Naar
boven
Logo Karel Geenen

SEO tips: Welke zoekwoorden?

Op mijn weblog heb ik al regelmatig geschreven over het vinden van goede zoekwoorden. Bijvoorbeeld: keywordlijst maken. Het doel hiervan wordt vaak onderschat. Ik kan het daarom beter omdraaien. Wat gebeurt er als je gaat optimaliseren voor de verkeerde woorden?

Juist. Je krijgt hoge posities voor zoekwoorden die niks opleveren. Komt ook nog eens bij dat het vaak veel tijd en moeite heeft gekost. Conclusie, alles is voor niks geweest. In dit artikel leg ik uit waarom het belangrijk is de juiste zoekwoorden te “kiezen” en hoe je dit het beste kunt doen.

Wat zijn de “juiste” zoekwoorden?

De “juiste zoekwoorden” worden vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het zijn namelijk niet de zoekwoorden die het meeste verkeer opleveren. Want wat heb je nu aan verkeer wat niets koopt? Het draait dus om conversies. Welke zoekwoorden leveren het meeste aantal conversies op?

Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

Zoals je hierboven kunt zien zou het optimaliseren voor beide woorden evenveel opleveren. Let wel, dit zijn fictieve conversiecijfers en gebaseerd op mijn ervaring. Bovenstaande is ook wel logisch. De tweede zoekopdracht is veel gerichter. Bij de eerste kan men ook op zoek zijn naar een winkel bij hen in de buurt om een laptop te kopen.

We weten nu dus dat het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord géén criterium is. Het draait om het aantal conversies (verkopen) wat zo’n zoekwoord oplevert.

Het tweede zoekwoord heeft nog een ander groot voordeel, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

De concurrentie op het tweede zoekwoord is vele malen lager. Dit betekent ook dat het een stuk eenvoudiger is om op dit zoekwoord bovenaan te komen! Met andere woorden, het kost veel minder tijd , geld en moeite!

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

We zullen er dus achter moeten komen welke zoekwoorden voor de meeste conversies zorgen. Dit kan onder andere op de volgende manieren: via Google Analytics en via Google Adwords.

Met Google Analytics is het mogelijk om “doelen” in te stellen. Meer informatie over het instellen van doelen vind je hier: instellen doelen bij Google Analytics. Het doel zal bij elke website anders zijn (bijvoorbeeld een verstuurde offerteaanvraag of een bestelling).

Wanneer je binnen Google Analytics dit doel hebt ingesteld kun je vanaf dan precies zien welke bronnen en zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd! Met andere woorden, vanaf nu weten we exact het conversiepercentage per zoekwoord.

Binnen Google Adwords (weet je niet wat dit betekent kijk dan hier: Google Adwords adverteren.) kun je ook zogenaamde conversies instellen. Ook dan kun je dus precies zien welke zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd.

Conclusie

Begin niet zomaar met zoekmachine optimalisatie maar zorg dat je er eerst achter komt welke zoekwoorden voor de meeste conversies zorgen. Zo weet je dat de tijd die je aan zoekmachine optimalisatie gaat besteden ook nuttig wordt gebruikt!

Belangrijke opmerkingen

Bij het bovenstaande artikel zijn wel drie belangrijke kanttekeningen te maken. Allereerst geldt dit artikel vooral voor websites waarbij het mogelijk is om (harde) conversies te meten. Wanneer je een website hebt puur voor het aantal pageviews (uitgeefmodel) ga je misschien liever voor het meeste aantal zoekopdrachten. Toch zou je ook hier naar andere “conversies” kunnen kijken. Denk daarbij aan “tijd op de website” en “aantal pageviews” van een bepaald zoekwoord.

Ten tweede is er ook iets te zeggen voor het feit dat wanneer je eerst gaat optimaliseren voor “laptop kopen”, en dat eenmaal gelukt is, het dan een stuk eenvoudiger is om ook te optimaliseren voor “online laptop kopen”. Feit is ook dat het veel langer zal duren en een stuk duurder is (op de korte tot middellange termijn). Maar heb je veel tijd en geld dan zou je voor deze laatste optie kunnen gaan.

Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat sommige zoektermen gecombineerd kunnen worden. Wanneer je wat meer te besteden hebt kun je er dus voor kiezen om direct voor zowel “laptop kopen” als “online laptop kopen” te gaan.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
17 reacties op "SEO tips: Welke zoekwoorden?"
  • edwin zegt:
    27 jan, 2009 om 19:04

    Goed artikel over de conversiewaarde van keywords.
    Het zou natuurlijk ideaal zijn als men op voorhand de contverterende keywords kende. Nu ben je verplicht van regelmatig tijdrovende correcties door te voeren.

    Het loont dus van een korte Adwords campagne op te starten om op relatief korte termijn de converterende keywords te kennen.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    27 jan, 2009 om 22:03

    Compliment, zeker goed artikel.

    Weet iemand hoe, waar en of Google Analatics in staat is om de tijd te meten die de gebruiker op de pagina doorbrengt wanneer slechts 1 pagina bekeken wordt ?

    Of is Google Analatics al net zo misleidend als de meeste statitistieken. (bouncerate)

    (klikken ze weg of vinden ze wat ze zoeken ?)

    Ton van Houten

    Reageren
  • Bart zegt:
    28 jan, 2009 om 10:24

    Weet iemand waar je een toel hebt om te weten waar nu juist het meest op gezocht wordt? Gewoon om te weten waar het meeste verkeer op zit? Waar kun je dat vinden?

