Naar
boven
Logo Karel Geenen

5 tips voor zoekmachine vriendelijke webteksten

Zoekmachine vriendelijke webtekstenOm hoog in de zoekmachine te komen zijn er een aantal dingen van groot belang. Denk hierbij aan linkbuilding, on-page optimalisatie (het technische verhaal) en de webteksten. In dit artikel gaan we dit laatste eens onder de loep nemen.

Wat verstaan we onder webteksten?
Het woord zegt het eigenlijk al, dit zijn teksten die op je website staan. Deze teksten, die meestal bedoeld zijn om de bezoeker te informeren of tot een actie over te laten gaan, zijn erg belangrijk.

Zonder een goede tekst zal de bezoeker namelijk snel afhaken of niet tot de gewenste actie overgaan. Maar webteksten zijn niet alleen belangrijk voor de bezoekers…

Optimaliseren voor bezoekers of zoekmachines?
Wanneer je de webteksten gaat optimaliseren is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, de bezoeker! De webtekst voor de bezoekers mag dus ook nooit ondergeschikt zijn aan de optimalisatie voor de zoekmachines!

Echter zijn er wel manieren om zowel de bezoeker als de zoekmachines tevreden te houden…

Hoe schrijf je een goede webtekst voor de zoekmachines (en houd je de bezoekers tevreden)?

Tip 1: De juiste indeling
Allereerst is het belangrijk dat je de juiste, technische, indeling gebruikt. Hiervoor zijn de zogenaamde header tags in het leven geroepen. Een header (kop) tag geeft aan waar het artikel, of de webtekst, over gaat.

Binnen de header tags is er een indeling gemaakt. Een header 1 tag is belangrijk dan een header 2 tag. Een header 2 tag is weer belangijker dan een header 3 tag enz.

Om header tags te gebruiken moet je code binnen je html toevoegen. Hieronder vind je een voorbeeld van een tekst opgemaakt met header tags:

<H1>Dit is de titel van de webtekst</H1>

Hier komt het eerste deel van de webtekst.

<H2>Dit is de subtitel van de webtekst</H2>

Hier komt het tweede deel van de webtekst.

De zoekmachines waarderen de header tags enorm. Het is dus van groot belang om de zoekwoorden waarmee we willen scoren (met deze pagina) in de header tags te verwerken.

Tip 2: Welke woorden zijn belangrijk?

Er zijn verschillende manieren om de belangrijkste zoekwoorden te benadrukken. Zorg er daarom voor dat deze zoekwoorden een keer vetgedrukt, onderstreept en cursief voorkomen. Één keer is voldoende!

Verder is het verstandig om de zoekwoorden in de eerste zin en in de laatste zin terug te laten komen.

Tip 3: Hoe vaak moet het zoekwoord terugkomen?
Dit is een veelgestelde vraag met zeker zoveel antwoorden. Je leest namelijk regelmatig iets over de ideale keyword density of zoekwoord dichtheid. Men heeft het dan over het percentage dat een zoekwoord voorkomt ten opzichte van de gehele tekst.

Hoewel ik zelf meestal rond de 2-5% hanteer is er niet echt een magisch percentage. Het is veel belangrijker dat het natuurlijk overkomt. Wat je zeker niet mag doen is overdrijven! Dit zal door de zoekmachines als spam worden beschouwd en kan je een penalty opleveren.

Tip 4: Gebruik LSI
LSI is de afkorting voor Latent Semantic Indexing. In het kort komt het op het volgende neer. De zoekmachines gebruiken LSI om te bepalen welke zoekwoorden bij elkaar horen. Zo is het woord huis bijvoorbeeld gerelateerd aan het woord makelaar

Dit kunnen we gebruiken om zoekmachine vriendelijkere, en gebruiksvriendelijkere, webteksten te schrijven. We hoeven immers niet telkens het hoofdzoekwoord te gebruiken maar kunnen ook eens afwisselen met een gerelateerd zoekwoord. Zo wordt de tekst natuurlijker en zullen de zoekmachines toch zien dat jouw tekst over een bepaald onderwerp gaat.

Er zijn verschillende manieren om uit te zoeken welke woorden relevant zijn aan elkaar (volgens de zoekmachines), één daarvan is via Google:

Wanneer je LSI woorden wilt vinden met Google gebruik je het ~ -teken (onder je escape knop) voor je zoekwoord en de LSI woorden zullen vetgedrukt worden weergegeven. Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n zoekopdracht met resultaten:

Voorbeeld LSI

Zoals je ziet heb ik in dit voorbeeld -auto achter de zoekopdracht getypt. Zo wordt het woord auto uitgesloten en zie je alleen de gerelateerde onderwerpen.

Een andere manier om gerelateerde zoekwoorden te vinden is via de gratis keywordtool van Google. Typ daar het zoekwoord in en laat “gebruik synoniemen” aangevinkt. Bij de resultaten moet je dan naar onder scrollen tot het kopje: Aanvullende zoekwoorden ter overweging. Hier zie je dan, gesorteerd op relevantie, de relevantie zoekwoorden.

