In de wereld van online marketing wordt veel gesproken in termen en afkortingen. De betekenis daarvan kan je wel eens ontglippen. Hieronder vind je een lijst van veel gebruikte afkortingen en de daarbij horende uitleg. Altijd handig om alles op een rijtje te hebben ;-).
Afkortingen
SEO
Search Engine Optimization - Zoekmachine Optimalisatie- staat voor het optimaliseren van je website, zodat deze beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Dit bestaat bijvoorbeeld uit het optimaliseren van de content, links die naar je pagina's verwijzen en het regelmatig updaten van de website.
SEA
Search Engine Advertising is het plaatsen van betaalde advertenties naast en boven de natuurlijke zoekresultaten in een zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords. Dit gebeurt op basis van (relevante) zoekwoorden die worden gelinkt aan jouw advertentie. Deze zoekwoorden bepaal je zelf. Je betaald pas voor de advertentie wanneer erop wordt geklikt, dit wordt PPC - Pay Per Click - genoemd.
SEM
Search Engine Marketing omvat alle activiteiten die worden uitgevoerd om je website te optimaliseren en beter vindbaar te maken. Hieronder vallen alle SEO & SEA activiteiten.
SERPs
Search Engine Results Pages, oftewel de pagina met resulaten van een zoekopdracht in een zoekmachine. Met SEO probeer je bijvoorbeeld zo hoog mogelijk te komen binnen de resultaten op deze pagina.
CPM
Cost per Mille, de kosten per 1000 vertoningen die in rekening worden gebracht voor een advertentie, ongeacht of erop wordt geklikt.
CPC
Cost per Click, de kosten per klik die in rekening wordt gebracht wanneer mensen op je advertentie (link) klikken. Ook wel PPC - Pay per Click - genoemd.
CPS
Cost per Sale zijn de kosten per verkoop, er wordt dan alleen betaald voor de daadwerkelijk verkochte producten (behaalde sale). Dit wordt veelal toegepast bij affiliate marketing, daarbij worden advertenties geplaatst via affiliates (partners) die daarvoor per gegenereerde verkoop worden betaald.
CPL
Cost per Lead - Dit kun je vergelijken met Cost per Sale, maar het draait hierbij niet om een definitieve aankoop, alleen om een gegenereerde lead. Bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of het achterlaten van contactgegevens met daarbij informatie over een aantal interesses (producten of diensten).
CTR
De Click Trough Rate - doorklik ratio - is de verhouding tussen het aantal keren dat een advertentie is bekeken en het aantal mensen dat daadwerkelijk erop heeft geklikt.
Mis ik nog afkortingen of termen? Vul het artikel dan aan via de reacties!