    Reageren
  • Marc Broos zegt:
    28 jan, 2009 om 11:03

    Google heeft een nieuwe tool (nog weliswaar in beta) hiervoor uitgebracht.

    http://www.google.com/sktool/#

    Deze is te vergelijken met hun Keywordtoolexternal, maar gaat nog een stapje verder.

    Google bekijkt de pagina’s van een website en geeft voor elke pagina die hij vindt een 100tal zoekwoorden die je kan gebruiken. Wat het zou kosten in Adsense, hoeveel erop gezocht wordt en hoe groot de competitie is.

    (meer info: http://dharmamediagroup.blogspot.com/2008/12/search-based-keyword-tool.html)

    Reageren
  • SEO tips: KEI zegt:
    29 jan, 2009 om 13:45

    [...] aanleiding van het artikel “SEO tips: Welke zoekwoorden” hierbij een uitleg over de KEI. Edwin zei namelijk als reactie op dat vorige artikel: Goed [...]

    Reageren
  • Petra Jongman zegt:
    29 jan, 2009 om 19:34

    Wanneer we praten over het meten van de conversie op bepaalde zoekwoorden of adwords advertenties vraag ik mij wel eens af hoeveel dit afwijkt van de werkelijkheid. Dit als gevolg van het feit dat veel bestellende bezoekers pas bestellen na meerdere bezoeken op onze website, waarbij de meeste bezoekers na de eerste keer niet meer via Google binnen komen, maar direct. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Reageren
  • SEO tips: Welke zoekwoorden? zegt:
    30 jan, 2009 om 23:45

    [...] Karel Geenen for Karel Geenen, 2009. | Permalink | 7 [...]

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    03 feb, 2009 om 08:50

    Ben ik de enige die hier tegenaan loopt ?

    Weet iemand hoe, waar en of Google Analatics in staat is om de tijd te meten die de gebruiker op de pagina doorbrengt wanneer slechts 1 pagina bekeken wordt ?

    Heb deze vraag al eerder gepost omdat ik graag de tijd wil meten en weten die de bezoeker op die ene pagina doorbrengt.

    Ervan uitgaande dat je de goede zoekwoorden gebruikt waarop je gevonden wordt.

    Lopen jullie hier met Analytics of andere statisteken niet tegenaan ? Hoelang blijft die bezoeker op die enige pagina ?

    Is hier een oplossing voor ?

    Ton van Houten

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    03 feb, 2009 om 08:52

    @karel
    Wanneer kunnen we reacties weer aanpassen, corrigeren ?

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    03 feb, 2009 om 09:51

    @online succes: als het goed is kan dat al, alleen gaat er een tijdje over heen.

    Verder goed artikel karel :)

    ps. Dit “ps” stukje heb ik later toegevoegd doormiddel van bericht wijzigen! dus het werkt wel

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    03 feb, 2009 om 15:44

    @ Online Succes Gewoon bij de content tab gaan en de time on page bekijken..

    Dave

    Reageren
  • SEO scan: cadeaukeet.nl — wwohn.nl zegt:
    09 feb, 2009 om 13:56

    [...] Elke pagina zou zich moeten concentreren op 2-3 zoekwoorden waar mensen dat product op zoeken. Voor een webwinkel die nog moet groeien in Google en/of voor concurrerende zoekwoorden is het de moeite waard te concentreren op combinaties van zoekwoorden. Er is veel geschreven over zoekwoorden bepalen en een mooi beginpunt is het weblog van Karel Geenen. [...]

    Reageren
  • Witte Hoed zegt:
    13 mrt, 2010 om 08:43

    Een cruciale stap binnen het optimalisatie proces. Je aanpak en beschrijving is heel correct. Mooi zo!

    Reageren
  • Gert zegt:
    03 jun, 2010 om 13:18

    Even, “out of the box”
    Gebruik je gevonden keywords eens in adwords.
    Gewoon tegen een lowbudget wegzetten.
    Heb je geen enkele view dan doe je er wat bij op.
    In de bodsimulator kan je zien wat Google er van “denkt ” als je het budget verhoogt voor je zoekwoord..
    Mvg Gert

    Reageren
  • auto accessoires zegt:
    17 aug, 2010 om 11:28

    Voor de beginnende SEO-er is het inderdaad het verstandigste dat die zich concentreert op combinaties van twee zoekwoorden of meer.

    Zo registreerde ik op 16 maart http://www.auto-accessoires.be en wilde ik de nummer één positie voor de zoekwoorden “auto accessoires”. Voor Google staat een streepje immers gelijk aan een spatie. Wat blijkt na 5 maanden? Ik rank op positie 2 voor autoaccessoires en op positie 18 voor “auto accessoires”.

    Nochtans heeft autoaccessoires een lokaal maandelijks zoekvolume van 550.000 en “auto accessoires” slechts 74000. Aangezien er minder concurrentie is voor auto accessoires zou ik hier dus makkelijker moeten op kunnen ranken..?

    Misschien dat iemand hier een antwoord kan bieden?

    Reageren
  • SEO tips: KEI | Ispey Seo Expert zegt:
    06 dec, 2010 om 22:20

    [...] aanleiding van het artikel “SEO tips: Welke zoekwoorden” hierbij een uitleg over de KEI. Edwin zei namelijk als reactie op dat vorige artikel: Goed [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014