Tip 5: Verdeel lange teksten in meerdere pagina’s
Meer is niet altijd beter. Ook bij het schrijven van webteksten moet je dit in je achterhoofd houden. Wanneer je dus lange teksten hebt (>400 woorden) is het verstandiger om deze op te splitsen in twee pagina’s. Dit is zowel voor de zoekmachines als voor de bezoekers overzichtelijker.

Samenvatting
Met deze vijf tips heb je de voornaamste technieken gezien voor het schrijven van een goede webtekst voor de zoekmachines. Wanneer je deze technieken gebruikt zullen de zoekmachines in ieder geval weten waar je over schrijft én zullen ze duidelijk zien welke zoekwoorden belangrijk zijn.

Uiteraard is het volledig aan jou om er ook iets zinnigs voor de bezoekers te schrijven ;-).

Voor degene die meer willen leren over het schrijven van teksten voor het web heb ik de volgende resources bij elkaar gezocht:

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
29 reacties op "5 tips voor zoekmachine vriendelijke webteksten"
  • Sven zegt:
    27 aug, 2008 om 17:18

    Duidelijk artikel, vooral dat LSI is wel grappig. Werkt niet met alle woorden, maar met zeer algemene woorden zoals auto werkt het inderdaad zeer goed!

    Een kleine opmerking nog:
    (400 woorden)
    Aangezien teksten ervoor staat dus:
    Teksten>400 woorden

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    27 aug, 2008 om 17:49

    @Sven

    Thanks, is aangepast nu!

    Reageren
  • Jaap zegt:
    27 aug, 2008 om 18:10

    LSI had ik nog nooit van gehoord.
    Jammer dat het zoals Sven al aangeeft slechts voor zeer algemene woorden werkt.
    Zelfs een woord als Poland of trouwen geeft geen resultaat.

    Reageren
  • Linda W zegt:
    27 aug, 2008 om 18:49

    LSI kende ik nog niet.
    Ik heb het meteen geprobeerd met het woord ‘kado’ wat mij redelijk algemeen lijkt en voor mij relevant. Het werkt echter niet met dit woord. Jammer!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    27 aug, 2008 om 19:02

    @Jaap, Linda en iedereen:

    Ik heb nog een nieuwe methode toegevoegd aan het artikel om relevante zoekwoorden te vinden (via de Google keyword tool).

    Reageren
  • Geert Veneklaas zegt:
    27 aug, 2008 om 20:45

    Helder stuk, praktische tips. Bedankt !

    Reageren
  • reekje zegt:
    27 aug, 2008 om 23:07

    LSI werkt ook niet met bezuinigen en besparen
    verder handige tips.

    reekje

    Reageren
  • John Bertrand zegt:
    28 aug, 2008 om 03:13

    Gebruik synonyms in je teksten zodat je niet steeds het zelfde woord hoeft te gebruiken, laat deze synonyms overlappen in je webpagina’s zodat de teksten sterk LSI relevantie hebben maar ook je website sterk overkomt in zoekmachines.

    John Bertrand

    Reageren
  • Dave zegt:
    28 aug, 2008 om 08:26

    Hier nog een video die het LSI principe uit de doeken doet

    Dave

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 aug, 2008 om 08:31

    @Dave, thanks! Heb maar meteen de video ge-embed.

    Reageren
  • Tim zegt:
    28 aug, 2008 om 10:34

    Dan is de tip over LSI toch nog goed geweest, Karel! LSI gaat in de toekomst wel meer een rol spelen dan het nu al doet. Merk nu al op bepaalde zoekwoorden dat Google erin steeds slimmer begint te worden. Als voorbeeld afkortingen als ‘sea’ of hier ook in het filmpje: ‘ww2′. Zelflerend!

    Reageren
  • Dave zegt:
    28 aug, 2008 om 11:33

    LSI bestaat en wordt al jaren gebruikt door Google..Wat iets ‘nieuwer’ is , is de autocorrectie. Dus als je een woord verkeerd spelt, gaat Google je automatisch de correcte voorschotelen (meestal met de mededeling : “Bedoelde U:…” ) Daarom ook dat verkeerde spelling opnemen in je pagina’s of titels nog weinig nut heeft..

    Dave

    Reageren
  • Sint zegt:
    28 aug, 2008 om 17:12

    Leuk artikel Karel, zeer bruikbare informatie!

    Jammer dat LSI momenteel vooral op de Engelse taal gericht lijkt te zijn, althans de manier om queries uit te voeren die jij beschrijft.
    Bij de volgende zoekopdracht had Google toch wel minimaal met ‘cafetaria’ kunnen komen:
    http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL261&q=~snackbar+-snackbar&btnG=Zoeken&meta=

    Ik heb op mijn site ook nog wat leuke artikelen over dit onderwerp:
    http://www.smedingconcepts.nl/dossiers/webteksten/

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    28 aug, 2008 om 21:15

    Aardig artikel, Karel, maar ik denk dat je LSI hier te eenvoudig uitlegt. Je beschrijft hier in feite het gebruik van synoniemen, maar LSI is meer dan dat.

