Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tien overbodige blog elementen

Het praktische doel van een weblog is in mijn ogen goed leesbare artikelen waar anderen op kunnen reageren. Het is misschien wat kortaf maar dit is volgens mij toch echt de essentie. Over inhoud (smaak) valt natuurlijk te twisten maar daar gaat dit artikel niet over.

Nu Tim Muntinga (Inbyte) en ik bezig zijn met het herdesignen van deze weblog hebben we alle elementen eens goed bekeken. Wat is absoluut noodzakelijk en wat is eigenlijk alleen maar handig/leuk? Naar aanleiding van deze vraag ben ik eens een aantal grote weblogs gaan onderzoeken. Het resultaat is een lijst van tien elementen op een blog die misschien niet altijd nodig zijn…

  1. Aantal keer doorgeklikt op een artikel (Marketingfacts.nl | Hoofdpagina/Artikelpagina)
  2. Link om te reageren indien er ook een link “lees meer” staat (Bijna alle blogs | Hoofdpagina). In praktisch opzicht is dit misschien niet zo handig. Want iemand die op een hoofdpagina de inleiding van een artikel leest zal zelden al direct reageren. Je moet je ook afvragen of je dit wil. Beter zou zijn wanneer de bezoeker eerst het hele artikel leest om zo een duidelijkere reactie te kunnen geven.
  3. Social media buttons indien er ook een link “lees meer” staat (Bijna alle blogs | Hoofdpagina). Zelfde reden als het punt hierboven.
  4. Element met “Nu online” (Netters.nl | Hoofdpagina/Artikelpagina). Leuk om te weten, noodzakelijk?
  5. Tags, steekwoorden (Karelgeenen.nl, andere blogs | Artikelpagina).Vaak vind je onderaan een artikel een aantal tags. Zelf heb ik eens gemeten of daar ook echt op werd geklikt, niet dus…
  6. Abonneer je op reactie RSS feed (Karelgeenen.nl, zie onderaan dit artikel | Artikelpagina). Idem als vorige punt.
  7. Alle tags op hoofdpagina (Frankwatching.com | Hoofdpagina). Wordt in mijn ogen onoverzichtelijk. Aantal categorieën zou duidelijker zijn voor de bezoeker.
  8. Technorati ranking badge (Dutchcowboys.nl | Hoofdpagina/Artikelpagina). Leuk maar meeste bezoekers van een blog zullen hier weinig waarde aan hechten.
  9. Populariteits percentage van artikel (Enthousiasmeren.nl | Hoofdpagina/Artikelpagina).
  10. ???

Zoals ik al eerder aangeef zijn dit elementen die volgens mij niet altijd nodig zijn. Dit wil dus niet zeggen dat de schrijvers van deze blogs het fout doen. Dit artikel is eerder bedoeld om de discussie te openen.

Waarom vinden jullie dat bepaalde dingen wel of niet thuishoren op een blog? En by the way, de vraagtekens bij punt 10 mogen ingevuld worden ;-).


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "Tien overbodige blog elementen"
  • martijn zegt:
    28 jun, 2008 om 18:39

    punt 2 “Link om te reageren”
    Dat is toch dezelfde link waarin ook het aantal reacties op de posting staat? Die kan juist een extra prikkel leveren om toch verder te gaan (lees meer) omdat er evt. interessante reacties zijn in de comments.

    Reageren
  • Sint zegt:
    28 jun, 2008 om 19:52

    Punt 2 en 3 zou je kunnen overwegen om de drempel te verlagen te reageren of te voten op een social media site. Ik ben het met je eens dat het minder relevant is voor mensen die nog niet het hele artikel hebben gelezen, maar of dat niet gewenst is merk je al dan niet in de praktijk.

    Tags weergeven onderaan artikel vind ik wel handig, zeker in combinatie met een lijstje met gerelateerde artikelen (mits dit filter dan ook goed werkt). Het gros van je verkeer bestaat uit vaste bezoekers of bezoekers die na één pagina uitstappen, maar voor die ene bezoeker die graag meer wil weten over een bepaald onderwerp is dit wel een handige toevoeging.

    Ik ben het wel absoluut met je eens dat je slim moet zijn in het bepalen wat je tags gaan zijn en dat je niet al je tags moet weergeven op de voorpagina, maar hier een schifting in moet maken. Dit houdt de boel overzichtelijk en geeft de binnenkomer ook meteen een goede indruk waar je blog nu eigenlijk over gaat.

    Reageren
  • julesj zegt:
    28 jun, 2008 om 22:11

    Helemaal eens met deze punten. En onder nummer 10/11/12 zou ik nog de volgende willen toevoegen:

    10. verstuur dit artikel naar een vriend: gewoon de adresbalk kopieren en via IM/Twitter/mail doorsturen is voor het gros van de gebruikers geen probleem.
    11. voeg toe aan favorieten: ctrl/appeltje+D, het sterretje in FF of gewoon ouderwets via het menu weet iedereen inmiddels ook wel
    12. print dit artikel: het zou zo moeten zijn dat er een print-css aan je pagina hangt die ervoor zorgt dat deze gewoon netjes geprint wordt, zonder alle overbodige elementen.

    De reden waarom deze elementen me op deze site vooral ‘storen’ (is wellicht een iets te groot woord) is dat ik hierdoor verder moet scrollen om bij de reacties terecht te komen. De social bookmarks, google ads, gerelateerde artikelen en deze opties bij elkaar vormen gewoon een te grote barriere tussen het artikel en de reacties.

    Reageren
  • Henk zegt:
    29 jun, 2008 om 06:16

    Open Social toepassen, lijkt een uitdaging, maar kan ook een hoop toegevoegde waarde hebben voor zowel de blogger als de bezoeker. Hoe en waarom gaat een beetje te ver voor just a comment.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    29 jun, 2008 om 08:52

    Hallo,

    Ik vind punt 1 ook niet slecht, het stimuleert jullie (blogschrijvers) misschien te schrijven.

    Persoonlijk gebruik ik e-mail mij de reacties wel eens als ik een vraag heb gesteld in een reactie. (punt 6)

    M.v.g. Jeroen

    Reageren

Reageren