Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tips voor Adwords-teksten waarop mensen wel klikken

Google Adwords TipsHet schrijven van goede advertentieteksten op internet is een van de moeilijkste zaken die er is. De advertenties hebben minder ruimte op een webpagina dan de ‘gewone’ content. De tijd die een websitebezoeker aan de advertenties besteedt, is erg klein. Daarom is het zaak dat ze opvallen en boven de concurrentie uitsteken. Voor de goede orde, de opgegeven maximum prijs van je advertentie speelt ook een rol hoe hoog je bij de resultaten staat.

In Google Adwords staan er bijna altijd andere advertenties vlakbij die van jezelf. Hoe spring je er nu uit, zodat de mensen wel op jouw advertentie klikken? In vaktaal heet dat een zo hoog mogelijke doorklikratio.

  • Zorg dat de advertentie aansluit bij de gekozen keywords
  • Maak meerdere advertenties
  • Kijk naar teksten van je concurrenten
  • Schrijf in de tekst een call-to-action (dat is een actie die je van de bezoeker verwacht)

Dit zijn natuurlijk algemeenheden. Google is duidelijk in de tekstuele richtlijnen voor Adwords. KAPITALEN, taalfauten en herhalingen (ik zeg herhalingen) zijn niet toegestaan. Ook sterretjes * mogen niet.

Het is dus zaak om puur en alleen met de tekst van de advertentie de bezoeker te verleiden erop te klikken.

Voor de titel van de Adwords-advertentie is 25 tekens beschikbaar. Spaties zijn inbegrepen. Daarna zijn er twee regels van ieder 35 tekens. Gebruik dat maximum ook. Ik ben van mening dat een advertentie met veel wit over het algemeen als minder betrouwbaar wordt gezien.

Wat zijn nu Adwords-teksten waarop bezoekers wel klikken?

  • Zet de bezoeker centraal door u of uw te gebruiken
  • Beschrijf het unieke voordeel van je product
  • Prikkel de nieuwsgierigheid door iets gratis weg te geven (zet dit overigens niet in de titel)
  • Zet het zoekwoord waar je advertentie bij staat in de tekst, als het kan zelfs 2 of 3 keer. Dat verhoogt de doorklikratio
  • Zorg als het kan, dat de advertentie relevant is voor het zoekwoord
  • Gebruik geen vaktaal
  • Woorden als ‘nieuw’, ‘snel’, ‘voordeel’, ‘gegarandeerd’, ‘exclusief’ en ‘betrouwbaar’ doen het altijd goed in advertenties

En daarna is het natuurlijk: testen, testen en nog eens testen. Trouwens, Karel is een expert in het opzetten en beheren van een Adwords-campagne. Voor de teksten zijn er gespecialiseerde copywriters van webteksten

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

René Greve
René Greve is gespecialiseerd in het schrijven van webteksten en zoekmachine optimalisatie. Meer info vind je op zijn site: Renegreve.nl.
23 reacties op "Tips voor Adwords-teksten waarop mensen wel klikken"
  • Mark van Loon zegt:
    29 sep, 2008 om 08:46

    Karel. Mooi en vooral praktisch artikel. Echter 1 vraag: waar heb je je uitspraken op gebaseerd?

    Reageren
  • Pascal Selles zegt:
    29 sep, 2008 om 08:52

    Leuk artikel, maar ik ben ook erg benieuwd waar de uitspraak ‘een advertentie met wit wordt over het algemeen als minder betrouwbaar gezien’ op gebaseerd is.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    29 sep, 2008 om 09:14

    Artikel is geschreven door Rene Greve…

    Reageren
  • René Greve zegt:
    29 sep, 2008 om 11:58

    Witregels in Adwords als minder betrouwbaar beschouwen is mijn persoonlijke indruk. Daar is geen ondersteund bewijs voor de vinden, maar puur subjectief…

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    29 sep, 2008 om 14:19

    In hoeverre is het belangrijk dat een gebruiker ook het woord terug ziet in de advertentie. Zijn daar ervaringen van bekend?

    Reageren
  • Jaap van Goor zegt:
    29 sep, 2008 om 17:16

    Als het zoekwoord in de advertentie staat, dan wordt deze ook in Google vet getoond. Kan leuk werken.
    Het is echter erg lastig om voor elk zoekwoord een aparte en pakkende advertentie te maken.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    30 sep, 2008 om 09:09

    @jaap,

    Je kan zoekwoorden in je advertentie includen met {Keyword:voorbeeld}. Google zal nu in je advertentie het zoekwoord waarmee de potentiele klant zoekt gebruiken en beginnen met een hoofdletter (omdat het woord Keyword ook begint met een hoofdletter). Als het zoekwoord niet voldoet aan de richtlijnen van Google, zal Google het woord achter de dubbele punt gebruiken (“voorbeeld” dus). Hiermee kan je simpel voor elk zoekwoord een “unieke” advertentie maken, die nog super relevant lijkt ook.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    30 sep, 2008 om 13:49

    @Jaap

    Afgezien van de mogelijkheid die Mark aangeeft, is het de vraag wat lastig voor waarde heeft.

    Het kost inderdaad veel werk. Maar uiteindelijk gaat het om aantrekken van bezoekers en/of potentiele klanten. Heb je eenmaal een goede ad opstaan die zorgt voor omzet, dan kan je hier nog heel lang van profiteren.

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    03 okt, 2008 om 17:42

    Goede tips René, wel kunnen ze nog wat specifieker.
    De verleidingskracht van AdWords-advertenties gaat volgens mij bijvoorbeeld ook omhoog met:

    * Onafhankelijk bewijs voor je USP, bv Beste koop Consumentenbond
    * Accenten op letters: Géén eigen risico
    * Concrete USP’s: niet Bespaar op je premie, maar Bespaar 25% op je premie
    * Geruststellende informatie, zoals: Vrijblijvende offerte, Geheel anoniem, Binnen 3 werkdagen in huis, Gratis thuisbezorgd
    * Zinnen die niet afbreken

    Er zit een foutje in de laatste zin van je intro trouwens.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    03 okt, 2008 om 21:22

    @Aartjan,
    Bedankt voor de zinnige aanvulling over advertentieteksten die je kunnen verleiden tot een aankoop.
    (foutje -woord tweemaal- is eruit). Thanks

    Reageren
  • Jaap van Goor zegt:
    04 okt, 2008 om 17:43

    @Mark
    Dank voor de uitleg. De optie om zoekwoorden door Google in de advertentie te voegen is nuttig, maar kan soms vreemde resultaten geven. Bijvoorbeeld als je veel zoekwoorden in een campagne gebruikt. Of als je “de” of “het” voor {Keyword:voorbeeld} gebruikt. Goed naar je advertentie tekst kijken en zelf de verschillende zoekwoorden eens invullen om te zien of de tekst nog lekker loopt.

    @Ferdi
    Lastig is meer in de betekenis dat goede sterke advertentie teksten voor Google schrijven bijna een vak op zich is.

    Naar aanleiding van bovenstaande is mijn aanvullend advies om zo veel als mogelijk uit te splitsen. Het beheer van je campagnes is overzichtelijker en je ziet sneller wat goed loopt en wat niet. En het is “makkelijker” om een voor dat product en die groep zoekwoorden een gerichte advertentie te maken.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    04 okt, 2008 om 18:55

    @Jaap
    Het is inderdaad een vak opzich, maar niet moeilijk en het kost niet veel tijd om het aan te leren. Zeker de moeite waard om je erin te verdiepen. Cursus aanbod genoeg.

    Kun je die laatste alinea verduidelijken? Begrijp niet zo goed wat je bedoeld met uitsplitsen en met wat “makkelijker” is.

    Reageren
  • Jaap van Goor zegt:
    04 okt, 2008 om 21:34

    @Ferdi
    Stel dat je, zoals wij een software product verkoopt voor het examen klein vaarbewijs, waarvan je 2 uitvoeringen verkoopt: een online training en een cd-rom. Zoekwoorden als “klein vaarbewijs” en “examen klein vaarbewijs” liggen dan voor de hand. Maar iemand die zoekt op “online vaarbewijs oefenen” of “oefenvragen cd klein vaarbewijs” krijgt dan dezelfde advertentie te zien, terwijl ze allebei net een iets ander product zoeken. Hoewel dus bewerkelijker, lijkt het mij in dit voorbeeld zinvol om de campagne in 2 te delen en de zoekwoorden en advertentietekst nog specifieker uit te zoeken. Voordeel is dat je de campagnes individueel dan beter met elkaar kunt gaan vergelijken wat betreft statistieken en dus beter kan optimaliseren. Uit de statistiek kan je dan bijvoorbeeld afleiden dat de mensen die iets zoeken met het woord “online” eigenlijk een cursus zoeken, terwijl de “cd” zoekers opzoek zijn naar een cd moet een examentraining.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    05 okt, 2008 om 05:47

    @Jaap,

    Ok,Ja Ja, Dacht dat je in je eerste reactie gemak de voorkeur gaf boven effectiviteit. Terwijl je in je tweede reactie juist effectiviteit aanbeveeld.

