Naar
boven
Logo Karel Geenen

Vertrouwen mijn klanten blogs?

Ondernemers beseffen nog te weinig dat de communicatie die klanten het snelst geloven niet hun eigen boodschappen (advertentie, direct mail, website, …) zijn, maar communicatie die door anderen over hun product of dienst gedaan wordt.

Weet als ondernemer dat ook anderen over uw sector, uw bedrijf, uw product of dienst kunnen schrijven. Hiervoor werden blogs in het leven geroepen. Ze geven elke klant, elk bedrijf, elk individu een forum om ideeën te lanceren, meningen te ventileren of commentaar te leveren. We leven steeds meer in een beïnvloedingseconomie, waarbij de werkelijke kracht uitgaat van consumenten of klanten die producten en diensten aanbevelen aan hun eigen netwerk.

Uit een recent gevoerd onderzoek van Universal Media bij 17.000 consumenten in 29 landen, blijkt nu dat communicatie op blogs zeer vertrouwd wordt. Het is een trend dat we communicatie over bedrijven, producten en diensten, geschreven door anderen, meer vertrouwen dan de communicatie die van het bedrijf zelf uitgaat.

Een ander opmerkelijk resultaat uit het onderzoek was, dat consumenten steeds actiever worden met online verkoop (e-commerce), en dat ze voorafgaand aan de aankoop steeds vaker informatie inwinnen op blogs.

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
3 reacties op "Vertrouwen mijn klanten blogs?"
  • Karel Geenen zegt:
    27 okt, 2008 om 12:46

    Inderdaad een interessante uitkomst Peter. Overigens is dit wel wat ik had verwacht…

    Reageren
  • Padde zegt:
    03 nov, 2008 om 21:45

    Klopt dat het een interessante uitkomst is, maar ik ben er toch een stuk sceptischer over en denk dat het tijdelijk is. Immers: de handige webondernemer doet zich voor op het net als onafhankelijk blogger en maakt zo op sluwe wijze reclame voor zijn website. Slim maar onhoudbaar op lange termijn verwacht ik.

    Reageren
  • tim zegt:
    08 dec, 2011 om 14:23

    Zeer interessant artikel

    Reageren

Reageren