Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie voor de kleintjes

Zoals de meesten al wel zullen weten ben ik de afgelopen weken een nieuw project gestart, de mobiele startpagina. Mobile webdesign en mobile seo (zoekmachine optimalisatie) zijn nog vrij jonge begrippen en er is dus ook nog niet zoveel informatie te vinden over deze onderwerpen.

Het leuke hiervan is dat het flink pionieren is, en daar hou ik wel van! In dit artikel daarom een aantal zoekmachine optimalisatie tips voor mobiele websites. In de toekomst zullen er op deze weblog meerdere artikelen verschijnen over mobile internet marketing.

Voordat ik met een aantal tips kom is het eerst verstandig om te kijken naar welke mobiele zoekmachines er op dit moment de dienst uitmaken.

Dit zijn de belangrijkste mobiele zoekmachines:

Internationaal:
Google.com (inderdaad, Google is er weer bij ;-))
Yahoo
MSN/Live
Nokia search

Nationaal:
Google.nl
Cyberhub

Verder is bij mobile seo Google de grootste speler. 

Opmaak van zoekresultaten

Een belangrijk verschil bij zoekresultaten is het aantal tekens dat per zoekresultaat wordt weergegeven. Omdat de resultaten meestal op een kleiner scherm worden weergegeven is het nog belangrijk om duidelijke omschrijvingen te gebruiken. Dus een duidelijke (korte!) titel (title tag), duidelijke en wederom korte omschrijving (meta-discription tag) en een duidelijke, korte url. Houd de pagina’s dus ook dicht bij de root en geef pagina’s een korte en duidelijke url.

Dus:
www.startmobiel.mobi/favorieten

en niet:
www.startmobiel.mobi/map1/submap3/de-links-die-het-meest-interessant-zijn

Tot slot volgen hier nog een aantal zoekmachine optimalisatie tips voor mobiele websites:

  • Maak alleen gebruik van XHTML. Zo weet je zeker dat je mobiele websites door bijna alle mobile devices bekeken kan worden. Verder worden mobiele websites in XHTML goed geïndexeerd door de mobiele zoekmachines;
  • Maak een mobiele sitemap. Ook voor mobiele websites is het belangrijk dat alle pagina’s gevonden kunnen worden door de zoekmachines. Maak daarom zeker een mobiele Google sitemap. Meer informatie over het: aanmaken van een mobiele sitemap ;
  • Zorg voor veel inkomende links (geldt dus ook bij mobiele websites). Meld je site daarom zeker aan bij de belangrijkste mobiele startpagina;
  • Volg de traditionele onpage optimalisatie tips. Maak dus ook gebruik van header tags en de belangrijkste zoekwoorden op de juiste plekken op je website plaatsen.

Tot zover dit eerste artikel over zoekmachine optimalisatie voor mobiele websites. In de toekomst zullen er meer “mobiele” artikelen verschijnen. Heb je ondertussen nog vragen over mobile seo laat hieronder dan een reactie achter. Ik zal deze dan “proberen’ te beantwoorden!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
11 reacties op "Zoekmachine optimalisatie voor de kleintjes"
  • Rogier zegt:
    29 nov, 2007 om 15:01

    Op zich belangrijke punten die voor niet-mobile websites ook gelden dus. Zijn er nog specifieke mobiele website optimalisatie truuks?

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    29 nov, 2007 om 16:11

    Het concept van zo’n startpagina blijft toch een beetje hetzelfde als die van de bekende variant zelf.

    Wel interessant om te zien of er mogelijk aparte algoritmes zijn voor mobile search, al trek ik dit in twijfel. Wel is de manier waarop je optimaliseert heel anders.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    29 nov, 2007 om 16:13

    @Tim

    Het concept lijkt misschien hetzelfde. De techniek er achter is veel verder. Onze startpagina is bijvoorbeeld volledig in XHTML geschreven.

    Dit zorgt ervoor dat onze pagina op bijna alle mobile devices te bekijken is. Toch wel cruciaal voor een “mobiele startpagina”…

    Reageren
  • TTFA Hypotheek zegt:
    01 dec, 2007 om 14:22

    Toch vraag ik me af of en hoe populair internet op je mobiel zal worden. Het blijft toch werken met een veel kleiner scherm wat een stuk minder praktisch is.

    PS. Heb je al iets van bezoekersaantallen?

    Reageren
  • Bram Wenting zegt:
    01 dec, 2007 om 20:09

    een website in xhtml een gevorderde techniek? Dat valt wel mee hoor.. Zeer veel websites zijn volledig xhtml valid.

    Reageren
  • TTFA Hypotheek zegt:
    02 dec, 2007 om 18:07

    Waarschijnlijk heeft Karel het over mobiele websites!

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    04 dec, 2007 om 13:03

    Bram, zo hoort het ook :) Werken volgens standaarden levert je alleen maar voordeel op. De browsers gaan er ook steeds meer naar kijken.

    Mooi zou zijn dat ook de alternatieve browsers op PDA’s, etc. xHTML gaan ondersteunen i.p.v. een speciale taal zoals WML, etc. Dat zal nog wel komen. Zeker als supersnel mobiel internet een beetje ingeburgerd is.

    Reageren
  • Mobiele zoekmachine zegt:
    06 sep, 2010 om 09:37

    Ik denk met de ontwikkeling van mobiel internetgebruik geen onbelangrijke tip!

    Reageren
  • Restaurants Almere zegt:
    06 sep, 2010 om 20:59

    Kijk naar de cijfers! Mobiel internet groeit de laatste 2 jaar explosief!

    Reageren
  • Bastin zegt:
    19 okt, 2012 om 00:04

    Ook bij mobiele websites geldt dat de content geoptimaliseerd moet worden. Je miet nog korter en bondiger schrijven, dus dat is nog een grotere uitdaging. Maar met een goede focus op 2 of 3 main keywords per pagina moet he snel goede resultaten kunnen boeken.

    Reageren
  • Bastin zegt:
    19 okt, 2012 om 00:05

    En oja, vergeet de beschrijvende interne linkstructuur niet!

    Reageren

Reageren