    Erik-Jan heeft er deze week ook een goed artikel over geschreven op Netters: http://netters.nl/lsi-semantiek

    Ik denk dat de belangrijkste ‘take-away’ is dat keyword density/dichtheid niet meer belangrijk is, maar dat een zo natuurlijk mogelijke tekst steeds meer waarde krijgt.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 aug, 2008 om 21:22

    He Eduard,

    Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik het eenvoudig uitleg, en dat is ook precies de bedoeling. Mijn blog is ook niet echt bedoeld voor de technische internet marketing mensen.

    Ik schrijf voor de ondernemers die echt iets met deze informatie kunnen. Dan heeft het weinig nut om helemaal in detail uit te leggen wat LSI is…

    Reageren
  • Linda van Berendonk zegt:
    28 aug, 2008 om 21:51

    Leuk, LSI was bij mij al bekend maar niet de zoekquery die je hiervoor kunt gebruiken.

    Wat wellicht wel verstandig is om te vermelden (aangezien je aangeeft dat jet het voor ondernemers schrijft): een mag slechts een keer terugkomen op een pagina: vaker heeft geen zin. Het is immers de titel van je tekst. Een kun je wel vaker gebruiken.

    Heel vaak worden er meerdere ‘s gebruikt op een pagina wat natuurlijk niet bepaald SEO-vriendelijk is ;-)

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    28 aug, 2008 om 22:03

    @Karel
    Ik snap dat het juist de bedoeling is om het eenvoudig te houden. Noem het dan geen LSI, maar gewoon ‘Synoniemen’, da’s eenvoudiger ;-)

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    29 aug, 2008 om 14:50

    Leuk en eenvoudig uitgelegd, niet te vergeten ook met nuttige tips!

    Reageren
  • Ronald zegt:
    29 aug, 2008 om 16:00

    Karel,

    Zeer leuk artikel ga het zeker gebruiken bij mijn MFA websites. Vooral het stukje over Latent Semantic Indexing vond ik zeer boeiend. Wist daar trouwens helemaal niks vanaf.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    01 sep, 2008 om 12:36

    In Hoeverre kijk je naar je belangrijkste concurrenten bij het schrijven van je teksten??

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 13:04

    @Rob

    Grappig dat je het aanhaalt, ben er net een artikel over aan het schrijven!

    Reageren
  • John Bertrand zegt:
    05 sep, 2008 om 04:53

    Trefwoord-dichtheid (keyword density) van 3 tot 6 % verhalen kloppen niet meer, meest teksten zijn onzinning en alleen geschreven voor zoekmachines. Belangrijk is dat we teksten schrijven voor bezoekers, daar is LSI een mooi voorbeeld van.

    Groetjes,

    John Bertrand

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    05 sep, 2008 om 07:50

    @John
    Wanneer je een natuurlijke tekst schrijft kom je meestal uit rond die 3-6%.

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    09 sep, 2008 om 16:40

    Goed artikel Karel, en bedankt voor de verwijzing naar mijn blog.

    Ik moet zeggen dat je tip over LSI en synoniemen me wel een nieuw inzicht heeft opgeleverd, dank daarvoor. Goed om te weten dat het belang van natuurlijke tekst is toegenomen in het Google-algoritme. Het optimaliseren van pagina’s op keyword density heb ik als tekstschrijver vanuit het perspectief van de lezer altijd een vervelend en weinig zinvol klusje gevonden. Nu blijkt ook nog eens dat het op termijn weinig oplevert.

    Ik zou trouwens nog een tip willen toevoegen: zet het allerbelangrijkste keyword in de URL van de pagina!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 sep, 2008 om 23:08

    Graag gedaan Aartjan! En inderdaad een goede tip!

    Reageren
  • Wordview.eu zegt:
    09 sep, 2009 om 08:45

    Vanaf nu kun je op wordview.eu LSI trefwoorden achterhalen om in je eigen webteksten te verwerken.

    Vraag gerust naar specifieke woorden als die niet in het overzicht staan.

    Succes !

    Reageren
  • SEOplus zegt:
    13 sep, 2009 om 13:02

    LSI is de toekomst in SEO, belangrijk deze woorden te gebruiken, wij doen dat dan ook.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    08 okt, 2012 om 12:18

    Vergeet ook de Z en de F niet. Op deze manier scant de bezoeker de site en daarin kun je het beste je zoekwoorden plaatsen!

    Reageren
  • Greet Foekema zegt:
    31 jan, 2014 om 14:06

    Hoe relavant zijn de tips nu nog anno 2014?

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014