Naar
boven
Logo Karel Geenen

Al eens aan deze online klantenservice tips gedacht?

Wanneer je klanten vragen, klachten of opmerkingen hebben voorzie je ze uiteraard graag van een antwoord, maar dit kost tijd.. en geld. Als je online klantenservice optimaal is ingericht zal dit je niet alleen veel tijd (en geld..) besparen. Je klanten waarderen deze online service, voelen zich daardoor prettig en komen dan eerder bij je terug voor een volgende aankoop.

Een prachtige win-win situatie!

Vandaag geef ik een aantal tips voor een optimale online klantenservice.

Ga voor duidelijk, duidelijker en duidelijkst

Ben duidelijk over de contact mogelijkheden, en zorg ervoor dat deze makkelijk te vinden zijn. Loop je website eens na en bekijk vanaf welke pagina’s de klant om hulp kan vragen. Is dit overal even duidelijk en zichtbaar aanwezig? Dit kan je simpelweg oplossen door een ‘klantenservice’,  ‘help’ of  ’contact’ button aan je menu toe te voegen. Laat je klanten er niet naar zoeken. Je klantenservice pagina hoort simpel en duidelijk te zijn. De klantenservice pagina van Bol.com vind ik een erg goed voorbeeld:

 

Alle contact mogelijkheden staan overzichtelijk uitgelegd. Vanaf hier kom je snel bij de informatie die je zoekt. Simpel en meteen duidelijk.

Vragen staan vrij

Er zijn verschillende onderdelen die je aan de klantenservice kunt toevoegen. Ik vind een FAQ (Frequently Asked Questions) echt onmisbaar. Het is een makkelijke manier om je informatie inzichtelijk te maken. De meest effectieve FAQ’s geven alleen die vragen weer die op dat moment voor de klant relevant zijn.  Dus gerelateerd zijn aan de content die op dat moment te zien is. Als je hem dan ook nog eens doorzoekbaar maakt, is het helemaal top ;-).

Hallo contact?

Als je ervoor kiest ook telefonisch bereikbaar te zijn moet je niet vergeten om erbij te zetten voor welke tijden dit geldt. Daarnaast zijn eventuele kosten uiteraard ook fijn om van te voren te weten. Zorg er, als het even kan, voor dat je klanten gratis met je kunnen bellen: neem een 0800 nummer. Dit draagt bij aan de ultieme service- en klantgerichte uitstraling.

Heb je een e-mail mogelijkheid? Vergeet dan niet te vermelden binnen welke tijd je klant een antwoord kan verwachten en kom deze belofte ook na..! Wanneer je dit goed doet zal de klant zien dat je niet bang bent voor persoonlijk contact en eventuele vragen of klachten. Zelfs boze klanten zullen je waarderen voor een snelle en gerichte service.

Maak het (nog) persoonlijker

Naast de ‘gewone’ online klantenservice, zoals hier boven besproken, kan je ook nog nét een stapje verder gaan.  Wanneer je werkt met een klantlogin (wie doet dit tegenwoordig niet meer..?) weet je dus wat voor bestellingen er eerder zijn gedaan. Gebruik dit in je voordeel! Stuur dan niet een algemene nieuwsbrief, maar personaliseer deze met bijpassende artikelen.

Wil je gebruik maken van live chat, maar daarvoor geen chatbot gebruiken? Laat deze optie dan alleen op je site verschijnen wanneer er ook daadwerkelijk iemand aanwezig is. Niets vervelender als klant een vraag stelt en in het schermpje ziet verschijnen: “momenteel zijn wij offline”.

Wil je echt het hart van je klanten veroveren? Dan is deze actie van Mortons Steakhouse misschien wel goede inspiratie ;-)(Hij mag dan wel van vorig jaar zomer zijn.. ik ben nog geen betere tegen gekomen!)

Zoals altijd zie ik graag aanvullingen verschijnen in de reacties!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
4 reacties op "Al eens aan deze online klantenservice tips gedacht?"
  • Bert zegt:
    27 jul, 2012 om 11:28

    “Wel is aan deze ….” > Wel is? Oei….. cursusje Nederlandse spelling? ;-)

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    27 jul, 2012 om 11:38

    Het is al aangepast.. typisch Brabants ;-)

    Reageren
  • Klantenservice 2.0: content is king! zegt:
    09 okt, 2012 om 11:16

    [...] lopende bestellingen te volgen. Dit gaat allemaal nét een stapje verder dan een FAQ en 0800 nummer (maar onderschat deze simpele middelen niet!).In de praktijkDeze bedrijven laten zien hoe het bieden van extra content in de praktijk kan worden [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014