen met een aantal vooraanstaande online marketing blogs en gevraagd of ik (soms deels betaald) wil gaan bloggen voor hen.

Dit geeft mij enerzijds extra inkomsten, maar daarnaast vergroot het mijn bekendheid en autoriteit. Tot slot is het goed voor linkbuilding en daarmee mijn positie binnen de zoekresultaten. Ik zie daarom bloggen wel degelijk als een manier om extra inkomsten te verwerven.

 

Wat vind jij van mijn 7 belangrijkste redenen om te gaan bloggen? Welke redenen zou jij nog noemen en waarom ben jij wel of niet begonnen met bloggen? Laat een reactie achter!

 

Dit artikel is geschreven door Christian Slager, eigenaar van Slagter Media


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
29 reacties op "7 redenen waarom je zou moeten bloggen"
  • Emile Giethoorn zegt:
    27 aug, 2012 om 14:13

    Heldere story ;)

    Ik ken en geloof ze alle 7, maar soms kan het ook een manier zijn om een ander ingewikkeld blog op simpele manier te verwoorden.

    Wel moet ik zeggen dat ik in het verleden wel meer heb geblogd waarbij mensen soms niet op de inhoud in gingen maar op de schrijffouten. Erg jammer vind ik dat, aangezien het om de inhoud gaat waar ik dan verstand van denk te hebben en ik niet pretendeer foutloos te kunnen schrijven… in tegendeel ik weet van mijzelf dat het schrijven bij mij het zwakke punt is. Juist hierom ben ik waarschijnlijk tot op heden nog niet begonnen om mijn eigen blog te vullen over bepaalde onderwerpen.

    Reageren
    • Christian zegt:
      27 aug, 2012 om 14:51

      Bedankt voor je reactie Emile, leuk.

      Helemaal met je eens dat het om de inhoud gaat en ik ken gelukkig ook genoeg blogs waar ze niet over spelfouten vallen. Dan ontstaat er tenminste een waardevolle interactie/discussie :).

    • clara legêne zegt:
      29 aug, 2012 om 11:05

      Een herkenbaar probleem, Emile. Al mijn klanten hikken ertegenaan. Maar gelukkig kun je bij mij een abonnement nemen en was en strijk ik al je stukken voordat ze gepost worden. Als je wilt zet ik ze ook nog voor je op internet.

      Zo komt Reden 7 niet alleen voor jou, maar ook voor mij uit. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd :)

  • Sabrina zegt:
    28 aug, 2012 om 18:20

    Like! Leuk stuk!

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 08:12

      Dank je wel Sabrina!

  • Ria zegt:
    29 aug, 2012 om 09:46

    Ik ben net voor Kerstmis 2011 online gegaan met mijn webshop en ben ervan overtuigd dat ook ik een blog moet koppelen aan mijn webshop. Hoe dikwijls post je een bericht? En schrijf je enkel over gerelateerde onderwerpen over je product of schrijf je ook over de dagelijkse dingen die je meemaakt? Geef je je blog dezelfde naam als je onlineshop? Of kies je beter voor een naam gerelateerd aan een goed scorend zoekwoord (waarvan je uiteraard de domeinnaam aankocht)? Met vriendelijke groeten,

    Ria De Smet
    Majouline

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 09:58

      Hallo Ria, misschien heb je iets aan deze infographic? http://www.slagtermedia.nl/het-nut-van-bloggen/. Daarin wordt onder meer uitgelegd wat de effecten zijn van de hoeveelheid artikelen die je per week plaatst.

      Probeer bij je berichten altijd informatief te zijn. Er mag natuurlijk altijd een commerciële kant aanhangen, maar dat moet niet de boventoon gaan voeren.

      Je blog hoeft volgens mij niet per sé dezelfde naam te hebben als je webshop. Je kunt bijvoorbeeld ook onder je eigen naam bloggen. En ook op basis van een goed zoekwoord kun je aardig scoren, zolang de inhoud/content maar waardevol is en aansluit op je blog.

