De voor- en nadelen van kant en klare webwinkelsoftware

door | 29 maart 2010 | Internet Marketing

Wanneer je een webshop wil starten heb je tegenwoordig een ruim aanbod van webwinkelsystemen. Hierin is een duidelijk onderscheid tussen de kant en klare systemen waarbij je maandelijks een bedrag betaalt aan de leverancier en systemen die je zelf dient op te zetten, bouwen en hosten. Laat het me verduidelijken met een diagram:

In de praktijk kom ik veel ondernemers tegen die achteraf spijt hebben gehad van een bepaalde keuze voor wat betreft de webwinkelsoftware. Vandaar het idee om de voor- en nadelen van de kant en klare webwinkelsoftware eens onder de loep te nemen, met het oog op het beter kunnen kiezen van een software.
In dit artikel ga ik het dus hebben over de voor- en nadelen van de “kant en klare gehost” ten opzichte van de “op maat gemaakt” pakketten, want dat er voor- en nadelen aan vast kleven wordt vaak (pijnlijk) duidelijk!

Kant en klaar gehost versus op maat gemaakte webwinkelsoftware

Allereerst zullen we dus een duidelijk onderscheid moeten maken tussen deze twee soorten. Het voornaamste verschil is dat je bij de kant en klare pakketten gebonden bent aan een maandelijks abonnement en dat de software kant en klaar wordt aangeleverd. Even de kenmerken en wat voorbeelden op een rijtje:

Kant en klaar gehost

Op maat gemaakt

Dit type pakket zit wat moeilijker in elkaar, omdat hier nog het onderscheid gemaakt kan worden tussen (gratis) open source en custom build software. Hier toch enkele kenmerken:

  • Open source: software kan als pakket worden gedownload. Deze kan dan naar alle vrijheid aangepast worden (al dan niet met de hulp van een gespecialiseerd bedrijf);
  • Open source: geen maandelijkse licentiekosten, wel hostingkosten;
  • Custom build: wordt door een gespecialiseerd bedrijf helemaal van de grond af aan gebouwd;
  • Enkele voorbeelden van open source webwinkelsoftware: Magento, osCommerce.

Beide soorten software hebben hun voor- en nadelen.

Voordelen “kant en klaar gehost”

  • Snel van start, vaak is het mogelijk om binnen enkele dagen van start te gaan;
  • Weinig tot geen kennis verreist van webcode als html en php;
  • Geen verborgen kosten;
  • Meestal goede helpdesk / helpdocumentatie;
  • Meestal goedkoper;
  • Eenvoudig gebruiksgemak, wederom weinig kennis voor nodig. Denk aan zaken als producten of pagina’s toevoegen;
  • Betalingssysteem is vaak al geïntegreerd;

Nadelen “kant en klaar gehost”

  • Gebonden aan leverancier, switchen is NIET eenvoudig. Denk aan het opnieuw moeten invoeren van producten, klantgegevens enz.;
  • Vaak beperkt in design, aanpassingen meestal niet zelf uit te voeren;
  • Bij bugs zal er gewacht moeten worden op een nieuwe versie van de leverancier;
  • Je bent in principe nooit eigenaar van de software, en blijft dus afhankelijk;
  • Beperkt in aanpassen van broncode (voor bijvoorbeeld het toevoegen van bepaalde conversiecodes of analyticscodes, groot minpunt!);
  • Vaak beperkt in zoekmachine optimalisatie (groot minpunt!);
  • Beperkt in mogelijkheid tot conversieoptimalisatie (testen van bepaalde zaken met bijvoorbeeld Google website Optimizer, groot minpunt!)

Conclusie

Mijn conclusie is eigenlijk vrij eenvoudig. Wanneer je een webwinkel wil starten om er maar “gewoon even bij” te doen of op zeer kleine schaal kan een kant- en klaar pakket uitkomst bieden. Je kunt dan immers snel van start met weinig rompslomp.
Echter wanneer je een stap verder wil met je webwinkel, en dus eigenlijk met je internet marketing, heb je eigenlijk een systeem nodig wat je “vrij” kunt (laten) aanpassen, volledig naar jouw wensen (of beter nog, de wensen van je doelgroep).
Zo is bijvoorbeeld het feit dat je meestal beperkt bent in je zoekmachine optimalisatie in mijn ogen een groot nadeel. Toegeven, de leveranciers van de “kant en klaar” pakketten doen hard hun best om hier in tegemoet te komen. Maar zoals je zult begrijpen zullen zij nooit in staat zijn om hun software 100% zoekmachine vriendelijk te maken. Enerzijds omdat de techniek sneller gaat dan dat zij nieuwe versies opleveren en anderzijds omdat iedere gebruiker zijn of haar zoekmachine optimalisatie op een andere manier zal willen toepassen.
Verder betekent een goede internet marketing strategie ook dat je aan conversieoptimalisatie zult gaan doen. Dit houdt in dat je regelmatig zaken zult moeten veranderen, denk aan bepaalde knoppen of de lay-out van bijvoorbeeld de productpagina of de bestelpagina. Met een kant en klaar pakket is dit niet zo eenvoudig, sterker nog, het is vaak niet eens mogelijk.
Een kant en klaar pakket zal in het begin misschien uitkomst bieden, maar wanneer je een stapje verder wil met je webwinkel en internet marketing zul je snel tegen de beperkingen aanlopen. Uiteindelijk aan jou de keuze of dat je rustig begint met een kant en klaar pakket en daarna overstapt of dat je direct voor een “eigen” software gaat. Bedenk overigens wel dat een “eigen” software uiteraard ook zijn nadelen heeft. Enkele “nadelen” zijn de meestal hogere kosten en de moeilijkheidsgraad van de software.
Wat je ook kiest, zorg dat je er in ieder geval over na hebt gedacht!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company