    Reageren
  • Jurgen zegt:
    06 okt, 2008 om 23:26

    Wat noem jij een goed doorklikratio?

    Reageren
  • Ronald zegt:
    10 okt, 2008 om 16:32

    Ik vind als jij 10% haalt je zeker blij mag zijn. Zelf zit ik op de 4/5% dus vind ik al best netjes met Adwords.

    Reageren
  • Ilya zegt:
    16 okt, 2008 om 15:14

    Ik heb een keertje het boek ‘The Ultimate Guide to Adwords’ gelezen en een korte review over geschreven. De peel and stick methode pas ik vaak toe, en werkt. Leuk en handig boek…

    Overigens ook een leuk artikel, ik ben ook al erg happy met 4%…en soms zelfs al met lager (als de sales het rechtvaardigen)…

    Reageren
  • Tim zegt:
    20 okt, 2008 om 10:06

    Jurgen, Ronald, de CTR is compleet afhankelijk van de concurrentie en het type zoekwoord. Is net iets als ‘Hoeveel benzine verbruikt jouw auto?’ Nou, 1:9. Dit is compleet afhankelijk van het gewicht, drukte op de weg, weersomstandigheden e.d.

    Same for CTR, 90% van mijn zoekwoorden heeft een CTR van meer dan 35%. Hoe dit komt? Eenerzijds goede advertentieteksten, anderzijds speelt de long-tail hier ook enorm mee. Je kan dus niet oordelen zonder andere gegevens te weten.

    Uiteindelijk gaat het ook niet om de CTR, maar om de ROI/ROAS.

    Reageren
  • Paul van Bommel zegt:
    03 nov, 2008 om 20:32

    Nou Ferdi, ik denk dat jij het niet goed ziet hoor.

    Groeten Paul van Bommel

    Reageren
  • Wijnand zegt:
    14 feb, 2009 om 16:58

    Goed artikel! Ik heb zelf op mijn recentelijk gestarte blog hetzelfde onderwerp behandeld: http://www.vanzoekernaarklant.nl/2009/02/het-schrijven-van-adwords-advertenties-waarop-geklikt-wordt-dos-donts.html
    Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

    Reageren
  • [...] Adwords-campagnes en de artikelen: ‘Adwords tips: Zorg voor een goede basis’ en ‘Tips voor Adwords-teksten waarop mensen klikken’. Abonneer via RSS Tweet [...]

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    15 feb, 2011 om 15:02

    Het is ook echt heel verschillend per product, valt mij op. Waar bij het ene product een CTR van 25% een makje is, is 1% nauwelijks haalbaar bij een ander product.

    Goede tips, dat wel!

    Reageren
  • Vakantiehuis Harz zegt:
    07 feb, 2012 om 01:18

    Erg interessant artikel, bedankt!
    Ook enkele goede tips in de commentaren.

    @mark van loon: keyword insertion heb ik ook geprobeerd, maar ben daar weer vanaf gestapt, omdat schrijffouten in de ingetypte zoekwoorden ook automatisch worden ingevoegd in de advertentietekst en een advertentietekst met schrijffouten niet bevorderlijk is voor het image.
    Weet iemand of hier onderzoek naar gedaan is?

    iets anders:
    @karel geenen: ik vind die pop-up rechtsonder op het beeldscherm met leestips erg irritant tijdens het lezen. Een plug-in die erg in schijnt te zijn op het moment, maar ik erg storend vind tijdens het lezen. Is voor mij bijna een reden om je site niet meer te bezoeken. Je kan het wel uitschakelen, heb ik zojuist gezien, maar daarvoor moet ik eerst mijn cookies wissen. te veel gedoe.

    Ben benieuwd naar wat andere lezers van die pop-ups vinden en of er onderzoek is gedaan naar het effect van die pop-ups op de bezoekers van een site. Misschien een idee voor een artikel? Heeft iemand ervaringen met die leestip-pop-ups?

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014