  • Luc zegt:
    29 aug, 2012 om 10:03

    Goed artikel.

    Ik kom geregeld bij kleine ondernemers met een standaard website: homepage, diensten en/of producten pagina, een over ons pagina en een contactpagina. Soms iets uitgebreider. Juist deze ondernemers hebben in mijn ogen baat om te gaan bloggen.

    In een blog kunnen ze op een andere manier over hun kennis schrijven. Anders dan de commerciële tekst die vaak op de (te) beknopte diensten of producten pagina staat. Door te bloggen kun je potentiële klanten overtuigen van je kennis. Bovendien zorgen deze extra pagina’s/artikelen voor extra bezoekers op de website. Als de artikelen echt goed zijn, leveren ze geregeld ook nog link op.

    Het is lastig om klanten te overtuigen om te gaan bloggen. Er is altijd wel een smoes; geen tijd, waar moet ik het over hebben? etc. Maar zijn ze overtuigd en gaan ze daadwerkelijk bloggen, dan plukken ze daar uiteindelijk allemaal de vruchten van.

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 11:36

      Herkenbaar verhaal Luc en ik ben het helemaal met je eens. Door een blog kun je jezelf neerzetten als een ‘expert’ en wordt je op termijn aangeraden door mensen.

      Ook de argumenten hoor ik regelmatig en daar is volgens mij nog veel wint te behalen.

  • Johan Ockeloen zegt:
    29 aug, 2012 om 10:34

    Met bloggen maak je vrienden en kun je je ei kwijt.
    Je zou dan wel moeten zorgen dat de mensen je blog kunnen vinden….
    Stuur in een keer een mail naar al je contacten met je bligadres.

    Groetjes Johan

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 11:37

      Hallo Johan bedankt voor je reactie, leuk. Je kunt ook je blog onder de aandacht brengen door een nieuwsbriefbestand op te bouwen. Zodoende komen jouw stukken regelmatig bij hen onder de aandacht.

  • Johan Ockeloen zegt:
    29 aug, 2012 om 10:36

    Met bloggen maak je vrienden en kun je je ei kwijt.
    Je zou dan wel moeten zorgen dat de mensen je blog kunnen vinden….
    Stuur in een keer een mail naar al je contacten met je blogadres.

    Groetjes Johan

    Reageren
  • Diana zegt:
    29 aug, 2012 om 11:42

    Goed artikel Christian,

    Ik heb nog nooit geblogd en zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Ik houd Linkedin, facebook, Google+ en Twitter bij en ben daar best veel tijd mee kwijt. Wat zou je dan nog met een blog moeten?

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 12:01

      Dank je wel Diane.

      Bloggen kost inderdaad tijd, maar als je artikelen schrijft die redelijk tijdloos zijn is het zeker een waardevolle investering. En je kunt het ook uitbesteden.

      Social media kan inderdaad ook veel tijd kosten, zoals Lianne al eens liet zien http://www.karelgeenen.nl/16/een-week-in-social-media-bij-karelgeenen-nl/. Maar een blog kan je helpen om meer te doen met social media, deze te voeden met je content en nog meer de interactie met je netwerk aan te gaan.

  • Jan zegt:
    29 aug, 2012 om 14:46

    Ik kan de 7 genoemde punten vanuit ervaring onderschrijven en kan er wellicht nog een bij aanvullen;

    Ik stuur mijn blogberichten maandelijks als nieuwsbrief naar vele abonnees (bijv. http://ymlp.com/zF2ahJ). Dit zijn e-mail adressen waarvan ik meestal niet weet wie er achter zit. Regelmatig word ik op netwerkbijeenkomsten van mijn doelgroep herkend en aangesproken. Mijn spreekt mij dan aan alsof we elkaar al jaren kennen. Heel vreemd wanneer je dit niet gewend bent. Er is dan al een vertrouwensband opgebouwd waar ik direct gebruik van kan maken.

