Naar
boven
Logo Karel Geenen

Effectief met AdWords

Dat hoog scoren op Google gewenst is, hoef ik niemand te vertellen. Het is gewoon zo dat het bovenste niet-gesponsorde resultaat ongeveer 50% of meer van de klikken oplevert. Maar wat gesponsorde resultaten precies voor effect hebben, is vrijwel onbekend..

Met onderzoek van Jansen, Brown en Resnick (Decision Support Systems, 2007) is hier een verandering in gekomen. Zij bewijzen enkele feiten rondom gesponsorde resultaten:

  • 86% van de zoekers kijkt eerst naar de niet-gesponsorde resultaten, tegen 6% die eerst naar de gesponsorde koppelingen kijken.
  • 27% kijkt niet naar de gesponsorde resultaten. Echter, 73% van de zoekers kijkt naar beide resultaten.
  • De niet-gesponsorde resultaten werden vaker als relevant bestempeld, zelfs als de teksten hetzelfde waren.
  • Wanneer zoekers op de website terecht komen, maakt het hen niet uit of ze via de niet-gesponsorde of gesponsorde resultaten zijn gekomen.

Wat betekent dit dan?
Dit onderzoek betekent dat mensen alleen op relevante links willen klikken. En om deze kans te maximaliseren en het denken te minimaliseren, klikken mensen liever op niet-gesponsorde koppelingen.
 
Er zijn echter wel kansen voor adverteren via AdWords. Het blijkt namelijk dat 73% van de mensen de gesponsorde links bekijkt. Echter, om een klik te verdienen, dient met wel extra relevant te zijn. Want bij gelijke relevantie, zou de niet-gesponsorde tekst zeker de voorkeur krijgen. Daarom: enkele tips om uw AdWords Campagne effectiever te maken:
 
1. Maak gebruik van trigger-words.
Dit zijn woorden die de respondent naar zoekt en overhaalt tot actie! Op websites word deze techniek vaak toegepast. Hierbij worden vage links als “klik hier” vervangen door relevante woorden. Of woorden die men makkelijk scant (zoals bijvoorbeeld eerste zinnen van bullets), super relevante woorden van maken.

In Google AdWords kan je makkelijk trigger-words gebruiken door de zoekwoorden te gebruiken in je advertentietekst.  Dit kan door de volgende code in de advertentietekst op te nemen: {KeyWord:zoekwoord}. Op de plaats waar deze code staat, zal het betreffende zoekwoord van de zoeker worden geplaatst. Het deel achter de dubbele punt (zoekwoord) dient vervangen te worden door een relevant woord. Dit is het alternatieve woord voor als de zin te lang wordt volgens de regels van Google AdWords.

Als je het helemaal goed wilt doen, zorg je er voor dat de landingspage dezelfde zoekwoorden gebruikt in de kopjes. Dit kan dynamisch ingeladen worden, en zo denkt de bezoeker zeker dat uw website de beste is.
 
2. Maak gebruik van Google Analytics
Inzicht krijgen in bezoekers via AdWords doe je bij uitstek via Analytics. Door je AdWords aan Analytics te verbinden, kan je AdWords bezoek zeer nauwkeurig analyseren. Zo is het mogelijk per zoekwoord te bepalen wat de duur, diepte, weigeringspercentage en conversieratio per zoekwoord is.

Hiermee kan je dus inzicht krijgen in welke zoekwoorden betere bezoeken hebben opgeleverd, en dus relevant genoeg zijn. Maar belangrijker nog, als een bepaald zoekwoord significant minder oplevert (lage bezoekduur, lage bezoekdiepte, weinig conversie of hoog weigeringspercentage), moet de actie met dit zoekwoord verbeterd worden. Vaak komt dit neer op een nieuwe advertentie voor specifieke zoekwoorden, het aanpassen van de landingspage, of bij beide.

3. Maak relevante teksten
Het is makkelijk om snel een AdWords campagne aan te maken en te meten. Echter, de tekst die gebruikt wordt moet wel relevant zijn. Daar mag best even over nagedacht worden. Teksten die het goed doen, sluiten naadloos aan op het zoekwoord. Dat wil zeggen dat men het niet over SEM moet hebben als men AdWords zoekt.

Daarnaast laat een goede advertentie gelijk de voordelen zien en is hij absoluut niet vaag (afkortingen, jargon, niet specifieke taalgebruik). Een goed voorbeeld van hoe het niet moet is bSeen.eu. Zij hebben de volgende tekst op het zoekwoord AdWords:
 
De Kunst van SEM
Zorg dat uw site voor u werkt.
Vraag hier hoe!
www.bSeen.eu
 
Geen trigger (zoals het woord AdWords zou zijn), geen relevant voordeel (ik kan hem niet vinden) en niet specifiek (wat doen ze nou precies voor mij?). Deze advertentie is niet relevant en zal dus weinig conversie opleveren.
 
