Naar
boven
Logo Karel Geenen

Linkbuilding via startpagina’s niet langer voldoende voor SEO

Rubrieken zoals Startpagina.nl worden veel gebruikt voor linkbuilding te bate van zoekmachineoptimalisatie. De rubrieken zijn ooit ontstaan om het internet te rubriceren, zodat de surfers eenvoudig de gewenste informatie konden vinden. Van startpagina.nl klikte je naar ‘vakanties’, naar ‘cuba’ en naar ‘hotels’. In een paar stappen had je zo gevonden wat je zocht. Na het volwassen worden van de zoekmachines, vooral Google, kregen de rubrieken een nieuwe bestemming. Ze werden door online marketeers gebruikt voor linkbuilding, om zo een betere positie in Google te realiseren.

Verliezen aan relevantie

De rubriekenpagina’s verliezen, onder andere vanwege een aanhoudende contentvervuiling door soms agressieve linkbuilding, steeds meer aan relevantie. De links die van de rubrieken naar een website verwijzen verliezen hierdoor een groot deel van hun waarde.

Google Panda

Een andere grote bedreiging is de aanstaande introductie van Google Panda. Een wijziging van Google in haar algoritme met, naar verwachting, grote impact voor de rubriekensites. Deze update heeft als doel om de gebruikers van Google nog betere resultaten te bieden. Het gaat niet meer alleen om de pagerank en relevantie van de inhoud, maar ook om het feitelijke nut van een pagina voor de bezoeker. En de vraag is of een website zonder artikelen, maar volledig gevuld met links naar andere websites, voldoet aan deze eis.

Wat doen we nu met de rubrieken

De rubrieken blijven natuurlijk altijd bestaan. Ondanks dat hun invloed op SEO kleiner wordt, blijft het een plek waar je eenvoudig een link kunt plaatsen. Toch gaat het er op het internet steeds minder om in welke rubrieken (meestal beheerd door 1 individu) jouw website is opgenomen, maar om wat de massa ervan vindt. Links uit Social Media worden alsmaar belangrijker voor SEO. Twee vakgebieden (social media en SEO) schuiven zo steeds verder in elkaar. Niet voor niets is Karel Geenen onlangs begonnen met bloggen over Social Media op de speciaal hiervoor ingerichte Facebook Fanpage.

Kortom: Vergeet de rubrieken en investeer in je reputatie op Social Media.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Chris van Marion
Chris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement en helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie.
28 reacties op "Linkbuilding via startpagina’s niet langer voldoende voor SEO"
  • 360 webshops zegt:
    29 apr, 2011 om 12:24

    Met de opkomst van HTML5 krijgt linkbuilding ook weer een nieuwe wending. Er wordt al veel geëxperimenteerd met de mogelijkheden. De structuur is anders waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Door bijv. de en vooral de tags optimaal te gebruiken kunnen zoekmachines ook op specifieke onderdelen filteren.

    Wat zijn jullie verwachten qua linkbuilding in HTML5?

    Reageren
    • Derk Jan zegt:
      30 apr, 2011 om 11:35

      Haal je linkbuilding nu niet door de war met het optimaliseren van de site voor zoekmachines?

    • 360 webshops zegt:
      02 mei, 2011 om 08:52

      Derk Jan,
      SEO is weer een andere tak van deze sport, maar door de structuur van je website aan te passen (incl. links in de website!) ben je direct bezig met linkbuilding en indirect met SEO.

    • Derk zegt:
      02 mei, 2011 om 10:32

      Je interne linkstructuur zou idd verbeterd kunnen worden omdat met HTML 5 bepaalde onderdelen van een website beter gedefinieerd kunnen worden (header, footer etc.)

      Maar wat zijn de voordelen voor externe linkbuilding dan?

    • 360 webshops zegt:
      03 mei, 2011 om 09:16

      Externe linkbuilding is pure marketing: refereren naar je website, bezoekers trekken. Maar zoals in het artikel staat vermeld is externe linkbuilding op startpagina’s niet meer genoeg.

      Wat zijn nog meer voordelen?

    • Derk Jan zegt:
      03 mei, 2011 om 10:28

      Wat heeft dat met HTML 5 te maken dan?

    • 360 webshops zegt:
      03 mei, 2011 om 10:56

      Google wil steeds meer unieke content en door de uitgerolde “grotere” update eind januari wordt daar steeds meer naar gekeken. Wanneer bijv. een nieuwsbericht wordt geplaatst door een grote uitgever, dan nemen kleine nieuwssites dit bericht over. Google kan dit nu beter filteren en dit houdt in dat deze vergelijkbare content niet meer getoond gaan worden.

