Naar
boven
Logo Karel Geenen

Meer omzet door backend producten

Het verzinnen en maken van nieuwe producten is vaak een hoop werk. Maar het kan je echter wel heel wat opleveren. Daar komt dan ook nog eens bij dat als jij geen nieuwe producten verzint de concurrentie het wel doet.

Dit artikel helpt om eens te bekijken wat voor nieuwe producten je kunt verzinnen en hoe je het meeste rendement uit deze nieuwe producten kunt halen.

Er zijn veel ondernemers die zich afvragen waarom ze de moeite moeten doen om een nieuw product te verzinnen. Wanneer je hebt besloten om een nieuw product te ontwikkelen, hoe kom je er dan achter of het product wel zal aanslaan. En tenslotte, hoe zet je deze producten in de markt?

 

Producenten noemen het brand management. Ze spenderen miljoenen euro’s aan de ontwikkeling van nieuwe producten en nog eens hetzelfde bedrag aan marktonderzoek. Wat beweegt de klant? Waar hebben ze behoefte aan? Zij doen dit omdat ze weten dat nieuwe producten nieuwe verkopen betekent. Online kun je nieuwe producten ontwikkelen met een klein budget. Je verkopen verdubbelen misschien niet binnen een week maar je zult zeker een toename van de verkopen zien wanneer klanten je nieuwe producten ontdekken.

 
Enkele basisonderdelen
 
Om een levenslange relatie met je klanten op te bouwen moet je de hele website met dit idee in je achterhoofd opzetten. Je moet niet zomaar denken, “ik ga een product verkopen”. Wanneer je dit doet zul je misschien die ene verkoop maken maar een slechte indruk achterlaten wanneer je niet op tijd reageert op vragen en problemen. Zelfs wanneer je dus het product verkocht hebt zullen je klanten dus gaan klagen over de aftersales. En dat is natuurlijk geen goede manier om een langdurige relatie op te bouwen.

 

Je kunt de eerste verkoop beter zien als het begin van een nieuwe relatie. Wanneer je de eerste verkoop succesvol afsluit en de klant een goed gevoel meegeeft over je bedrijf ben je op weg naar een levenslange relatie met deze klant. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Dit bedrijf stuurt de klant aanbiedingen na de eerste aankoop, verzamelt informatie over de klant en dat stelt ze in staat om meer producten aan de klant te verkopen.

 

Het is belangrijk dat je gebruik maakt van een emaillijst. Deze lijst van bestaande klanten kun je dan nieuwe aanbiedingen sturen. Het is veel eenvoudiger om een bestaande klant iets te verkopen dan een nieuwe klant. Het afsluiten van de eerste verkoop op een prettige manier voor de klant is het meest belangrijke wat je moet doen en tevens de eerste stap naar een “levenslange klant”.

 

Welke nieuwe producten kun je aanbieden?

 

Infoproducts
Wat je website ook verkoopt, je kunt er altijd een E-book over schrijven of een instructie dvd maken over hoe het product te gebruiken. Je kunt altijd nieuwe boeken en dvd’s blijven maken. In de VS zijn er al veel websites die hier gebruik van maken, in Nederland zie je dit nog wat minder. Het is echter wel dé manier om in contact te blijven met je klanten en ze van nieuwe producten te blijven voorzien. De ontwikkelkosten zijn vaak laag en de omzet kan aanzienlijk stijgen met dergelijke producten.

 

Producten voor je product
Met deze producten kun je een aanzienlijk marktaandeel verkrijgen, zeker als je originele product al door veel mensen wordt gebruikt. Microsoft is een goed voorbeeld van deze strategie. Eerst hebben ze een besturingssysteem ontwikkeld (Windows) en daarna zijn ze producten gaan ontwikkelen die op dat besturingssysteem draaien, Microsoft Office bijvoorbeeld.

Een ander voorbeeld zijn webdesigners. Naast het maken van een website (het originele product) bieden ze vaak ook nog hosting, email services en zoekmachine optimalisatie aan.

 

Upgrades
Dit is eigenlijk logisch voor de software en hardware ontwikkelaars. Ook voor schrijvers van boeken en E-book is dit een goede strategie om meer verkopen te realiseren.

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten is het wel belangrijk dat je goed in de gaten houdt wat de concurrentie doet. Heeft de concurrentie bijvoorbeeld al een dergelijk nieuw product ontworpen en zie je dat het product niet aanslaat, doe dan geen moeite om eenzelfde product te ontwikkelen.

 

Het in de markt zetten van je backend producten

Bij dit onderdeel moet je rekening houden met twee aspecten, het medium en de timing. Het hoofdmedium wat je gaat gebruiken zal waarschijnlijk email zijn. Het onderhouden van een nieuwsbrief is dus zeer belangrijk. Doe je dit niet en stuur je plotseling één of andere aanbieding zullen je klanten dit niet echt appreciëren, de kans is groot dat ze zich direct uitschrijven op je nieuwsbrief.
Je kunt je producten niet zomaar aan iedereen verkopen. Daarom is het belangrijk om de klantendatabase goed te segmenteren. Dit betekent dat je de database moet onderverdelen in belangrijke kenmerken. Des te meer informatie je hebt van je klanten des te beter. Denk aan sekse, leeftijd, beroep, inkomen en dat soort zaken bij het segmenteren van je database. Hoe zorgvuldiger je dit doet, des te beter je de e-mails kunt targeten op je klanten.

 

De timing
Wanneer kun je beginnen met het aanbieden van backend producten aan je klanten? Het antwoord hierop is direct! En met direct bedoel ik ook echt direct. Dus meteen na de eerste verkoop, het liefst nog op de bestelpagina van het originele product, begin je met het aanbieden van backend producten.
Verder kun je de backend producten lanceren op feestdagen, verjaardagen of aankoopverjaardagen (iets in de trant van: “Het is nu een maand geleden dat u product A hebt gekocht, misschien bent u ook wel geïnteresseerd in product B?”).
Uiteraard kun je de backend producten ook aanbieden wanneer je ze daadwerkelijk een nieuw product hebt ontwikkeld.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
Ben de eerste die reageert!

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014