Naar
boven
Logo Karel Geenen

Businessmodel eBay op de helling?

ebay-logoHet nieuws is een paar dagen oud maar toch wil ik er nog even op terugkomen. eBay heeft middels een mailing (zie verderop in dit artikel) aan zijn klanten gevraagd een petitie te tekenen. De petitie is genaamd: Kom om voor je recht om online te kopen en verkopen.

Het zit namelijk zo: een aantal (grote) merkeigenaren willen dat hun producten niet meer verkocht mogen worden via bijvoorbeeld eBay of andere websites (handelsplaatsen). Reden: namaak proberen een halt toe te roepen.

Einde van webverkopen?

Wat deze merkeigenaren vragen is best ingrijpend. Van de ene kant begrijp ik ze wel. Exclusiviteit is voor sommige merknamen erg belangrijk. Van de andere kant, als dit echt doorzet zou het zomaar eens kunnen dat er binnenkort een hele hoop producten niet meer via handelsplaatsen verkocht mogen worden.

Lees de mailing hieronder (bron=eBay) maar eens en laat me weten hoe jij over dit onderwerp denkt!

eBay is gebaseerd op een eenvoudig idee, namelijk om mensen een wereldwijd handelsplatform te bieden waar iedereen vrijwel alles kan kopen of verkopen. Echter dit idee ligt nu onder vuur. Bepaalde merkeigenaren en fabrikanten proberen namelijk de verkoop van hun producten op online handelsplaatsen en andere websites in de Europese Unie een halt toe te roepen.

Dit ondermijnt het recht van onze verkopers op eerlijke concurrentie in het online segment en de toegang voor onze kopers tot de beste aanbiedingen in een zo breed mogelijk assortiment van producten.

Een aantal merkeigenaren wil op deze manier voorkomen dat er namaak producten op eBay worden verkocht. Maar dankzij onze samenwerking met 31.000 andere rechthebbenden is vorig jaar slechts 0,15 procent van de aangeboden producten als mogelijke namaak gerapporteerd. Deze merken zijn er in werkelijkheid op uit om de verkoop van al hun producten op onze site te blokkeren, of deze nu nieuw, tweedehands, echt of namaak zijn. Het gaat niet alleen om luxeobjecten, maar ook om alledaagse producten zoals kinderspeelgoed, elektronische apparatuur, grasmaaiers en kinderwagens. Als we andere merkeigenaren ervan willen weerhouden om vergelijkbare stappen te zetten, moeten we nu actie ondernemen.

Wij dringen er daarom bij Europese beleidsmakers op aan om het Europese mededingingsrecht dusdanig aan te passen dat er een einde komt aan deze oneerlijke handelspraktijken. Alleen met uw hulp kunnen we hen ervan overtuigen actie te ondernemen. Als u wilt meedoen aan onze campagne tegen belemmeringen voor online handelen, verzoeken we u onze petitie te ondertekenen.

Met vriendelijke groet,

Het team van eBay


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
6 reacties op "Businessmodel eBay op de helling?"
  • Dave zegt:
    28 jul, 2009 om 09:41

    Het is niet enkel ebay die hier problemen mee heeft. Ik merk dat meer en meer producenten/leveranciers/merken moeilijk beginnen te doen als je hun zooi online (wilt) verkopen.

    Gisteren kreeg ik trouwens nog een mailtje binnen van iemand die me vertelde dat in zijn branche, er ‘mondelinge’ prijsafspraken zijn en prijzen kunstmatig hoog moeten gehouden worden.

    Indien de verkoper dat niet doet begint het klachten te regenen :

    - schenden van het auteursrecht op foto’s die notabene door de leverancier worden geleverd !
    - onhaalbare verkoopsvoorwaarden
    - klantendienst moet taal beheersen van land waar wordt verkocht. Kan je nagaan als je een verkoop naar Hongarije of dergelijke doet moet je dus iemand in je bedrijf hebben die de taal spreekt :o

    Er is dus heel wat aan het veranderen en ik merk dat deze praktijken enkel voorkomen bij bedrijven die offline veel verkoopspunten hebben.

    Ze voelen natuurlijk de nattigheid maar de opmars van de online verkoop gaan ze hoe dan ook nooit kunnen tegenhouden, wat ze ook proberen…snappen ze dat nu echt niet ?

    Dave

    Reageren
  • Marco zegt:
    28 jul, 2009 om 10:10

    Gaat het hier om nieuwe spullen? Voor gebruikte spullen denk ik niet dat ze een poot hebben om op te staan.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    29 jul, 2009 om 15:04

    Nadat de entertainments industrie (film en muziek) dit al jaren voelt en uit volle macht probeert hun regeltjes op te dringen aan de consument volgen nu dus ook andere bedrijven die van alles proberen te blokkeren waarbij de consument de enige is die de echte dupe hiervan is.

    Ik snap niet dat bedrijven zich niet focussen op de kansen die online bied ipv het steeds maar aangaan van de confrontatie met de ‘tussenpersonen’.

    Beetje bij beetje zie je nieuwe initiatieven in de media industrie die door harde klappen geleerd heeft van de wanvertoning die hun aanpak heet, beetje bij beetje zie je dus nu ook dat ze nieuwe business modellen bedenken. ipv een petitie tekenen moeten ze er eens wat mensen heensturen, niet voor een correctie met de harde hand, maar een brainstorm of het brengen van inzicht in nieuwe mogelijkheden.

    Het verhaal van Dave klink overigens als illegaal. Dit soort praktijken mag je gewoon melden en zijn strafbaar. Vooral als het er zo duidelijk op ligt kun je er best tegenin gaan. Je relatie wordt er niet beter op, maar op die manier valt toch al niet te werken.

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    06 aug, 2009 om 08:14

    Kijk het is eigenlijk heel eenvoudig. Indien je het riscico wil nemen om evt een nep merk aan te kopen, dan is dat je vrije keuze. Indien je echte merken verkoopt aan een lagere prijs, is dat je eigen keuze. En als merkwinkels daar problemen mee hebben is dat spijtig, dat noemen ze nu vrije markteconomie. Idd, het kleine percentage fake materialen weegt niet op tegen de voordelen die het biedt aan menig kopers.
    Wat is er eerlijker als vraag en aanbod naar elkaar toe laten komen, als we hier ook al mee gaan beginnen?
    Plus zo heeft onze nieuwe winkel ook niet veel kans op slagen, net nu we ebay het vuur aan de schenen wilden leggen ;-)

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    06 aug, 2009 om 13:09

    De leveranciers willen gewoon de prijs kunstmatig hoog houden. Dat is helaas de macht die ze hebben gekregen maar als ze niet direct aan je leveren maar via een tussenpersoon dan kunnen ze er denk ik ook weinig tegen doen.

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    03 nov, 2009 om 10:51

    Ai niet goed voor ons. willen net aan onze internationale release starten.

    Reageren

Reageren