    Reageren
    • Christian zegt:
      29 aug, 2012 om 14:59

      Dank je wel voor je toevoeging Jan, erg bruikbaar. Een nieuwsbrief kan inderdaad de band met je lezers versterken. Het zorgt er ook voor dat bepaalde artikelen weer onder de aandacht komen en daaruit weer nieuwe acties kunnen voortvloeien.

  • Tom Lassing zegt:
    29 aug, 2012 om 17:08

    Een extra reden om het te doen is dat het je dwingt ergens eens goed over na te denken. Dat is best iets wat wat meer mensen zouden mogen doen… nadenken.
    En als je dan nagedacht hebt, zet het dan maar in je blog!

    Reageren
  • Femi zegt:
    30 aug, 2012 om 01:20

    Top artikel. Vooral de reacties in deze artikel vind ik heel zinvol. Helaas maak ik zelf ook veel spelfouten maar omdat ik de opleiding Communcatie en Multimedia,
    volg vind ik het toch belangrijk om mijn communicatie vaardigheden te vergroten.
    En Emile, iedereen maakt spelfouten. Zelf vind ik ze niet zo erg. Zolang ze maar niet op de saaie diensten en over ons pagina staan. Daar moet alles wel heel zakelijk zijn.

    Reageren
    • Christian zegt:
      30 aug, 2012 om 09:02

      Bedankt Femi. Ik ben het helemaal met je eens, in de interactie onder een artikel kun je altijd nog extra waarde voor de lezer creëren.

      Spelfouten zijn natuurlijk vervelend, maar kunnen naar mijn mening altijd voor komen zoals je zelf ook al zegt. Het gaat vooral om wat je probeert te vertellen. En hoe meer je blogt, des te beter je gaat schrijven.

      Je zegt de saaie diensten en over ons pagina, maar misschien is het dan juist de bedoeling dat bedrijven deze niet of ten minste minder saai maken, zonder het zakelijke aspect uit het oog te verliezen?

  • Femi Babadudu zegt:
    30 aug, 2012 om 19:53

    Christian,

    Je hebt volkomen gelijk dat een diensten pagina creatief mag zijn. Zelf zou ik er een creatievere naam voor bedenken maar als je op diensten klikt weet je wat je krijgt.
    Bij de menu hierboven staat “huur Karel”. Ik hou van een dienst gerichte menu, maar een item als “onze diensten” lijkt mij logischer waarna je vervolgens op die pagina de C2A kan verwerken.

    Verder merk ik zelf dat creativiteit veel klanten afschrikt. Klanten houden van het bekende en zie bij mijn aanvragen maar een kleine groep die een exclusieve website willen.
    Zelf denk ik dat het komt door de: “wat de boer niet kent, eet hij niet” gedachte.
    Daarnaast doen sommige opstellingen het goed. Ik vind elke WP blog maar op elkaar lijken. Heb zelf sinds een maand een blog opgezet, welk echt heel anders is. Maar of dit goed is moet ik nog maar bekijken ;)

    Reageren
    • Christian zegt:
      31 aug, 2012 om 08:42

      Het is inderdaad afwegen in hoeverre je het ‘oude vertrouwde’ combineert met iets nieuws, creatief. Dat moet je uiteraard zelf afwegen samen met wat je bezoekers graag willen.

      Het is goed om te pionieren, ook met je blog, en of het goed is of niet hangt natuurlijk ook af welke doelstellingen je jezelf oplegt.

  • Miranda van Driel zegt:
    01 sep, 2012 om 11:47

    Voor mijn bedrijf PIXIE.NL ben ik ook gaan bloggen en ik moet zeggen dat ik het vooral erg leuk vind om gewoon te vertellen wat ik nu eigenlijk doe.

