Naar
boven
Logo Karel Geenen

Focus je emailcampagne

E-mail marketing is een essentieel onderdeel geworden van internet marketing. Met inschrijflinks  proberen webmasters de bezoekers tot nieuwe leden te maken. Vaak wordt er een gratis nieuwsbrief aangeboden, de zogenaamde ezines. Er zijn websites waarvoor het moeilijk zal zijn om interessante nieuwsbrieven uit te geven. Simpelweg omdat het onderwerp zich niet leent voor een spetterende, wekelijkse nieuwsbrief. Wat voor informatie zou een bedrijf wat bijvoorbeeld boormachines verkoopt nu aan kunnen bieden? Het zal moeilijk zijn om ten eerste content te vinden, ten tweede de lezer te interesseren met deze content en ten derde om er ook nog daadwerkelijk extra verkopen mee te realiseren.

Toch moeten alle bedrijven gebruik maken van een optie op de website waar mensen zich in kunnen schrijven voor meer informatie. Er wordt zoveel reclame gemaakt tegenwoordig, zowel offline als online, dat je niet meer moet hopen op liefde op het eerste gezicht. Je zult de toekomstige klant een aantal maal moeten contacteren voordat zij voldoende vertrouwen in je bedrijf hebben en daadwerkelijk iets zullen bestellen.

Om terug te gaan naar het voorbeeld van de webshop die boormachines verkoopt, een doe het zelver zal waarschijnlijk eerder naar een Praxis gaan of zoeken op “DeWalt boormachine” bij Google. Dus hoe zorgen we er nu voor dat de bezoekers die op onze boormachine webshop komen zich ook daadwerkelijk inschrijven op onze nieuwsbrief zodat we “onszelf” kunnen verkopen en zo een relatie met de toekomstige klant kunnen opbouwen? We moeten ervoor zorgen dat onze webshop niet het slachtoffer wordt van de “meldt spam” knop in de meeste email programma’s en we moeten dus kwalitatieve informatie bieden waar de lezers ook echt iets aan hebben. Anders zullen onze leden zich snel uitschrijven, en die leden, die zie je nooit meer terug!

Focus!!

Om een effectieve email campagne op te starten is het belangrijk dat je de campagne richt op een specifieke doelgroep. Dus gespecificeerde mails naar een gespecificeerde doelgroep. Net zoals je geen product hebt wat door iedereen gebruikt kan worden is er ook geen email campagne die aan iedereen gericht kan zijn. Een email campagne voor een boormachine shop moet zich focussen. Men moet weten wie de doelgroep is, waar de doelgroep vandaan komt en wat de doelgroep interesseert. Welke pagina’s worden veel bekeken en welke worden direct gesloten?

Een goede manier om te onderzoeken waar je bezoekers vandaan komen is door gebruik te maken van Google Analytics. Het is gratis en wordt vaak gebruikt in combinatie met Google Adwords, waar het oorspronkelijk voor bedoelt was. Er zijn natuurlijk ook andere statistieken programma’s waarmee de doelgroep onderzocht kan worden. Een goede vuistregel is dat van iedere 10 bezoekers 1 bezoeker een gewenste actie uit moet voeren. Dus bijvoorbeeld iets bestelt of zich inschrijft.

Zodra je weet waar je bezoekers vandaan komen kun je hier je inschrijvings aanbieding op aanpassen. Heb je ontdekt dat je bezoekers vooral zoeken “gele boormachines”, zorg dan dat de aanbieding hierop aansluit. Het heeft geen zin om iets aan te bieden met blauwe boormachines. (Het worden wel erg kleurrijke boormachines maar ik denk dat het voorbeeld wel duidelijk is..)

Je bezoeker is op je website gekomen omdat hij informatie zoekt, niet om zich in te schrijven op één of andere nieuwsbrief. Ze zijn op zoek naar informatie, kun je ze dit niet geven dan zullen ze verder gaan zoeken, en ben je de bezoeker kwijt… Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een mogelijkheid tot inschrijven, het beste is om dit links of rechtsboven op de pagina te doen.

Doe emotioneel!!

Zorg dat je niet de standaard teksten gebruikt zoals; “Schrijf je nu in op mijn nieuwsbrief!” Het eerste wat de bezoeker dan zal denken is; “Waarom? Zodat je mijn tijd kan verdoen en mijn mailbox kan laten overstromen?” Daarom moet het aanbod sterk verwoord worden en een behoefte vervullen, het liefst een emotionele behoefte. Om weer even terug te gaan naar ons boormachine voorbeeld, wat willen de doe het zelvers? Zij willen nieuwe, supersterke boormachines! Om er dus voor te zorgen dat zij zich in zullen schrijven zou het volgende beter werken: “Voorkom tijdverspilling bij de simpele klusjes door nieuwe en revolutionaire gereedschappen. Schrijf je in en ontvang direct het rapport: Deze gereedschappen heeft u nog nooit gezien!”

