Naar
boven
Logo Karel Geenen

Uw nieuwsbrief, laten betalen of gratis?

Regelmatig kom ik op internet nieuwsbrieven tegen waar voor je voor moet betalen. Een veel gestelde vraag van beginnende online ondernemers is dan ook of dat ze een betaalde of een gratis versie van een nieuwsbrief uit moeten brengen. In dit artikel vergelijk ik de betaalde versie en de gratis versie.

Als eerste moet je bepalen wat voor doel de nieuwsbrief heeft. Zodra je dit gedaan hebt zal duidelijk worden of er een betaalde of een gratis versie uitgebracht moet worden.

Betaalde nieuwsbrief

Wanneer je business model gericht is op inkomsten van een nieuwsbrief is het duidelijk dat er een betaalde versie uitgebracht zal moeten worden. Houd echter wel rekening met de volgende punten als je een betaalde versie uit wil brengen:

  • Je kunt alleen een betaalde versie uitbrengen wanneer de informatie van zeer hoge kwaliteit is. Dit betekent dat je toegang moet hebben tot informatie en bronnen waar alleen de experts weet van hebben. Probeer niet om een expert te zijn wanneer je dit niet bent, dit werkt niet en mensen zullen dit snel door hebben!
  • Breng alleen een betaalde versie uit wanneer de informatie die je verspreidt niet ergens anders gratis wordt aangeboden. Mensen kunnen heel goed met internet overweg en zullen onderzoeken of dat de informatie die je aanbied niet al op internet staat.
  • Het meest belangrijke is dat wanneer je een betaalde versie uitbrengt je opt-in lijst niet hard zal groeien! Het middel om snel veel nieuwsbriefinschrijvingen te verkrijgen is het aanbieden van goede informatie, GRATIS!

Wanneer je iets hebt wat echt waarde heeft willen mensen gerust voor deze informatie betalen. Het is echter veel verstandiger om te beginnen met een gratis nieuwsbrief en dan deze mensen proberen te converteren naar klanten.

Gratis nieuwsbrief

Er is geen twijfel over mogelijk. Wanneer je een grote lijst met inschrijvingen wil krijgen zul je een gratis nieuwsbrief uit moeten brengen met goede informatie.

Ik raad iedereen dan ook aan om te beginnen met een gratis nieuwsbrief. Via deze strategie kunnen geïnteresseerde inschrijvers makkelijk geconverteerd worden in loyale klanten.

Online shoppers zijn zeer terughoudend geworden met het vertrouwen in webshops en online bedrijven. Zij zullen elk online bedrijf heel kritisch benaderen.

Maar wanneer je gratis informatie weggeeft denken hebben ze zoiets van tja, gratis, ik heb niks te verliezen. Wanneer ze dan verrast zijn door de goede informatie zal hun wantrouwen snel verdwijnen en zullen de mensen je vertrouwen…


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
Ben de eerste die reageert!

Reageren