Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het nieuwe wapen van Google

In de strijd om de bezoeker heeft Google nog maar eens een product ontwikkeld gericht op de sociale netwerken. Dit nieuwe sociale netwerk heeft de naam Google+ en zal hopelijk meer succes kennen dan de voorgangers Buzz en Orkut. Google is natuurlijk een heel innovatief bedrijf en heeft ongetwijfeld geleerd uit de fouten in het verleden. De vraag nu is natuurlijk, zal dit voldoende zijn in de strijd tegen Facebook?

Hoe probeert Google zich te onderscheiden?

Een kopie van Facebook neerzetten heeft natuurlijk geen zin en men is gaan kijken wat ze beter kunnen gaan doen. De ideeën waarrond het Google+ project is ontwikkeld spreken mij eigenlijk wel aan maar de praktijk gaat het nut hiervan nog moeten bewijzen.

Dit sociale netwerk rust op 3 pijlers:

Kringen

Of ook wel de Circles genoemd. Het probleem bij social media is dat je aan de ene kant een zo groot mogelijk netwerk wilt uitbouwen. Maar aan de andere wil je toch niet altijd alles met iedereen delen. Deze optie maakt het mogelijk om kleinere groepen te maken binnen je netwerk. Facebook heeft deze optie ook (groepen) waar je de meer privé zaken in kunt delen. Alleen is dit niet zo duidelijk en lijkt het bij Google visueel beter uitgewerkt.

Hangouts

Hier kun je zonder aanmelding mee inspringen in videogesprekken tussen je vrienden. Dit is wel een nieuwe vorm van interactie en heeft in ieder geval een heel sterke sociale kant.

Sparks

Hier wordt informatie weergegeven relevant aan je interesses. De bedoeling hier is dat je leuke dingen gaat lezen en delen zodat ze een beter persoonlijk profiel van je kunnen opstellen. Des te meer informatie ze van je hebben des te relevanter de aangeboden informatie wordt. En natuurlijk, waar alle social media om draait, des te meer informatie kunnen ze aan de adverteerder aanbieden.

Besluit

Zelf heb ik het nog niet kunnen uittesten omdat dit nog maar een beperkte bèta versie is. Maar aan hand van de gegeven informatie lijkt mij dit zonder twijfel hun beste social media project tot nu toe!

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
6 reacties op "Het nieuwe wapen van Google"
  • Sam zegt:
    29 jun, 2011 om 15:23

    In tegenstelling tot Buzz, Wave en Orkut, lees ik vooral positieve reacties op het web. Ik ben heel benieuwd naar Google +, maar ook naar hun andere nieuwe project: Swiffy, dat Flash converteert naar json.

    Reageren
  • Nomar zegt:
    30 jun, 2011 om 10:14

    Flash gaat toch dood, dus who cares about swiffy :)

    Google+ is een goed project, zit ook anders in elkaar dan Buzz bijvoorbeeld.. dit kan een mooie concurrent van fb worden

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    30 jun, 2011 om 11:30

    Nog iets nieuws, de url heeft een nieuwe plaats gekregen in de zoekresultaten :-)

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      30 jun, 2011 om 12:17

      Ja zag het ook. Alleen vind ik het niet echt een verbetering…

  • Nikita Lumet zegt:
    04 jul, 2011 om 10:08

    Dit is het uitproberen zeker waard.
    Ik ga het eens testen als zangeres om verschillende kringen te krijgen. Misschien is het ook een goede tool om een kring voor Second Life concerten te formeren.

    Ik zal mijn bevindingen posten.

    Reageren

Reageren