Naar
boven
Logo Karel Geenen

Conversietip: zorg voor reviews!

Als mensen online een product willen aanschaffen zijn er verschillende factoren die bepalen of de aankoop bij jou wordt gedaan of bij een concurrent. Ook de keuze van merk en model is afhankelijk van de informatie die de potentiële koper te zien krijgt of al bezit. Deze koper zal voor zijn aankoop meestal ook nog proberen extra informatie in te winnen over zijn keuze van aankoop. Een belangrijke informatiebron voor het aankopen van een product zijn: reviews!

Reviews

Reviews hebben een grote waarde omdat deze informatie voor de koper veel geloofwaardiger is dan de informatie die de webwinkel aanbiedt. Ook al staan deze reviews op dezelfde website! Zelfs reviews met een licht getinte negatieve aard kunnen door een goede respons van de webwinkel nog steeds leiden tot een conversie verhogende review.

Aanbevelingen door andere zorgt voor hogere conversie. En dan hebben we het nog niet eens over aanbevelingen die gedaan worden door onze vrienden!

Hoe krijg je reviews?

Om te zorgen dat je klanten een review schrijven zijn verschillende tactieken mogelijk. Ik zie steeds meer websites die hier gebruik van maken op verschillende manieren. Zaken die verloot worden onder de mensen die een review geschreven hebben enz. Maar een simpele en effectieve manier om aan een review te komen is volgens mij nog steeds de meer persoonlijke benadering. Dit via de bedankpagina waar je de koper bedankt en iets gratis geeft als deze een review zou willen schrijven over het aangekochte product. Na een week stuur je de klant een herinneringsmail met een link naar de reviewpagina.

Dit is inderdaad wel een kleine investering die je zult moeten maken. Maar dit wordt meestal snel terugverdiend omdat mensen sneller een product zullen kopen dat duurder is maar veel goede reviews heeft gehad! Ook blijven deze reviews een toegevoegde waarde hebben voor de websites. Door het vragen van een review op de bedankpagina kun je gaan sturen voor welke producten je een review wilt . Op die manier kun je meer gerichte productconversies gaan bereiken.

Meer tips?

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan reviews te komen. We zijn dan ook erg benieuwd welke tactieken jullie hiervoor gebruiken, zodat we daar allemaal van kunnen leren. We horen jullie tips graag in de reacties hieronder!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
16 reacties op "Conversietip: zorg voor reviews!"
  • Harry zegt:
    27 mei, 2011 om 13:30

    Ben het er op zich mee eens. Echter, in onze shop is van elk product een beperkt aantal of slechts 1 op voorraad. Zou dan een gastenboek niet beter zijn?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      30 mei, 2011 om 11:39

      Inderdaad, zoals Erik al aangeeft is het beter om deze dan te verzamelen op een gezamenlijke pagina’s.

  • Erik zegt:
    27 mei, 2011 om 23:38

    Goede post, wij zijn gestart met het vragen van een review, zonder iets er voor terug te doen. En mensen vullen het gewoon in, en als ze nog een vraag / klacht hebben reageren ze op het mailtje ipv het online neer te zetten.

    Me conversies zijn niet verhoogd sinds ik meerdere reviews heb.

    @Harry, je kan ze misschien naar een gastenboek / review pagina sturen over je shop, Dus hoe beoordeel mensen de shop.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      30 mei, 2011 om 11:41

      Bedank voor het delen van je ervaring Erik!

  • Oscar zegt:
    30 mei, 2011 om 17:10

    Uit onderzoek is gebleken dat direct 5 dollar geven bij een enquete meer responses oplevert dan een beloning te geven van 50 dollar als de enquete wordt opgestuurd.

    Dat op zichzelf is al opmerkelijk. De 5 dollar creëert een gevoel van ‘iets terug willen doen’ en dat is een sterke psychologische trigger.

    Zeker het testen waard lijkt me op een dezelfde soort manier maar dan met reviews vragen.

    Reageren
  • Anne zegt:
    31 mei, 2011 om 13:37

    Goed bericht, wij zijn bezig met de implementatie van een review module in onze Drupal site.

    Reageren
  • Jedidja zegt:
    31 mei, 2011 om 14:13

    Goeie tip, maar hier gaat het alleen om reviews over producten. Hoe zit het met reviews over je bedrijf, de afhandeling en service? Zijn die niet ook heel waardevol?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      31 mei, 2011 om 15:31

      Die zijn inderdaad ook waardevol. Als je echt aan branding voor je bedrijfsnaam wilt werken is het natuurlijk belangrijk dat je goede reviews over je bedrijf krijgt.

  • Dries Bultynck zegt:
    01 jun, 2011 om 21:13

    Jammer dat er geen case bij zit. Wel goeie tip van Oscar!

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      03 jun, 2011 om 11:38

      Ja heb je gelijk in Dries, een case was een mooie aanvulling geweest. Ik zorg er de volgende keer voor!

  • Jan zegt:
    14 jun, 2011 om 01:31

    Ben druk bezig met de integratie van bovenstaande.

    Reageren
  • Ingeborg zegt:
    23 jun, 2011 om 14:04

    Op http://www.allebedrijvenin.nl/informatie/kwaliteitsmeter kan je gratis een kwalteitsmeter downloaden en op je website plaatsen. Via die kwaliteitsmeter kunnen je klanten dan heel gemakkelijk een review achterlaten.

    Reageren
  • Leo zegt:
    14 jul, 2011 om 23:58

    In het engels gebruiken ze veelal “testimonials”.
    Is dit hetzelfde als “reviews” of komt het meer in de richting van “gastenboek”.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      15 jul, 2011 om 11:53

      Neen dit zijn twee aparte zaken die wel veel gelijkenissen hebben.

  • Sherrief Hefny zegt:
    01 sep, 2011 om 11:22

    Is het nou goed om de reviews te laten indexeren door Google of is dat geen goed idee.. ?

    Ik vraag me namelijk af of de reacties van klanten wel zo relevant zijn en ik zie ze nou niet zo 1,2,3, zoekwoord rijke zinnen schrijven uit zichzelf.

    Groetjes

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014