Heel anders is de advertentie van UniversalXS:

  • De trigger is het woord “AdWords” en is uitstekend toegepast.
  • Het voordeel van deze dienst bij hun onderbrengen is professionaliteit en als het niet goed is, krijg je je geld terug.
  • En UniversalXS is specifiek: zij zullen voor mij mijn AdWords campagne beheren. 

AdWords professionals?
Uw eigen specialist beheert uw
campagne. Niet goed, geld terug!
www.UniversalXS.nl
 
Zo kan het dus blijkbaar ook.
 
4. Meten is weten en experimenteren is kennis opbouwen
En als uitsmijter een wat simpele en uitgekauwde tip: blijf experimenteren en meten. Experimenteer met trigger-words, voordelen, lukrake tekstvarianten, verschillende zoekwoorden enzovoorts. Let dan wel op de uiteindelijke conversie via Analytics, want daar draait het allemaal om en probeer altijd een verklaring voor het falen of succes van een bepaalde variant.
 
Vraagtekens
Na elk goed verhaal blijven meer vragen over dan dat er van tevoren waren. Dit onderzoek is gehouden onder mensen die wat wilden kopen via internet. Maar zouden deze resultaten en aanbevelingen ook gelden voor mensen die op zoek zijn naar informatie of plezier? En zou dit artikel ook relevant zijn voor Business to Business klanten?

Heb jij deze antwoorden, andere relevante kennis in pacht, of commentaar? Meld dat dan! Ik ben erg benieuwd naar reacties, want dit is mijn eerste post ooit op een weblog!
 
bron: “Factors relating to the decision to click on a sponsored link”, B.J. Jansen, A. Brown en M. Resnick (2007)  Decision Support Systems (Elsevier)

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
15 reacties op "Effectief met AdWords"
  • Karel Geenen zegt:
    28 feb, 2008 om 22:32

    Mijn complimenten met je eerste artikel Mark! Ziet er erg goed uit en is zeer interessant!

    Ik kijk uit naar je volgende…

    Reageren
  • [...] gezien is er een artikel geplaatst op deze weblog die niet van mijn hand komt. Het artikel “Effectief met Adwords” is geschreven door Mark van [...]

    Reageren
  • Koen Kersten zegt:
    28 feb, 2008 om 23:11

    Je eerste artikel ziet er goed uit Mark, ik kijk uit naar je volgende artikel!

    Ga zo door met deze interessante en leerzame site!

    Reageren
  • René Greve zegt:
    29 feb, 2008 om 08:02

    Mooie aanvulling voor je site, Karel!
    Medebloggers met specifieke kennis op je site laten schrijven kan een synergetisch effect veroorzaken. Beide hebben er namelijk voordeel bij.

    Reageren
  • Dylan zegt:
    29 feb, 2008 om 10:15

    Eerste indruk is belangrijk. Mark heeft bij mij een goede eerste indruk achter gelaten!

    Het artikel is uitgebreid en goed, proficitiat!

    Reageren
  • Ferry zegt:
    29 feb, 2008 om 10:56

    Mijn Complimenten Mark, leuk artikel

    Zelf werk ik ook al even op met de Keyword code en deze werkt zover ik weet erg goed! Ook analystics heb ik gekoppeld maar moet nog even tijd vrij maken om alles uit te zoeken.

    ik word overgoten met Tools, maar waar moet ik beginnen?

    gr. Ferry

    Reageren
  • Mark zegt:
    29 feb, 2008 om 11:17

    Ferry, dank je voor je complimenten. Met analytics zou ik beginnen met het kijken naar de verschillen in zoekwoorden en in campagnes (open analytics, ga naar tab-blad AdWords –> AdWords campagnes en vervolgens klikken op de campagnes die je wilt analyseren). Uiteraard moet je wel doelen instellen om je meting compleet te maken.

    Als je dit niet doe, kan je evengoed zien hoe veel bezoekers, hoeveel pagina’s/bezoek, gem. tijd op site, nieuw bezoek% en weigerings% naar advertentiegroep of zoekwoord. Dit is waardevolle informatie!

    Daarna moet je maar een beetje spelen met de tools, dan leer je het vanzelf. Het lijkt complex aan het begin, maar al doende leer je snel waar je wel en niet moet kijken.

    Reageren
  • Linda zegt:
    29 feb, 2008 om 18:35

    Leuk dat er nu ook andere mensen artikelen gaan plaatsen! Denk dat er zo zeker synergie gaat onstaan! Mooi eerste artikel Mark!

