SEO tips: Welke zoekwoorden?

Karel
27/1/2009
Karel
27/1/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Op mijn weblog heb ik al regelmatig geschreven over het vinden van goede zoekwoorden. Bijvoorbeeld: keywordlijst maken. Het doel hiervan wordt vaak onderschat. Ik kan het daarom beter omdraaien. Wat gebeurt er als je gaat optimaliseren voor de verkeerde woorden?Juist. Je krijgt hoge posities voor zoekwoorden die niks opleveren. Komt ook nog eens bij dat het vaak veel tijd en moeite heeft gekost. Conclusie, alles is voor niks geweest. In dit artikel leg ik uit waarom het belangrijk is de juiste zoekwoorden te "kiezen" en hoe je dit het beste kunt doen.

Wat zijn de "juiste" zoekwoorden?

De "juiste zoekwoorden" worden vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het zijn namelijk niet de zoekwoorden die het meeste verkeer opleveren. Want wat heb je nu aan verkeer wat niets koopt? Het draait dus om conversies. Welke zoekwoorden leveren het meeste aantal conversies op?Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

Zoals je hierboven kunt zien zou het optimaliseren voor beide woorden evenveel opleveren. Let wel, dit zijn fictieve conversiecijfers en gebaseerd op mijn ervaring. Bovenstaande is ook wel logisch. De tweede zoekopdracht is veel gerichter. Bij de eerste kan men ook op zoek zijn naar een winkel bij hen in de buurt om een laptop te kopen.We weten nu dus dat het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord géén criterium is. Het draait om het aantal conversies (verkopen) wat zo'n zoekwoord oplevert.Het tweede zoekwoord heeft nog een ander groot voordeel, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

De concurrentie op het tweede zoekwoord is vele malen lager. Dit betekent ook dat het een stuk eenvoudiger is om op dit zoekwoord bovenaan te komen! Met andere woorden, het kost veel minder tijd , geld en moeite!

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

We zullen er dus achter moeten komen welke zoekwoorden voor de meeste conversies zorgen. Dit kan onder andere op de volgende manieren: via Google Analytics en via Google Adwords.Met Google Analytics is het mogelijk om "doelen" in te stellen. Meer informatie over het instellen van doelen vind je hier: instellen doelen bij Google Analytics. Het doel zal bij elke website anders zijn (bijvoorbeeld een verstuurde offerteaanvraag of een bestelling).Wanneer je binnen Google Analytics dit doel hebt ingesteld kun je vanaf dan precies zien welke bronnen en zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd! Met andere woorden, vanaf nu weten we exact het conversiepercentage per zoekwoord.Binnen Google Adwords (weet je niet wat dit betekent kijk dan hier: Google Adwords adverteren.) kun je ook zogenaamde conversies instellen. Ook dan kun je dus precies zien welke zoekwoorden voor de conversies hebben gezorgd.

Conclusie

Begin niet zomaar met zoekmachine optimalisatie maar zorg dat je er eerst achter komt welke zoekwoorden voor de meeste conversies zorgen. Zo weet je dat de tijd die je aan zoekmachine optimalisatie gaat besteden ook nuttig wordt gebruikt!

Belangrijke opmerkingen

Bij het bovenstaande artikel zijn wel drie belangrijke kanttekeningen te maken. Allereerst geldt dit artikel vooral voor websites waarbij het mogelijk is om (harde) conversies te meten. Wanneer je een website hebt puur voor het aantal pageviews (uitgeefmodel) ga je misschien liever voor het meeste aantal zoekopdrachten. Toch zou je ook hier naar andere "conversies" kunnen kijken. Denk daarbij aan "tijd op de website" en "aantal pageviews" van een bepaald zoekwoord.Ten tweede is er ook iets te zeggen voor het feit dat wanneer je eerst gaat optimaliseren voor "laptop kopen", en dat eenmaal gelukt is, het dan een stuk eenvoudiger is om ook te optimaliseren voor "online laptop kopen". Feit is ook dat het veel langer zal duren en een stuk duurder is (op de korte tot middellange termijn). Maar heb je veel tijd en geld dan zou je voor deze laatste optie kunnen gaan.Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat sommige zoektermen gecombineerd kunnen worden. Wanneer je wat meer te besteden hebt kun je er dus voor kiezen om direct voor zowel "laptop kopen" als "online laptop kopen" te gaan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier