Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wat verwacht uw klant online?

De klant staat, zoals bij elke business, ook op internet centraal. Maar wat verwacht uw klant nu eigenlijk? In dit artikel ga ik dieper in op deze vraag…

Het internet wordt gebruikt voor verschillende doeleinden. Enkele voorbeelden zijn:

  • Het vinden van inhoudelijke (vak)informatie;
  • Tijdverdrijf;
  • Communicatie met vrienden/collega’s;
  • Bestellen van producten.

Vooral het vinden van informatie is belangrijk voor onze online marketing strategie. Enkele interessante voorbeelden van informatie waar mensen naar op zoek zijn zijn bedrijfsinformatie, productinformatie of algemene informatie.

Bedrijfsinformatie
Stel iemand wil een nieuwe tuin aan laten leggen. Het internet zal dan gebruikt worden om te zoeken naar tuinbedrijven in de regio. De resultaten zullen bekeken worden en de website/het bedrijf wat de klant het meeste aanspreekt zal gecontacteerd worden via bijvoorbeeld email, telefoon, fax, chat of een fysiek bezoek aan het bedrijf.

Bedrijfsinformatie wordt echter niet alleen gezocht door nieuwe klanten. Reeds bestaande klanten zullen ook het internet gebruiken wanneer ze bijvoorbeeld contact met het bedrijf op willen nemen over een product wat ze bij u hebben aangeschaft. Bijvoorbeeld voor technische vragen of voor vragen met betrekking tot de garantie.

Een voorbeeld in de business-to-business. Stel een Human Resource Manager van een middelgrote onderneming zoekt een instrument om jonge hoog opgeleide medewerkers  aan het bedrijf te binden. Hij denkt aan een meerjarig management development traject en wil uitzoeken wat er mogelijk is en wat globaal de kosten zijn, zodat hij een budget kan maken.

Het internet zal dan gebruikt worden om te zoeken naar opleidingsinstellingen, referenties, keurmerken en ervaringen van collega’s. Op grond van de website van de klant zullen opleidingsinstellingen worden uitgenodigd om een management development traject te ontwikkelen.

Productinformatie
Ter oriëntatie
Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe televisie zal het internet gebruikt worden om te zoeken naar een model dat de klant aanspreekt. Zaken als prijs en productfuncties zullen met elkaar vergeleken worden. Verder wordt ook gezocht naar meningen van anderen.

Wanneer iemand op zoek is naar bedrijfsinformatie, zal het internet worden gebruikt om te zoeken naar de onderscheidende pluspunten (USP’s) van een bedrijf. Waar liggen de specialismen, welke keurmerken hebben ze, welke referentie zijn er.

Voor aanschaf
Wanneer iemand een product heeft gevonden dat je graag aan wil schaffen, zal er gezocht gaan worden naar verkooppunten. Voor de luxe goederen zal dit (voorlopig) in de fysieke winkels gekocht worden. Men zoekt dan naar bedrijfsinformatie. Voor bijvoorbeeld verbruiksgoederen met een lage emotionele waarde zal de wat meer ervaren gebruiker op zoek gaan naar een webwinkel.

Na aanschaf (after-sales)
Ook wanneer het product al is aangeschaft kan er behoefte zijn aan contact met het bedrijf. Men zal dan gaan zoeken op de bedrijfsnaam of rechtstreeks naar de bedrijfswebsite gaan. Redenen kunnen bijvoorbeeld garantie of technische vragen zijn.
 
Algemene informatie
Tenslotte kan men op zoek zijn naar algemene informatie. Wanneer iemand bijvoorbeeld wil weten of het koopavond is bij hen in de buurt of op zoek zijn naar de openingstijden van het gemeentehuis.

Onder algemene informatie scharen we ook de zogenaamde kenniszoekers. Dit kunnen  bijvoorbeeld studenten zijn die een opstel moeten schrijven en hier informatie voor nodig hebben.

En wat zoekt jouw klant online?
Zoals je ziet zijn er veel verschillende redenen waarom iemand “online” is. Zorg ervoor dat jouw website aansluit bij de behoefte van je klant!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "Wat verwacht uw klant online?"
  • Tips zegt:
    29 mei, 2008 om 13:10

    Het grappigste wat ik tegen kwam is dat mijn hypotheekadviseur zijn openingstijden niet online had staan en geen telefoonnummer. Dat hadden ze over het hoofd gezien. Tja…gemiste kans inderdaad.

    Reageren

Reageren