    Ik heb nog wel een paar aanvullingen m.b.t de punten die je noemt. Wellicht heeft iemand er iets aan!

    Trigger-words
    M.b.t. trigger-words; pas met de {KeyWord} tag wel op dat geen spelfouten van bijv. je merk hebt opgenomen in je advertentiegroep. Want dat zou betekenen dat op deze plek in je ad ook spelfouten getoond kunnen worden en dat zien er niet echt professioneel uit. Of je moet ervoor kiezen hier juist nadruk op te willen leggen.

    Analytics
    Probeer ook zeker je transacties in Analytics toonbaar te maken indien mogelijk; via de e-commerce module. Zo kun je uiteindelijk per zoekwoord of per advertentie de ROI bepalen. Wellicht zijn er woorden in jou geval helemaal niet rendabel te krijgen of mogen ze juist wat meer kosten!
    Je hebt natuurlijk de conversiontracker in AdWords zelf echter deze werkt achteraf altijd nog data bij. Dus als je vandaag kijkt; morgen kan het aantal conversies anders zijn. Zeker als je te maken hebt met verhoudingsgewijs veel conversies kun je beter zorgen dat je transacties zichtbaar worden in Analytics en vanuit daar optimaliseren; hier veranderd de data vrijwel niet meer. (Twee dagen na vandaag staat de data ‘vast’)

    AdWords rapporten
    Maak naast Analytics ook eens gebruik van de AdWords rapporten. Vooral het rapport zoekwoordprestaties gebruik ik erg veel om te kijken welk woord, welke campagne triggert.

    Zeker met het steeds vaker voorkomende Expanded Broad Match wordt het heel belangrijk om juiste campagne structuren te gebruiken.

    Reageren
  • Mark zegt:
    29 feb, 2008 om 18:47

    Linda: zeker eens met jouw verhaal. Zeker analytics is belangrijk. Sluit prima aan op mijn verhaal!

    Reageren
  • seo zegt:
    29 feb, 2008 om 23:15

    Complimenten mark met het artikel. Ik ben overigens wel blij dat uit het genoemde onderzoek naar voren is gekomen dat de reguliere resultaten nog altijd in een hoger aanzien bij de zoekers staan dan de gesponsorde koppelingen. Misschien een suggestie voor een volgend artikel over adwords, de zin of onzin van veel zoektermen en dan met name de long-tails. Ik krijg zelf namelijk het gevoel dat het ingeven van long-tails volledig overschaduwd wordt door de mensen die enkelvoudige zoektermen gewoon breed inzetten met een fors bedrag waardoor specifieke long-tails waar vroeger nog enigzins goedkoop mee geadverteerd kon worden min of meer kansloos zijn.

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    01 mrt, 2008 om 18:10

    Mark, gefeliciteerd met je eerste artikel. Leest goed, is goed begrijpelijk. Ga zo door.

    Van de week was Google nog in het nieuws (op Webwereld.nl meen ik), dat mensen minder gaan klikken op de Google Ads. Op zich begrijpelijk. Mensen worden er steeds blinder voor. Verder zijn de organische resultaten relevanter dan de Adwords, omdat je daar ook minder relevante woorden kunt inkopen.

    Reageren
  • Indert zegt:
    01 mrt, 2008 om 21:52

    Zeer leerzaam artikel. Ik kijk al uit naar je volgende artikel.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    03 mrt, 2008 om 14:48

    “Verder zijn de organische resultaten relevanter dan de Adwords, omdat je daar ook minder relevante woorden kunt inkopen.” (Quote: Website promotie)

    Of ik snap je zin niet, of je hebt echt een pracht theorie ontwikkeld waar ik niet uitkom? Je kunt geen relevante woorden inkopen voor organische resultaten. Als je hiermee doelt op de Adwords, daar kun je juist wel relevante zoekwoorden mee inkopen.

    Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt..?

    (@Indert, lekker aan het spammen?)

    Reageren
  • Mark zegt:
    03 mrt, 2008 om 21:18

    Tim, ik weet ook niet wat “website promotie” daarmee bedoelt. Wellicht heeft hij/zij het over Search Engine Optimalisation, waarmee het natuurlijk een strategie kan zijn dat je ook aan wat vreemdere woorden aandacht schenk. Het is natuurlijk wel zo dat je dit niet kan inkopen, maar (lang) aan moet werken!

    Reageren
  • Twee jaar Karelgeenen.nl zegt:
    02 dec, 2008 om 22:17

    [...] februari 2008: eerste artikel van een gastblogger (inmiddels zijn er 8 actief op [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014