Naar
boven
Logo Karel Geenen

Een winstgevende verkooptekst schrijven

Dit wordt een serie van 4 artikels over hoe je een verkooppagina schrijft die je inkomsten zal verdrievoudigen! Hier volgt het eerste deel, het tweede deel vind je overigens hier!

Waarom elk internetbedrijf een verkooppagina moet hebben….

Over het algemeen is het enige contact wat je met je bezoekers zal hebben het contact via de tekst op je website, je verkooptekst. Je hebt geen persoonlijk contact met je bezoekers dus je verkooptekst zal de verkoper in de winkel moeten vervangen! Taken als; het helpen van klanten, het laten zien van de producten, de uitleg over de producten en de uiteindelijke verkoop zal door de verkooptekst gedaan moeten worden.

Het is daarom belangrijk om een verkooptekst te hebben die:

  • Direct de aandacht van de klant weet te trekken
  • Vertrouwen op moeten bouwen
  • De voordelen van het product uitlegt en uitleggen waarom de klant het product nodig heeft
  • Bezoekers door het verkoopproces begeleiden op een manier dat er het maximale uitgehaald wordt

Het is verbazend om te zien hoeveel mensen dezelfde fout maken. Ze maken een prachtige website, mooie plaatjes, verkopen prachtige producten en hebben een uitstekende navigatie. Ze vergeten echter één ding, de verkooptekst!

Zolang je nog geen geweldige reputatie hebt zoals bijvoorbeeld Ikea of Albert Heijn, zul je de mensen moeten overtuigen van je product!

 
 

Wat is verkooptekst en wat niet?

Wanneer we over de verkooptekst praten hebben we het niet over de grote headlines die bovenaan staan waarin meestal geprobeerd wordt om het product al in te verkopen. De headline moet bedoelt zijn om de aandacht van de lezer te trekken zodat hij de uiteindelijke verkooptekst zal lezen.

Het volstaat ook niet om als verkooptekst iets te zetten als: WELKOM OP MIJN SITE! Dit is géén verkooptekst en het zal niets bijdragen aan het verkoopproces.

Wat je nodig hebt is een zorgvuldig in elkaar gezette tekst die de bezoeker aan de hand neemt en hem door het verkoopproces heen loodst. Voordat een bezoeker iets koopt zullen ze moeten weten wat zij er aan hebben, waarom zouden ze jouw product kopen? Ze zullen overtuigd moeten worden van de kracht van je product.

In sommige gevallen betekent dit dat je korte stukjes tekst onder elkaar moet plaatsen. In deze kleine stukjes tekst wordt dan uitgelegd wat de voordelen zijn van je product en wat de klant er aan heeft. Zo bouw je een verwachting op en zal de bezoeker geïnteresseerd verder willen lezen. Via deze kleine stukjes tekst kun je de bezoeker dan naar een wat meer gespecificeerde pagina leiden.

In veel andere gevallen betekent dit dat je een lange verkooptekst zal moeten schrijven. Het is al vele malen getest maar lange verkoopteksten werken! Het klinkt misschien raar en je denkt misschien dat mensen niet graag lezen maar het tegendeel is waar!

Lange verkoopteksten zijn meestal teksten van 6 tot 10 pagina’s. Deze zeer gestructureerde teksten zijn speciaal ontworpen om de bezoeker door het verkoopproces te leiden.

Wanneer moet je nu gebruik maken van een lange verkooptekst?

Wanneer je website in één van de volgende categorieën valt dan moet je gebruik maken van een lange tekst:

  • Wanneer je één product verkoopt
  • Wanneer je een dienst verkoopt
  • Wanneer je één type product verkoopt met verschillende uitvoeringen

Wanneer je meerdere producten verkoopt kan het handig zijn om per product een andere verkooptekst te schrijven.

Het zal een tijdrovende klus zijn en je moet een aantal stappen doorlopen om de juiste formule te vinden. (Hierover in de volgende artikels meer..). Maar wanneer je de bezoeker door het verkoopproces hebt geleid en hij of zij bereid is om het product te kopen zijn ze overtuigd van de kracht van je product!

Wanneer je gebruik kunt maken van een korte tekst

Als lange verkoopteksten zo goed werken, waarom zou je dan gebruik maken van een korte verkooptekst? Toch zijn er een aantal gevallen waarin het verstandiger kan zijn om een korte verkooptekst op te stellen. Wanneer je bijvoorbeeld een groot assortiment hebt met veel verschillende producten zal een lange verkooptekst niet werken. Je ziet bijvoorbeeld dat Bol.com niet voor elk product een lange verkooppagina schrijft. Dat zou een beetje uit de hand lopen.

Dat betekent echter niet dat de zogenaamde catalogus websites niet aan verkooptekst hoeven te doen. Het feit is dat de bezoeker nog steeds door het verkoopproces geleid zal moeten worden. De aandacht van de bezoeker zal nog steeds getrokken moeten worden, in ieder geval genoeg om hem of haar te motiveren de rest van de site te bekijken. In een volgend artikel zal ik hier wat dieper op ingaan.

Slotgedachte
Wat je dus moet onthouden is dat je een goede verkooptekst nodig hebt, ongeacht de website die je bezit!

Voor de meeste onder ons zal de verkooptekst het belangrijkste onderdeel van de website zijn. Het is die cruciale communicatie tussen je bedrijf en de bezoeker.

Het tweede artikel in deze reeks vind je hier en het derde hier.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
4 reacties op "Een winstgevende verkooptekst schrijven"
  • [...] Dit is het tweede artikel in een serie van vier. Deze serie gaat over het schrijven van een effectieve verkooptekst. In dit deel gaan we wat dieper in op de essentiële onderdelen van een verkooptekst/verkooppagina. Het eerste artikel vind je overigens hier: Een winstgevende verkooptekst schrijven [...]

    Reageren
  • André Timmerman zegt:
    29 mrt, 2011 om 21:57

    Beste Karel,
    Onder “Wat is verkooptekst en wat niet?” staat in de derde regel een kanjer van een dt-fout: het is bedoeld met d, niet met t, want het woord wordt vervoegd. In België geef ik les aan toekomstige copywriters en zeg hen altijd dat dt-fouten ontoelaatbaar zijn als zij met teksten naar de klant gaan. Bij de klant krijg je dan “de dood met de kogel”. Verder goede inhoud! Groeten,
    André Timmerman

    Reageren
  • Dennis zegt:
    12 okt, 2011 om 16:58

    Hoi Karel,

    Deze post is wel al een beetje oud, maar ik kwam hem tegen en moest het gewoon lezen. Dit is waardevolle informatie waar ik echt wat mee kan, dank je wel daarvoor.

    Schrijven is niet mijn sterkste kant, maar met deze tips ben ik al een heel eind op weg! Ik heb de rest ook gelezen van dit vierluik.

    Reageren
  • Peter zegt:
    02 dec, 2012 om 22:57

    De reden dat bol.com geen ellenlange verkoopteksten schrijft is omdat men vaak al weet wat men wil hebben en dat even snel via bol bestelt. Verder ben ik het overigens met je eens ;).

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014