Niet alleen een nieuwsbrief..

Forum

Wanneer je een goed forum hebt met actieve leden kan dit uitnodigend werken voor toekomstige klanten. Zij zullen zich ook inschrijven op het forum en deze database kun je gebruiken om je producten aan te promoten.

Gebruiksaanwijzingen en trainingen

Een andere mogelijkheid is het aanbieden van gebruiksaanwijzingen. Je biedt bijvoorbeeld een gratis gebruiksaanwijzing of training aan. De gebruiker dient dan wel even zijn emailadres en naam op te geven en voilá. Je hebt weer een nieuwe lead (een ander woord voor potentiële klant) waar je producten aan kunt promoten. 

De basis van mails versturen

Allereerst is het belangrijk om voorbij de spam filters te komen. Dit kan gedaan worden door de CAN-SPAM regels in gedachte te houden. Deze zijn best eenvoudig. Volgens deze regels moet je een link onder elke email plaatsen waarmee mensen zich uit kunnen schrijven en het adres van je bedrijf vermelden in de email. Het is geen garantie dat de mail dan door de spam filters komt maar het helpt zeker! 

Voorkom ook de zogenaamde spam woorden in de emails zoals: gratis en veel uitroeptekens. Dit helpt allemaal mee om door de eerste filters te komen. De reden dat veel mensen meerdere spam filters hebben is om het moeilijker te maken om je email te bezorgen.

Het ervoor zorgen dat mails ontvangen worden zal in de toekomst een heuse wetenschap worden. Het verdient eigenlijk een eigen artikel, in de toekomst zal ik nog wel een dergelijk artikel schrijven. Maar als je deze basisregels toe hebt gepast, dan kan het echte werk beginnen!

Doe emotioneel!!

Inderdaad, alweer hetzelfde kopje. Wanneer je als onderwerp in je email “Wekelijks rapport van boormachines” zet zal 90% direct in de prullenbak verdwijnen zonder gelezen te worden. Maar gebruik je bijvoorbeeld de volgende regel: “Bespaar op boormachine onderhoudskosten” dan zal deze mail veel vaker gelezen worden. Wie wil namelijk niet besparen op onderhoudskosten? Maak gebruik van emotie. Denk “ik krijg 1 miljoen euro wanneer de lezer de email opent”, je zult zien dat je dan veel emotioneler te werk zult gaan! 

Informatie, informatie, informatie

Informatie kan interactief zijn; een korte quiz bijvoorbeeld. Hier volgt een simpel voorbeeld voor onze boormachines.. De vraag kan zijn: “Heeft u ooit een klopboormachine gebruikt?” Wanneer ze op ja klikken dan komen ze op een pagina met de allernieuwste klopboormachines die je verkoopt. Klikken ze op nee dan leid je ze naar een pagina waar informatie opstaat over hoe voor het eerst een klopboormachine te gebruiken. 

Je inhoud kan bestaan uit alleen maar headlines waar een link aan gekoppeld is voor meer informatie. Zorg er wel voor dat de informatie interessant is, anders zul je het slachtoffer worden van de uitschrijflink of nog erger, de “meld spam link” die in de meeste emailprogramma’s is ingebouwd. (Hotmail, Gmail enz.)

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat de lezer ook een lezer blijft en zich niet uitschrijft. Zorg er wel altijd voor dat je een aanbieding in je email verwerkt. Dit kan een simpele link naar de nieuwste boormachine zijn.

Tot zover dit artikel. Wanneer je serieus wil worden genomen op internet zul je gebruik moeten gaan maken van een emaildatabase. Ik heb nog geen goede Nederlandse versie van dit soort software gevonden. Ik maak gebruik van Aweber. Dit is een Engelse emailsoftware. Ik gebruik deze software al vele jaren en ben er zeer tevreden over. Uit recente testen is ook gebleken dat de mails verstuurd met Aweber de grootste bezorgingsgraad hebben. Dit komt omdat zij de CAN-SPAM regels zeer goed toepassen. Neem eens een kijkje op: Aweber Emailsoftware of vul hieronder je naam en mailadres in voor een gratis proefperiode en haal meer winst uit je website! Succes!

 

AWeber Demo
 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
Ben de eerste die reageert!

Reageren