      Door externe linkbuilding relevant te houden met verschillende soorten unieke tekst/links en deze te refereren naar desbetreffende HTML5 tags heb je een simpele manier om de materie uniek te houden.

    • Derk Jan zegt:
      03 mei, 2011 om 12:15

      Sorry, maar kun je eens een concreet voorbeeld geven van de HTML5 tags waar je het over hebt dan?

      Ik ben zelf redelijk op de hoogte van HTML5 en de nieuwe mogelijkheden die ontstaan, en ben gewoon erg benieuwd naar wat je nu precies bedoeld .. want ik vind het nu eerlijk gezegd een beetje vaag.

  • Ooglaseren zegt:
    29 apr, 2011 om 12:32

    Over HTML 5 en linkbuilding weet ik eigenlijk nog niet zo veel. Wat betreft het artikel zelf: Ik blijf nog altijd gebruik maken van startpagina’s. De invloed van startpagina’s vond ik al een vrij lange tijd niet meer super maar nog wel merkbaar. Ook heb ik nog altijd bezoekers via de verschillende startpagina’s. Dus ondanks dat het niet hoog op mijn to-do lijst staat blijft het altijd wel iets wat ik zal blijven doen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 apr, 2011 om 15:39

      Zeker als het bezoekers oplevert ook blijven doen! Want daar is het eigenlijk voor bedoeld ;-)

  • peter zegt:
    29 apr, 2011 om 14:35

    “Vergeet de rubrieken” ?

    Startpagina is nog altijd een van de meest bezochte sites…

    Reageren
  • Nomar zegt:
    29 apr, 2011 om 16:24

    Dit weet iedereen toch al???

    Reageren
  • Kevin zegt:
    30 apr, 2011 om 00:35

    Het zou erg fijn zijn als alle startpagina’s eindelijk eens waarde gaan verliezen. Ben klaar met die onzin!

    Reageren
  • Calabro zegt:
    30 apr, 2011 om 11:29

    Ook ik doe aan linkbuilding via startpagina’s. Ik zie terug dat ik via deze sites bezoekers krijg, ik ga er dan ook zeker mee door. Ik zou graag het volgende willen weten. Mijn website is http://www.calabro.nl maar het bedrijf heet Calabro. De ene keer link ik Calabro en de andere keer Calabro.nl. Is dit nu verstandig of kan ik beter steeds één naam gebruiken. Hoe pakt Google dit op?

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    01 mei, 2011 om 10:54

    Er is wel verschil tussen de startpagina´s. Van de echte Startpagina krijg ik goede links (ook mede door de hoge PR). Maar het is dan ook niet altijd gemakkelijk om een link te krijgen op een dochterpagina van startpagina.nl.

    Reageren
  • Erik zegt:
    01 mei, 2011 om 14:37

    Behalve het directe verkeer worden startpagina’s door andere webmasters ook wel eens gebruikt als bron van inspiratie bij het plaatsen van (interessante) linkjes.

    Het kan dus zeker geen kwaad om ook op startpagina(s) te staan.

    Natuurlijk heb je gelijk dat het niet voldoende is om alleen op startpagina’s te staan. Gelukkig is er geen sprake van ‘of-of’ en is het dus niet nodig om ons bij linkbuilding hier bij te beperken.

    Reageren
  • Rob van den Borne zegt:
    02 mei, 2011 om 08:35

    goed artikel, het is absoluut waar dat Google als doel heeft om de meest relevante informatie aan de gebruiker te bieden. Linkbuilding heeft zeker waarde en doordat Social Media nu zwaarder wordt gewaardeerd dien je idd. hier rekening mee te houden. Het komt in feite erop neer dat uitsluitend Linkbuilding via de startpagina’s niet meer voldoende is.

    Reageren
  • parkeren schiphol zegt:
    02 mei, 2011 om 14:10

    Startpagina begint een beetje op dmoz te lijken. Beheerders die eigen (commercieel) belang hoog hebben en zeker is het steeds moeilijker geworden om een link te krijgen. Daarentegen is dat soms ook wenselijk door de wildgroei van websites.

    Zoals karel al zegt. Voor de traffic alleen al kan het interessant zijn om het toch te proberen al is de linkbuilding waarde iets minder.

    Reageren
  • Michel zegt:
    02 mei, 2011 om 20:14

    Dit is redelijk oud nieuws. En oud in de zin van drie tot vier jaar oud. Het enige dat je ‘nieuw’ zou kunnen noemen is dat de relevantie van dit soort pagina’s afneemt door het gebrek aan content. Maar alleen al door de vaak enorme aantallen links op zo’n startpagina heeft jouw linkje nog nauwelijks gewicht.

    Maar voor SEO telt wat mij betreft iedere nanogram, dus gewoon in blijven zetten die startpagina ‘s.

    Reageren
  • Bert van Heerde zegt:
    03 mei, 2011 om 18:00

    Volgens mij gaat de impact wel meevallen, ook voor startpagina en startkabel. Sterker nog, ik zie Panda als een goede aanmoediging aan startpagina’s om onzin-content te verwijderen uit hun directories, wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.

    Als ik naar de Amerikaanse resultaten kijk, dan zijn het echte contentfarms en autogenerate content sites (bijvoorbeeld alleen maar RSS Feeds, waardoor een pagina ‘uniek’ lijkt) die geraakt zijn door deze update.

    Kijk bijvoorbeeld naar statistieken van betaalde directories als:
    http://www.alexa.com/siteinfo/botw.org#
    http://www.alexa.com/siteinfo/ezilon.com#

    en je ziet niets dramatisch de afgelopen 6 maanden. Deze update is puur gericht of linkfarms en scrapers (eigenlijk het werk wat Google continue zou moeten doen). Heb je gewoon eigen, unieke content, dan hoef je nergens wakker van te liggen. Er verdwijnt alleen maar een hoop rotzooi, dus meer rankings voor de content creators!

    Reageren
  • Xtence zegt:
    05 mei, 2011 om 13:39

    Door de wildgroei aan startpagina die enkel de links bevatten van de maker is er natuurlijk sprake van vervuiling, mede door het slecht onderhouden heeft zo’n pagina’s weinig of geen waarde maar daar trekken sommige SEO-bedrijven zich niet veel van aan, ze hebben linkbuilding gedaan en de rest hebben ze niet meer in de hand, zever natuurlijk, in plaats van uw pagina enkel te vullen met eigen links kun je deze beter ook wat promoten en teruglink vragen bij plaatsing, een goed onderhouden startpagina heeft nog altijd waarde maar er is werk aan om de kwaliteit te beoordelen en daar wringt meestal het schoentje, dus is het logisch dat al die pagina’s aan gewicht verliezen.

    Reageren
    • Roald zegt:
      06 mei, 2011 om 07:33

      En dat in één zin!

  • Hans de Groot zegt:
    06 mei, 2011 om 12:27

    “Het gaat niet meer alleen om de pagerank en relevantie van de inhoud, maar ook om het feitelijke nut van een pagina voor de bezoeker.”

    Ik vraag mijzelf al een tijdje af hoe Google in staat is de relevatie van de inhoud van een site te bepalen op basis van een paar zoekwoorden. Maar nu ook nog het feitelijk nut van een pagina voor de bezoeker!

    Google blijft zijn algoritmes veranderen en wij blijven er achteraan rennen. Wordt het niet eens tijd onze producten/diensten op een andere manier aan de man te brengen en minder afhankelijk te worden van Google?

    Reageren
    • Michel zegt:
      06 mei, 2011 om 18:32

      Lijkt me een uitstekend plan. Alleen nog even iets bedenken om onze klanten niet meer te laten Googleën.

    • Hans de Groot zegt:
      08 mei, 2011 om 21:50

      @Michel – er zijn echt andere manieren om klanten te vinden dan alleen Google en SEO.

  • Huurwoningen Rotterdam zegt:
    09 mei, 2011 om 12:15

    Ik ben erg benieuwd wat voor impact het op de bestaande, gerankte, websites zal hebben die vooral startpagina’s hebben gebruikt voor hun linkbuilding. Gaan deze dan zakken in de zoekresultaten? Je zou het wel zeggen als de waarde van startpagina’s minder wordt.
    En hoe gaan we socil media gebruiken voor linkbuilding? Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar.

    Reageren
  • Anoniem zegt:
    06 aug, 2011 om 12:40

    Alles verandert nu. Startpagina’s zullen altijd een rol meespelen, ze zijn best gevestigde sites. Maar de tijden veranderen dus er komen nieuwe dingen bij kijken, vooral social media gaat een heel belangrijke rol spelen (twitter/facebook).

    Edit: Géén zoekwoorden gebruiken als naam

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    08 feb, 2013 om 17:01

    De dochterpagina’s van startpagina.nl hebben vaak hoge PR, daarom vind ik het toch belangrijk om hier een link op te hebben, mits het onderwerp relevant is. Echter ik kom erachter dat heel veel beheerders geld vragen voor een plaatsing. Mag dit allemaal zo maar en heeft er iemand tips om zonder betaling toch een plaatsing te kunnen krijgen?

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014