Een winstgevende verkooptekst schrijven

Karel
28/11/2006
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
28/11/2006
Internet marketing
X
min leestijd

Dit wordt een serie van 4 artikels over hoe je een verkooppagina schrijft die je inkomsten zal verdrievoudigen! Hier volgt het eerste deel, het tweede deel vind je overigens hier!Waarom elk internetbedrijf een verkooppagina moet hebben....Over het algemeen is het enige contact wat je met je bezoekers zal hebben het contact via de tekst op je website, je verkooptekst. Je hebt geen persoonlijk contact met je bezoekers dus je verkooptekst zal de verkoper in de winkel moeten vervangen! Taken als; het helpen van klanten, het laten zien van de producten, de uitleg over de producten en de uiteindelijke verkoop zal door de verkooptekst gedaan moeten worden.Het is daarom belangrijk om een verkooptekst te hebben die:

  • Direct de aandacht van de klant weet te trekken
  • Vertrouwen op moeten bouwen
  • De voordelen van het product uitlegt en uitleggen waarom de klant het product nodig heeft
  • Bezoekers door het verkoopproces begeleiden op een manier dat er het maximale uitgehaald wordt

Het is verbazend om te zien hoeveel mensen dezelfde fout maken. Ze maken een prachtige website, mooie plaatjes, verkopen prachtige producten en hebben een uitstekende navigatie. Ze vergeten echter één ding, de verkooptekst!Zolang je nog geen geweldige reputatie hebt zoals bijvoorbeeld Ikea of Albert Heijn, zul je de mensen moeten overtuigen van je product! Wat is verkooptekst en wat niet?Wanneer we over de verkooptekst praten hebben we het niet over de grote headlines die bovenaan staan waarin meestal geprobeerd wordt om het product al in te verkopen. De headline moet bedoelt zijn om de aandacht van de lezer te trekken zodat hij de uiteindelijke verkooptekst zal lezen.Het volstaat ook niet om als verkooptekst iets te zetten als: WELKOM OP MIJN SITE! Dit is géén verkooptekst en het zal niets bijdragen aan het verkoopproces.Wat je nodig hebt is een zorgvuldig in elkaar gezette tekst die de bezoeker aan de hand neemt en hem door het verkoopproces heen loodst. Voordat een bezoeker iets koopt zullen ze moeten weten wat zij er aan hebben, waarom zouden ze jouw product kopen? Ze zullen overtuigd moeten worden van de kracht van je product.In sommige gevallen betekent dit dat je korte stukjes tekst onder elkaar moet plaatsen. In deze kleine stukjes tekst wordt dan uitgelegd wat de voordelen zijn van je product en wat de klant er aan heeft. Zo bouw je een verwachting op en zal de bezoeker geïnteresseerd verder willen lezen. Via deze kleine stukjes tekst kun je de bezoeker dan naar een wat meer gespecificeerde pagina leiden.In veel andere gevallen betekent dit dat je een lange verkooptekst zal moeten schrijven. Het is al vele malen getest maar lange verkoopteksten werken! Het klinkt misschien raar en je denkt misschien dat mensen niet graag lezen maar het tegendeel is waar!Lange verkoopteksten zijn meestal teksten van 6 tot 10 pagina's. Deze zeer gestructureerde teksten zijn speciaal ontworpen om de bezoeker door het verkoopproces te leiden.Wanneer moet je nu gebruik maken van een lange verkooptekst?Wanneer je website in één van de volgende categorieën valt dan moet je gebruik maken van een lange tekst:

  • Wanneer je één product verkoopt
  • Wanneer je een dienst verkoopt
  • Wanneer je één type product verkoopt met verschillende uitvoeringen

Wanneer je meerdere producten verkoopt kan het handig zijn om per product een andere verkooptekst te schrijven.Het zal een tijdrovende klus zijn en je moet een aantal stappen doorlopen om de juiste formule te vinden. (Hierover in de volgende artikels meer..). Maar wanneer je de bezoeker door het verkoopproces hebt geleid en hij of zij bereid is om het product te kopen zijn ze overtuigd van de kracht van je product!Wanneer je gebruik kunt maken van een korte tekstAls lange verkoopteksten zo goed werken, waarom zou je dan gebruik maken van een korte verkooptekst? Toch zijn er een aantal gevallen waarin het verstandiger kan zijn om een korte verkooptekst op te stellen. Wanneer je bijvoorbeeld een groot assortiment hebt met veel verschillende producten zal een lange verkooptekst niet werken. Je ziet bijvoorbeeld dat Bol.com niet voor elk product een lange verkooppagina schrijft. Dat zou een beetje uit de hand lopen.Dat betekent echter niet dat de zogenaamde catalogus websites niet aan verkooptekst hoeven te doen. Het feit is dat de bezoeker nog steeds door het verkoopproces geleid zal moeten worden. De aandacht van de bezoeker zal nog steeds getrokken moeten worden, in ieder geval genoeg om hem of haar te motiveren de rest van de site te bekijken. In een volgend artikel zal ik hier wat dieper op ingaan.SlotgedachteWat je dus moet onthouden is dat je een goede verkooptekst nodig hebt, ongeacht de website die je bezit!Voor de meeste onder ons zal de verkooptekst het belangrijkste onderdeel van de website zijn. Het is die cruciale communicatie tussen je bedrijf en de bezoeker.Het tweede artikel in deze reeks vind je hier en het derde hier.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier