SEO tips: KEI

Karel
29/1/2009
Karel
29/1/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Naar aanleiding van het artikel "SEO tips: Welke zoekwoorden" hierbij een uitleg over de KEI. Edwin zei namelijk als reactie op dat vorige artikel: Goed artikel over de conversiewaarde van keywords.In die reactie noemt hij een zeer belangrijk woord, de conversiewaarde. Hoeveel levert een zoekwoord nu daadwerkelijk op? Er is namelijk nog een tegenhanger van de conversiewaarde en dat is de KEI. In dit artikel leg ik uit wat de KEI betekent en wat je er als internet marketeer aan hebt.

Wat is de KEI?

KEI staat voor: Keyword Effectiveness Index. Vrij vertaald de zoekwoord effectiviteits index. De KEI wordt vooral gebruikt door webmasters die met zoekmachine optimalisatie bezig zijn. Je kunt er namelijk mee berekenen of een zoekwoord interessant genoeg is om mee te nemen in je zoekmachine optimalisatie voor wat betreft concurrentie.Met de KEI kun je dus die zoekwoorden vinden waar weinig concurrentie op is maar waar naar verhouding wel veel zoekopdrachten voor zijn.

Hoe werkt de KEI?

De KEI vergelijkt het aantal zoekopdrachten met het aantal resultaten van een bepaald zoekwoord. De formule is als volgt:

Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten = KEI

Concreet voorbeeld: Stel het zoekwoord "laptop kopen" heeft 1600 maandelijkse zoekopdrachten. Het aantal resultaten voor dezelfde zoekopdracht is 1.140.000. De KEI is dan als volgt:

1600 / 1.140.000 = 0,001

Des te hoger de uitkomst des te interessanter het zoekwoord is. Mijn eigen ervaring is dat een KEI vanaf 0,004 interessant wordt.

Hoe betrouwbaar is de KEI?

De KEI heeft één groot mankement. Het vergeet namelijk de kwaliteit van je "concurrenten" mee te nemen. Want een bepaalde zoekterm kan misschien wel één miljoen resultaten vertonen maar als al deze websites de zoekterm niet eens in de title-tag hebben staan is het een stuk eenvoudiger om ook te scoren met deze zoekterm.Dus conclusies trekken puur uit de KEI is onverstandig.

De KEI gebruiken maar dan op de slimme manier!

We kunnen de KEI wel een beetje aanpassen zodat het toch een handige tool wordt. We gaan namelijk alleen die concurrenten meenemen die de zoekterm in de titel hebben opgenomen. Het toevoegen van je belangrijkste zoekterm in de title-tag is namelijk zeer belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie.De concurrenten die dit gedaan hebben kunnen we dus beschouwen als "echte" concurrent. Om alleen die concurrenten te vertonen die het zoekwoord in de title-tag hebben staan gebruiken we het volgende commando in Google:

intitle:zoekwoord

Wanneer we dan weer teruggaan naar het voorbeeld eerder in dit artikel komen we op heel andere cijfers:

Aantal zoekopdrachten(1600) / Zoekresultaten met inititle:laptop kopen(176.000) = 0,009

Conclusie over de KEI

De KEI, mits wat aangepast, kan een handige tool zijn om te bepalen of het de moeite is om je te richten op een bepaald zoekwoord. Echter ook de aangepaste KEI is niet zaligmakend. Zo worden bijvoorbeeld het aantal backlinks naar een concurrent niet meegenomen, iets wat voor een goede positie ook erg belangrijk is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier