Naar
boven
Logo Karel Geenen

Content netwerk van Adwords effectief inzetten

Google AdwordsAls Adwords specialist krijg ik vaak de volgende vraag: “Mijn advertentie is 150.000 keer vertoond en ik heb maar 3 kliks ontvangen, hoe kan dit?”.

Het antwoord is simpel. De advertentie wordt dan namelijk vertoond op het contentnetwerk van Google. Het contentnetwerk is het netwerk van alle webmasters die Google Adsense op hun website hebben geplaatst, en dat zijn er heel wat!

Wanneer je een campagne aanmaakt bij Adwords wordt automatisch het contentnetwerk ingeschakeld.

Het is algemeen bekend dat advertenties op het contentnetwerk een laag doorklikpercentage hebben. Dit komt omdat de advertenties vaak niet relevant genoeg zijn voor een website en dus niet interessant genoeg om op te klikken.
Hoe bepaalt Google op welke websites je ads vertoond worden?

Google scant miljoenen pagina’s op het web. Er wordt dan gekeken naar welke woorden er terugkomen op die verschillende pagina’s en aan de hand daarvan wordt bepaald wat het thema van een bepaalde website is.

Google kijkt dan verder naar je zoekwoorden en advertentieteksten en plaatst deze op websites die overeen komen met het “thema” van je Adwords campagne.

Toch levert dit niet altijd het gewenste resultaat op. In mijn ogen schiet Google ook tekort op het gebied van content/ad matching.

Toch kun je wel effectief adverteren op het contentnetwerk. Je hebt hiervoor een aantal mogelijkheden.

Maak zeer gerichte advertentiegroepen
Door het aanmaken van zeer gerichte zoekwoordgroepen verklein je de kans op niet relevante vertoningen.

Gebruik negatieve zoekwoorden
Maak verstandig gebruik van negatieve zoekwoorden. Door deze toe te voegen weet je zeker dat websites die dergelijke woorden gebruiken geen onderdeel meer uitmaken van je contentnetwerk campagne.

Sluit niet relevante websites uit
Wanneer je sites hebt ontdekt waar je advertentie wordt vertoond en deze niet relevant zijn kun je deze uitsluiten door deze toe te voegen aan de “sluit websites uit” functie.

Gebruik positie targeting
Je kunt tegenwoordig ook kiezen in welk advertentieblok de advertentie op een website vertoond moet worden. Dit kan echter alleen als de webmasters dit zelf ook hebben ingeschakeld.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Content netwerk van Adwords effectief inzetten"
  • Website promotie zegt:
    29 nov, 2007 om 13:36

    Het is algemeen bekend dat advertenties op het contentnetwerk een laag doorklikpercentage hebben. Dit komt omdat de advertenties vaak niet relevant genoeg zijn voor een website en dus niet interessant genoeg om op te klikken.

    Oke, dat zal zo zijn. Maar als je bijv. een website maakt over hypotheken, dus echt een specifiek thema, dan zijn de advertenties wel relevant en dus interessant.

    Marktplaats.nl plaats bijv. ook Google Ads onder zijn zoekresultaten. Bij eerdere campagnes kwamen daar de meeste kliks van af -> offerteaanvragen.

    Reageren
  • Linda zegt:
    29 nov, 2007 om 15:29

    Het is sowieso raadzaam om voor het Inhoudsnetwerk aparte campagnes aan te maken zodat je goed kunt monitoren en optimaliseren.

    Adverteren via AdWords is een hele andere tak van sport dan bijv. via het inhoudsnetwerk of site targeting (nu positie targeting)

    Overigens is Google bezig met het uitrollen van een nieuwe tool die het mogelijk maakt om bepaalde inhoud uit te sluiten, dus categorieen etc. ipv exacte sites of trefwoorden op te geven. Helaas is deze tool nog niet in alle accounts beschikbaar.

    Marktplaats.nl is trouwens een zoekpartner van Google en wanneer je je advertenties weer laat geven op het zoeknetwerk wordt je advertentie ook op marktplaats weergegeven (mits bod + kwaliteit voldoende uiteraard). Dit op de categorie pagina’s

    Op de uiteindelijke tweedehands advertentiepagina’s wordt het inhoudsnetwerk gedraaid via AdSense.
    Dus op Marktplaats kun je op verschillende manieren adverteren.

    Reageren
  • Averil zegt:
    29 nov, 2007 om 16:10

    Het is altijd verstandig om aparte campagnes op te zetten voor het inhoudsnetwerk en google zelf. Echter, dit moet je doen in verschillende adword account. Doe je dit met dezelfde keywords in hetzelfde account dat zullen deze keywords elkaar gaan beconcurreren en naar waarschijnlijkheid de slechte niet meer vertoond worden, of tegen een veel hoger bedrag//
    Averil
    Adwordsexperts.nl

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    29 nov, 2007 om 16:16

    @Averil

    Als je vertrouwde Adwordsexpert wilt overkomen en je de url gaat promoten van je website zou ik er wel voor zorgen dat de website werkt :-(

    Op dit moment gaat er iets fout op je website. De tekst onderaan is 1 grote link…

    Reageren
  • Linda zegt:
    29 nov, 2007 om 16:54

    @Averil,

    Je geeft aan dat inhoudsnetwerk campagnes in een apart account moeten? Sorry, maar dat wil ik tegen spreken. Zowel de ervaring als het Google examen als het Google Helpcentrum leren dat trefwoorden (en hun kwaliteit) in een inhoudsnetwerk campagne geen invloed hebben op de (kwaliteit en CPC van) zoekwoord gerichte campagnes. Deze beconcurreren elkaar dus ook niet.

    Wel zou het handig zijn om bijv. twee campagnes te hebben: een zoeknetwerk account een een inhoudsnetwerk account om beter te kunnen analyseren en de kosten beter te kunnen managen en beide vormen echt gescheiden te houden. Echter loop je dan direct tegen het nadeel aan dat je de conversion tracker niet goed in kunt zetten voor dezelfde site.

    Dus gebruik je deze niet dan kan het voordelen hebben maar zeker niet omdat inhoudsnetwerk campagnes invloed uit zouden oefenen op zoeknetwerk campagnes.

    Reageren
  • Case Stevens zegt:
    05 dec, 2007 om 16:14

    >>Dit komt omdat de advertenties vaak niet relevant genoeg zijn voor een website en dus niet interessant genoeg om op te klikken.

    Of andersom. Er zijn talloze, volledige geautomatiseerde websites die slechts een bepaald keyword/keyphrase promoten, waarbij de content van andere sites geschraapt wordt. Het enige doel van deze sites is geld verdienen met PayPerClick netwerken.

    Met name voor keywords als ‘internet/online marketing’, ‘seo/search engine’, dus internationaal gebruikte keywords, is dit een ramp.

    De inhoud van deze sites is zeer matig tot slecht en bovendien een kopie. Gebruikers leren steeds beter om dit soort sites te herkennen en klikken daarvan weg.

    Resultaat:
    –>Advertenties getoond, maar niet gezien, laat staan geklikt.

    Reageren
  • Linda zegt:
    07 dec, 2007 om 21:53

    Klopt, maar als je uit je rapporten kunt opmaken dat er bepaalde sites zijn die ontzettend veel vertoningen genereren ga je deze sites natuurlijk uitsluiten!

    Wanneer je je internationaal richt is het ook verstandiger om (indien mogelijk) aparte campagnes aan te maken per regio/land. Ook daarin kun je dan weer sites uitsluiten.

    Kwestie van dag-tot-dag monitoren wat je resultaten zijn.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014