    Ik ontwerp en maak een eigen label sportkleding onder de naam PIXIE Bodywear en hoewel op de website vermeld staat dat wij het zelf maken, made in Holland e.d. verbaas ik me erover hoe slecht die boodschap overkomt.
    Meestal als mensen echt in ons atelier staan en de machines en rollen stof zien, hebben ze pas in de gaten dat het echt ‘met de hand’ hier in Hellevoetsluis gemaakt wordt.

    Helaas gebeurt dat ook niet veel meer in Nederland en heeft de gemiddelde sporter er begrijpelijk geen idee meer van hoe dat in zijn werk gaat.

    Dit probeer ik dus door mijn blog duidelijk te maken en hoop zo ook mijn passie voor het zelf produceren van sportkleding in NL naar voren te brengen.

    De reacties die ik hierop krijg, zorgen ervoor dat ik door blijf zetten alsmede de goede resultaten met Google.

    Reageren
    • Christian zegt:
      01 sep, 2012 om 12:24

      Hallo Miranda, het is inderdaad belangrijk dat je het zelf ook leuk vindt om te bloggen. De boodschap overbrengen vergt soms een lange adem. Wellicht dat je het ook via andere kanalen kunt overbrengen, bijvoorbeeld via gastblogs? Misschien dat je daarnaast met video’s kunt gaan werken?

    • Miranda zegt:
      01 sep, 2012 om 12:28

      Hallo Christian,

      Hoewel ik het in het begin niet heel erg leuk vond, vooral omdat je er zelf te moeilijk over denkt, merk ik dat ik nu steeds gemakkelijker ga bloggen.

      Ik probeer ook wat gastblogs te vinden, maar dat valt niet mee.

      Video’s is zeker een goed idee en dat staat ook wekelijks op mijn planning, maar daar komt nog niet veel van. Dat zou ik eigenlijk komen maar meteen moeten gaan doen. Ook als het druk is want dat doe ik ook met bloggen!

  • Miranda zegt:
    01 sep, 2012 om 11:53

    Voor mijn bedrijf pixie.nl ben ik gaan bloggen en kwam op het idee om dit in een ander concept op te gaan zetten binnen de paardenwereld.

    Ik heb hiervoor het online paardenplatform http://www.ponypraat.nl opgezet.
    Hier kunnen bloggers een kijkje achter de schermen van hun paardenwereld geven én worden de leukste webshops vermeld.

    Het is erg leuk om te zien hoe de verschillen zijn tussen de bloggers en ook leerzaam om iets van de andere disciplines in de paardensport te lezen.
    De reacties zijn erg leuk en het is ook leuk om te zien dat juist de meest ‘gewoon’ geschreven blogs het beste worden gelezen.

    De koppeling met de Facebook pagina en twitter zorgt ervoor dat er steeds meer bezoekers op http://www.ponypraat.nl komen.

    Reageren
    • Christian zegt:
      01 sep, 2012 om 12:26

      Wat goed zeg dat je naast Pixie tijd hebt gevonden om nog een andere interesse op te kunnen zetten. En zo te zien is Ponypraat een actief platform! Misschien dat je nog interviews kunt gaan doen met mensen uit de paardenwereld?

    • Miranda zegt:
      01 sep, 2012 om 12:30

      Waar je hart van vol zit….. daar maak je dan vanzelf tijd voor. Gelukkig werk ik hier ook met andere bloggers waardoor het leuker is om te doen.
      Ponypraat is nu 1 maand online en tot nu toe is iedereen actief en wil graag met ons samenwerken. Ik leer nu ook vooral dat #durftevragen vele deuren opent.

      De interviews staan al in de planning. Een nieuwe rubriek gaat worden: de instructeur & zijn leerling en dan in alle disciplines van de paardensport.

      Will be continued!!

  • Christian zegt:
    03 sep, 2012 om 17:30

    Daar heb je helemaal gelijk in Miranda. Inderdaad, niet geschoten is altijd mis. Je bent goed bezig!

    Reageren

Reageren